بچه هایی که به جای درس دنبال کار هستند

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، تهران (پانا) - هیچ محدودیتی برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس وجود ندارد. این خبری بود که مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور بیان نمود.

بچه هایی که به جای درس دنبال کار هستند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ راوه بلاگ بیشتر بدانید.

به گزارش ایران، مهدی محمودی درباره حق تحصیل بچه ها تبعه افغانستان می گوید: دانش آموزانی که یکی از اعضای خانواده آنها در سال گذشته یا سال جاری برگه حمایت تحصیلی دریافت کرده و در مدارس ثبت نام کرده اند، کلاس اولی هایی که یکی از والدین آنها در طرح سرشماری سال 95 یا 96 شرکت کرده اند و اطلاعات آنها در سامانه موجود است، دانش آموزان دارای گذرنامه قانونی که بنابر عللی امکان تمدید ویزا را نداشته اند یا دانش آموزان مادر ایرانی که تا کنون پیروز به دریافت تابعیت و شناسنامه نشدند. همچنین آن دسته از فرزندان مادر ایرانی که تا کنون در وبسایت وزارت کشور مراتب ازدواج با تبعه خارجی را ثبت نکرده اند، علاوه بر این دانش آموزانی که یکی از والدین آنها دارای مدرک معتبر است و دیگری مدرک معتبر ندارد ولی گواهی ولادت دارند و تابه حال در مدرسه ثبت نام نکرده اند هم می توانند ثبت نام فرزند خود را انجام دهند.

این تصمیمی بود که چندی پیش روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. آن طور که فعالان حوزه کودک می گویند در دو سال گذشته دادن برگه حمایت تحصیلی به بچه ها افغان که به تازگی وغیر قانونی از افغانستان به ایران آمده بودند، به سختی صادر می شد.همین موضوع البته با واکنش فعالان حقوق کودک روبرو شد، آنها به فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، که بر اساس آن حکم همه بچه ها افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد باید در مدارس دولتی ثبت نام شوند. همین موضوع موجب شد تا فعالان حوزه کودک و مسئولان وزارت آموزش و پرورش پیگیری های بیشتری در زمینه آموزش بچه ها اتباع داشته باشد. فاطمه اشرفی، مدیر انجمن زنان و بچه ها پناهنده درباره حق تحصیل بچه ها اتباع در ایران می گوید: در سه سال اول اجرای این طرح، تعداد دانش آموزان افغانستانی بدون مدرک اقامت در مدارس کشور به 5 تا 7 برابر رسید. این دانش آموزان هم کسانی بودند که به تازگی به ایران آمدند و البته دادن این مدارک آموزشی زمینه اقامت موقت خانواده را در ایران فراهم می کرد. موضوع مهم دیگر البته کمبود مدرسه و فضای آموزشی بود. تعداد زیادی دانش آموز به سیستم آموزشی کشور وارد شدند و کلاس های ما غیر استاندارد شده بود. استاندارد کلاس درس در سطوح پایه از 25 نفر نباید بیشتر باشد، اما در برخی منطقه ها با ثبت نام دانش آموزان اتباع کلاس درس با 40 و 45 دانش آموز تشکیل می شد. مدارس حاشیه شهرهای بزرگ با این مسائل روبه رو بودند. از همه مهمتر همین برگه تحصیلی روی مهاجرت غیرقانونی تأثیر گذاشته بود. به هر حال از سال تحصیلی 95 تا 98 با یک رشد5 تا 7 برابری دانش آموزان فاقد مدارک اقامتی در مدارس روبه رو شدیم و همچنین افزایش قاچاق کودک به ایران هم داشتیم. افرادی بودند که بچه ها را وسیله گرفتن اقامت برای خودشان می کردند. برای بچه ها در ایران کارت حمایت تحصیلی می گرفتند و به جای اینکه بچه را به مدرسه بفرستند به خیابان برای کار می فرستادند.30 درصد از بچه ها که برگه تحصیلی گرفتند، به جای مدرسه، کار می کردند. با این حال به خاطر شرایط ویژه بچه ها و کشور افغانستان سال جاری دوباره برای همه دانش آموزان به سن مدرسه برگه تحصیلی صادر می شود. بر اساس بررسی های که انجام داده ایم ثبت نام دانش آموزان افغان سال جاری نسبت به سال گذشته 32 درصد رشد خواهد داشت و این افزایش هم به خاطر شرایط افغانستان است. همچنین پیش بینی می شود جمعیت دانش آموزی اتباع به 600 هزار نفر برسد. متأسفانه همه این شرایط در موقعیتی قرار گرفته است که سهم منابع بین المللی از سرانه 250 تا 300 میلیون دلاری هزینه آموزش بچه ها افغان تنها در مدارس دولتی به 5 میلیون دلار در سال می رسد.

افزایش ثبت نام دانش آموزان فاقد مدارک هویتی

آمارهای وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد، بیش از نیم میلیون دانش آموز اتباع خارجی در مدارس کشور درس می خوانند که از این آمار یک سومش دانش آموزان افغانستانی هستند که با خانواده غیرقانونی به ایران آمده اند. علاوه بر این وزارت کشور هم در 17 استان تردد اتباع را مجاز دانسته است که در این استان ها دانش آموزان اتباع در کنار دانش آموزان ایرانی آموزش می بینند. همچنین استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، قم، البرز، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد میزبان بیشترین تعداد دانش آموزان مهاجر هستند. سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره فرایند ثبت نام دانش آموزان اتباع می گوید: ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی مطابق شیوه نامه مصوب کمیسیون ساماندهی دانش آموزان اتباع خارجی وزارت کشور هر ساله انجام می شود.طبق مصوبه سال جاری به همه بچه های که مدارک هویتی ندارند، برگه تحصیلی داده می شود و ما هم موظف هستیم شرایط تحصیل این بچه ها را در مدارس دولتی فراهم کنیم. البته این اتفاق برای سال جاری نیست و ما از سال 94 بر اساس شیوه نامه های ابلاغی شرایط تحصیل همه بچه ها را در مدارس فراهم کردیم. با توجه به آماری که داریم حدود 500 هزار دانش آموز اتباع در مدارس کشور درس می خوانند که 141 هزار نفرشان فاقد برگه های هویتی هستند. البته با توجه به تحولات منطقه ای و ناآرامی های برخی کشورهای همسایه پیش بینی می کنیم فرایند ثبت نام این دانش آموزان فرایند افزایشی باشد. او همچنین درباره ثبت نام دانش آموزان اتباع در رشته های مختلف تحصیلی و هنرستان می گوید: ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در هنرستان های شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش هم انجام می شود. دانش آموزان در این دوره ها هم هیچ گونه محدودیتی ندارند. مدارس موظف هستند طبق بخشنامه های دریافتی دانش آموزان را ثبت نام کنند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 415

به "بچه هایی که به جای درس دنبال کار هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه هایی که به جای درس دنبال کار هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید