جوامع کوهستانی در راه صعود به قله های گردشگری

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) و سازمان جهانی گردشگری، نشریه جدیدی را در رویدادی به مناسبت روز جهانی کوهستان 2021 راه اندازی کردند تا از این طریق به رونق گردشگری پایدار و همه گیر در جوامع کوهستانی یاری نمایند

جوامع کوهستانی در راه صعود به قله های گردشگری

میراث آریا: بر اساس گزارش نوی که به وسیله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و UNWTO در مراسم جشن روز دنیای کوه 2021 ارائه شد، گردشگری پایدار نقش کلیدی در تقویت معیشت، کاهش فقر و حفظ محیط زیست در منطقه ها کوهستانی ایفا می نماید.

گردشگری کوهستانی به سوی مسیری پایدارتر که به طور مشترک به وسیله فائو، دبیرخانه مشارکت کوهستان و سازمان دنیای گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) پیشرفته است پیش می رود.

این نشریه نمونه هایی از نوآوری، برترین شیوه ها و ابتکارات را از سرتاسر دنیا، و بعلاوه دستورالعمل ها و توصیه های عملی در زمینه ساختن شرایط بهتر برای گردشگری کوهستانی پایدار را ارائه می دهد.

کیو دونگیو، مدیرکل فائو، در این رویداد تاکید نمود: برای بسیاری از جوامع کوهستانی، گردشگری راهی برای امرار معاش آن هاست. ترویج اکوتوریسم پایدار، گردشگری کشاورزی و گردشگری سلامتی می تواند به ایجاد مشاغل نو، تنوع عایدی، ایجاد اقتصادهای خرد قوی و احیای محصولات و خدمات یاری کند. گردشگری کوهستان باید به نفع جوامع کوهستانی، رفاه دنیای و سلامت کره زمین تغییر شکل دهد.

توریسم پایدار می تواند به عنوان یک محرک مهم برای توسعه اجتماعی-اقتصادی در منطقه ها کوهستانی عمل کند. زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان دنیای گردشگری، گفت: گردشگری جامعه محور با مدیریت خوب می تواند به عایدی خانوارها تنوع ببخشد، فرصت های شغلی و معیشتی را افزایش دهد، از سیستم های سنتی حمایت کند، انعطاف پذیری ایجاد کند و به حفظ و ارتقای میراث طبیعی و فرهنگی در سراسر منظره ها فرهنگی، تاریخی و طبیعی یاری کند. گردشگری پایدار می تواند به عنوان یک محرک مهم برای توسعه اجتماعی-اقتصادی در منطقه ها کوهستانی عمل کند.

موضوع روز دنیای کوهستان 2021

سازمان ملل متحد 11 دسامبر را به عنوان روز دنیای کوهستان مشخص نموده است و فائو به عنوان آژانس اصلی هماهنگی آن را به عهده دارد. این مراسم که هرساله جشن گرفته می گردد، در خصوص اهمیت کوه ها برای زندگی آگاهی رسانی می نماید، بر فرصت ها و محدودیت های توسعه کوهستان تاکید می نماید و انگیزه هایی را ایجاد می نماید که تغییرات مثبتی را برای مردم و محیط های کوهستانی در سراسر دنیا به ارمغان می آورد.

با توجه به اینکه مقاصد کوهستانی حدود 15 تا 20 درصد از گردشگری دنیای را به خود جذب می نمایند، موضوع روز دنیای کوهستان 2021 برای گردشگری پایدار کوهستان، بر نقش این بخش در ارزش گذاری میراث طبیعی و فرهنگی کوه ها و مردم کوهستان، ترویج سیستم های غذایی پایدار، و حفاظت از زیست بوم های کوهستانی تاکید می نماید.

موضوع سال جاری بعلاوه توجه را به سوی تأثیرات همه گیری کرونا جلب می نماید و اینکه این بحران چگونه می تواند فرصتی برای بازسازی گردشگری کوهستانی به روشی سبزتر، پایدارتر و فراگیرتر باشد. این به معنای تضمین توانمندسازی جامعه، مقدار گیری تأثیر گردشگری در کوهستان، مدیریت مؤثر منابع و پسماندها، و تعریف ظرفیت حمل برای مقاصد است.

یک کوشش مشترک

مراسم روز دنیای کوهستان در سطح عالی به وسیله کیو دونگیو، مدیرکل فائو، و زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان دنیای گردشگری، افتتاح شد. دیگر شرکت نمایندگان شامل ماریا اوباخ، وزیر امور خارجه آندورا، کریستین بولیار-مارباخ، نماینده مجلس سوئیس، عضو شورای ملی و رئیس انجمن سوئیس برای منطقه ها کوهستانی، روبرتو ناتالی، وزیر تام الاختیار و اداره کل همکاری های توسعه وزارت امور خارجه ایتالیا، ماریا آنتونت ولاسکو آلونس، مدیر اجرایی گردشگری فیلیپین و عضو هیئت تبلیغات و کوهنوردی راینهولد مسنر بودند. ماریا هلنا سمدو، معاون مدیرکل فائو، سخنان پایانی را در این جلسه بیان نمود.

این رویداد بر احتیاج به ترویج گفت وگو و همکاری برای استفاده از پتانسیل کامل گردشگری کوهستان برای یاری به توسعه پایدار تأکید داشت. این حرکت یاری خواهد نمود تا بسیاری از اعضای هیئت مشارکت کوهستان و کشورهای عضو UNWTO در راستای قرار گرفتن جوامع کوهستانی در روح برنامه 2030 سازمان ملل و همپا شدن با سایر جوامع، کوشش نمایند.

برترین شیوه های پایدار

بر اساس این مطالعه، محصولات و خدمات گردشگری کوهستانی پایدار باید از گردشگری مخرب به گردشگری محتاطانه و حساس به اقلیم تغییر کند و فرصت های نوی را ایجاد کند و منافع ملموسی را برای جوامع محلی به ارمغان بیاورد و در عین حال به حفاظت از میراث منحصربه فرد کوهستان یاری کند. این خدمات بعلاوه باید فراگیر باشند و کیفیت خوبی از اشتغال و کار شایسته به جوامع ارائه دهند. این نشریه پروژه هایی را از سراسر دنیا نشان می دهد که دقیقاً این کار را انجام می دهند، از جمله در منطقه Cordillera در فیلیپین، جایی که وزارت گردشگری کشور، دبیرخانه مشارکت کوهستان و Slow Food ارائه دهندگان خدمات گردشگری را به تولیدنمایندگان در مقیاس کوچک متصل می نمایند تا بازدیدنمایندگان بتوانند محصولات کوهستانی باکیفیت با عنوان آستروستای را در هیمالیا کشف نمایند، محل اقامتی که به وسیله جوامع محلی اداره می گردد و شامل فعالیت های رصد ستاره ها می گردد.

FAO و UNWTO

FAO و UNWTO سابقه طولانی همکاری با یکدیگر دارند که به وسیله یادداشت تفاهم اخیر بین دو طرف تقویت شده است. این امر تعهد بیشتری به پرورش نوآوری و کارآفرینی، پیشبرد توسعه پایدار و تقویت معیشت به وسیله گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری طبیعت، فعالیت های فضای باز و سایر اشکال گردشگری مبتنی بر منظره ایجاد می نماید. این برنامه، از جمله، فعالیت های مشترک در چارچوب سیستم های میراث کشاورزی مهم دنیای فائو (GIAHS)، ائتلاف زیست بوم های شنماینده و ابتکار شهرهای سبز را پیش بینی می نماید.

* ترجمه: بابک صوفیانی

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 637

به "جوامع کوهستانی در راه صعود به قله های گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوامع کوهستانی در راه صعود به قله های گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید