راز آرامش در فرودگاه ها: چرا طراحی محیطی اهمیت دارد؟
به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، فرودگاهها دیگر فقط مکانهایی برای عبور و مرور مسافران نیستند؛ آنها به فضاهایی تبدیل شدهاند که بر آرامش، تجربه و حتی رفتارهای مسافران تأثیر میگذارند. از لحظهای که قدم به پایانههای فرودگاه میگذارید، طراحی محیطی به شکلی هوشمندانه و استراتژیک ترتیب داده شده است تا سفری آرامتر و لذتبخشتر برای شما رقم بخورد. یکی از این عناصر، موکتهای نرمی است که در بخشهایی از فرودگاه به چشم میخورند. شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما این طراحی جزئی، نقش بزرگی در ایجاد حس راحتی و کاهش استرس مسافران ایفا میکند.
اگر خرید بلیط هواپیما را به موقع انجام دهید و در موعد مقرر در زمان مناسب در فرودگاه حضور داشته باشید، قطعا می توانید به اطراف خود بیشتر توجه نموده و بعضی موارد شما را تعجب زده خواهد نمود. برای مثال، زمانی که در فرودگاه هستید، از این که بعضی از مکان های آن موکت شده است، تعجب می کنید.
شما فکر می کنید که بیشتر قسمت های تشکیل دهنده پایانه ها باید سخت و قوی طراحی شده باشند تا در برابر رفت و آمد زیاد مسافران و چمدان های آن ها، مقاومت لازم را داشته باشند و در عین حال حرکت بر روی آن ها به راحتی و با سرعت انجام گردد.
برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
علاوه بر این موارد، تمیز کردن آن نیز از طرف کارکنان فرودگاه آسان باشد. اما باید بدانید که، موکت کردن، یکی از راه های نقشه کشان فرودگاه است که بتوانند بر روی حال و رفتار شما به عنوان مسافر، تغییر مثبتی ایجاد نمایند.
طبق MentalFloss، در بسیاری از فرودگاه ها، منطقه ها نزدیک به دوازه ها، موکت شده است. این عنصر ساده که در طراحی فرودگاه به کار رفته است، به مسافران یاری می نماید تا قبل از پرواز و برخاستن هواپیما، احساس آرامش نسبی خوبی به دست آورند. حس کردن نرمی فرش زیر پا، آرامش و راحتی را به مسافر انتقال می دهد، گویی در اتاق نشیمن خانه ی خود هستند.
طبق تحقیقات Fast Company، موکت، نور طبیعی و جایگاه راحت، از جمله عواملی هستند که به راحتی، آرامش را به مسافرانی که سریعا تحت تاثیر استرس قرار می گیرند، باز می گرداند.
چرا؟ زیرا سود آرام بودن مسافران، مستقیما به نفع خود فرودگاه است. مسافرانی که هم شاد و هم آرام هستند، تمایل دارند که حدود هفت درصد پول بیشتری را صرف خرید در مغازه های اطراف فرودگاه و حدود 10 درصد، پول بیشتری را صرف دریافت خدماتی که رایگان نیستند، بنمایند. این آمار بر اساس تحقیقات شرکت DKMA ارائه شده است.
این موضوع، حتی فراتر از طراحی داخلی هم پیش رفته است. فرودگاه ها درصدد این هستند که با روش های متنوع دیگری، این آرامش قبل از پرواز را به مسافران انتقال دهند. به همین منظور، با اضافه کردن اسپا، اتاق های یوگا یا حتی پت تراپی (حیوان درمانی) در پایانه های فرودگاه، می خواهند با روش های نو آرامش را به مسافران انتقال دهند.
در کنار تمام مواردی که گفته شد، مسافران ترجیح می دهند هنگام خرید در فرودگاه، با افراد کمتری در تعامل باشند. طبق آنالیز های NCR، حدود 40 درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت نموده، پاسخ داده بودند که هنگام خرید در فرودگاه، ترجیح می دهند با افراد و فروشندگان کمتری در ارتباط باشند. به همین علت اگر دفعه بعد که به فرودگاه رفتید، با کیوسک های اتوماتیک و بدون سرنشین روبه رو شدید، اصلا تعجب نکنید.
سخن پایانی:
در دنیایی که استرس و فشارهای روزمره به بخشی جداییناپذیر از زندگی تبدیل شدهاند، فرودگاهها تلاش میکنند با استفاده از طراحیهای خلاقانه و افزودن امکانات خاص، تجربه مسافران را بهبود بخشند. از موکتهای نرم گرفته تا خدماتی نظیر اسپا و اتاقهای یوگا، همه این تلاشها برای ایجاد محیطی آرامشبخش و جذاب انجام میشود. دفعه بعد که در فرودگاه قدم میزنید، به این جزئیات دقت کنید و از این تلاشهای کوچک که تجربهای بهتر برای شما رقم میزنند، لذت ببرید. همچنین، اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، موتورهای جستجوی پرواز میتوانند راهی سریع و مطمئن برای یافتن بلیط مقرونبهصرفه و آسان باشند. فراموش نکنید که آرامش و راحتی شما، اولویت اصلی فرودگاههاست.