در سایه پیرمرد همسایه

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، از پله ها که پایین بروی، هیاهوی بازار هم فروکش می نماید. از هشتی گچ بری شده که بگذری، ایوان روبه رو و کتیبه ای کاشی اش را می بینی و کمی بعد، صدای شرشر آرام آب

در سایه پیرمرد همسایه

نویسنده: حسن احمدی فرد

زیارت آرامگاه شیخ محمد عارف معروف به پیر پالان دوز در کنار حرم امام رضا (ع)

از پله ها که پایین بروی، هیاهوی بازار هم فروکش می نماید. از هشتی گچ بری شده که بگذری، ایوان روبه رو و کتیبه ای کاشی اش را می بینی و کمی بعد، صدای شرشر آرام آب نمای وسط صحن، جای همه صداهای اطراف می نشیند. آرامگاه شیخ محمد عارف کاردهی که مردم مشهد به نام پیر پالان دوز می شناسندش. سال هاست که زائران را از شلوغی و هیاهوی اطراف حرم جدا می نماید و به خلوتی دنج می رساند. شیخ محمد که از عرفای قرن دهم و هم عصر شیخ بهایی بود، در آرامگاهی خفته است که بنایش در دوره صفوی ساخته شد. او نیز همانند بسیاری از بزرگان هم عصرش در کنار حرم امام هشتم (ع) آرام گرفت تا مدفن او هم زیارتگاه دیگری برای مسافران باشد. شیخ محمد از اهالی روستای کارده در نزدیکی مشهد بود که بیشتر عمرش را در مشهد گذراند. عده ای او را پالان دوز و عده ای هم کفاش می دانند. اما هرچه باشد از هرکسی در مشهد سراغش را بگیرید. پیر پالان دوز معرفی اش می نماید.

نکته

در جوار امام هشتم (ع)

آرامگاه پیر پالان دوز جزئی از مجموعه حرم امام رضا (ع) است که از نظر معماری و هنر آفرینی بسیار دیدنی و زیباست. بنابراین می توانید هم به زیارت امام رضا (ع) بروید و هم سری به دیدنی های این مجموعه بزنید.

چطور برسیم؟

ملاقات با شیخ

برای زیارت آرامگاه شیخ محمد عارف باید به حرم امام هشتم (ع) و صحن آزادی بروید.

آرامگاه پیر پالان دوز در کنار حرم امام رضا (ع) است. به همین دلیل پیدا کردنش کار سختی نیست. این آرامگاه در ضلع شرقی، در ابتدای ورودی شیخ حر عاملی یا همان بست خاتمه خیابان قرار گرفته است. برای رسیدن به آرامگاه پیر پالان دوز، باید خودتان را به صحن آزادی حرم برسانید و با خروج از بست شیخ حر عاملی، وارد آرامگاه پیر پالان دوز شوید.

چه می بینیم؟

رودررو با بنایی تاریخی

اصل بنای آرامگاه شیخ محمد عارف در دوره صفوی در زمان حکومت سلطان محمد خدابنده ساخته شده و در دوره های مختلف بازسازی شده است. آخرین بازسازی آن هم در سال 1380 بوده است.

- درون بنا:

آرامگاه پیر پالان دوز، مثل بسیاری از بناهای تاریخی ایران، یک بقعه چهار طاقی است که ایوان ورودی آن، از قسمت پایین پای مدفون آغاز می گردد. قبر شیخ هم در قسمت غربی بقعه قرار گرفته و ضریح ندارد. صندوق قبر با شیشه پوشانده شده که ارتفاعی نزدیک به یک متر دارد. دور تا دور فضای داخلی بقعه، کتیبه ای به خط نستعلیق قرار گرفته است که سوره انسان را کتابت نموده. از آنجا که در بنای اولیه کاشی وجود نداشته و داخل بقعه صرفاً با گچ و نقاشی روی آن تزئین شده بوده. در بازسازی ها هم همین اصل رعایت شده. کتیبه سوره انسان هم در زمینه ای سبز رنگ، روی گچ نوشته شده. نکته جالب، نقاشی هایی است که در پیشانی بقعه، درست بالای قبر قرار گرفته است و به همراه نقاشی زیبایی که روی سقف می بینید، مربوط به بنای اولیه است.

- بیرون بنا:

گنبد مجموعه با کتیبه ای به خط کوفی تزئین شده که شامل تسبیحات اربعه یا همان سبحان الله و الحمدالله و لا اله الی الله و الله اکبر است و دور تا دور صحن در 2 طبقه، حجره هایی قرار گرفته که در اختیار مجموعه اداری آرامگاه است. 2 ایوان ورودی صحن و ورودی بقعه، قرینه است و با کتیبه هایی به خط کوفی تزئین شده است.

از دست ندهید

مسجد فیل و سوغاتی

ملاقات با عارف معروف مشهد در برنامه بسیاری از زائران حرم رضوی وجود دارد. پس از ملاقات با این شیخ معروف می توانید سری هم به دور و اطراف آن بزنید و بناهای تاریخی زیبای اطراف آن را هم ببینید.

در نقطه مقابل آرامگاه پیر پالان دوز، در حلقه دور حرم، مدرسه تاریخی عباس قلی خان شاملو قرار گرفته است که سر در ورودی آن، یکی از تاریخی ترین و زیباترین سردرهای مدارس تاریخی مشابه است. جالب است بدانید هنگام اجرای طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطهر، این سر در تاریخی را که وسط خیابان اصلی قرار می گرفته، به یاری بتن ریزی و استحکام از کف، 14 متر روی ریل ویژه ای جابه جا نموده و از وسط خیابان، کنار کشیده اند. مسجد فیل هم که یکی از مساجد تاریخی مشهد است، کمی پایین تر از آرامگاه پیر پالان دوز در ابتدای خیابان شهید نواب صفوی قرار گرفته است. به آنجا هم سری بزنید. در مقابل در ورودی آرامگاه هم، بازار قرار گرفته است که مثل بقیه زائران حرم امام (ع) می توانید در آنجا سوغاتی های مشهد را ببینید و خریداری کنید.

منبع: نشریه سرزمین من، ش 14.

منبع: راسخون
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 568

به "در سایه پیرمرد همسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سایه پیرمرد همسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید