نیزه آفریقایی پرورش دهید

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، سانسوریا نیزه آفریقایی نام این گیاه عجیب است که به تازگی بسیار پر هوادار شده. شاید انواع رنگ شده آن را در گلفروشی ها دیده باشید. می دانید چه طور پرورشش دهید؟

نیزه آفریقایی پرورش دهید

حقیقت این است که این گیاه برای ما تازگی دارد اما انگلیسی ها و استرالیایی ها سال ها ست که این گیاه را پرورش می دهند. سانسوریا نیزه آفریقایی دوام و راحتی نگهدرایی شبیه گیاه شمشیری (سانسوریا شمشیری) دارد و احتیاجهایی مانند گیاه بامبو(روش نگهداری بامبو در پست های قبلی بخش طبیعت آمده است)!

گیاه متشکل از شاخه های استوانه ای شکل و نیزه مانندی است که می توانند به هم بافته شوند و یا به حالت طبیعی بادبزن مانند خود بمانند. نکته بسیار خوبی که در خصوص این گیاه وجود دارد این است که در صورت بی توجهی کامل شما هم به خوبی رشد می نماید و سرحال می ماند!

شرایط رشد

- نور

سانسوریا نیزه آفریقایی به مکانی با نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد. به نور زیاد مقاوم است و در عین حال کم نوری را هم تحمل می نماید اما نور بیشتر را ترجیح می دهد.

- آبیاری

این گیاه به شرایط کم آبی بسیار مقاوم است. در زمستان هر ماه و یا کم تر گیاه را آبیاری کنید. و در تابستان هر یک هفته در میان و یا کمتر آبیاری را انجام دهید. این گیاه خشکی را بهتر از شرایط مرطوب بودن خاک تحمل می نماید. در طول فصل فراوری مثل گیاه را هر هفته 1 بار آبیاری کنید.

- رطوبت

سانسوریا نیزه آفریقایی رطوبت را دوست دارد و در هوایی با رطوبت 70 تا 90 درصد، برترین رشد را دارد. برا تامین رطوبت گیاه از اسپری آب مقطر بر روی شاخسار بهره ببرید. اگر فکر می کنید غبار پاشی گیاه را فراموش می کنید و یا وقتش را ندارید که دائم به گیاه تان برسید برای تامین رطوبت آن از زیر گلدانی حاوی سنگریزه بهره ببرید. زیر گلدانی گیاه را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می گردد. با این روش گیاه رطوبت مورد احتیاج خود را به دست می آورد و به علاوه احتیاج به توجه زیاد شما هم ندارد!

- دما

نیزه آفریقایی گرما را دوست دارد. دمای مطلوب سانسوریا 18 درجه سانتی گراد است. اما سرما را هم به خوبی تحمل می نماید.

- خاک

برای کاشت نیزه آفریقایی از خاکی با زهکشی خوب بهره ببرید. خاک های آماده ای که مخصوص کاکتوس هستند هم انتخاب خوبی است. می توانید به این خاک ها مقداری ماسه و ریگ هم اضافه کنید.

- تغذیه

گیاه را در فصول رشد با کودهای محلول مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند کود دهی کنید. با استفاده از کود، محلولی با نصف غلطت گفته شد روی بسته کود درست کنید و به گیاه بدهید. با تمام شدن فصل رشد، کود دهی را متوقف کنید و در زمستان اصلا به گیاه کود ندهید.

تکثیر

سانسوریا نیزه آفریقایی را می توان به وسیله تقسیم برگ تکثیر کرد، اما به علت سخت بودن این روش و احتمال خراب شدن برگ ها، بهتر است از تقسیم برگ منصرف شوید و گیاه جدیدی تهیه کنید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان را هر سال یا یک سال در میان در ابتدای فصل بهار انجام دهید و گیاه را به گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی اش منتقل کنید. این نکته را مد نظر داشته باشید که نیزه آفریقایی از مقداری کوچک بودن گلدانش هم ناراحت نمی گردد!

چند نکته …

- اگر خطوط نقره ای روی برگ کم رنگ شدند، این نشانه کمبود نور محیط است. گیاه را به مکان پر نور تری منتقل کنید

- پرورش این گیاه بسیار ساده است چون با هر شرایطی کنار می آید. می تواند دوره های بلند مدت خشکی را تحمل کند، کم غذایی را تاب می آورد و با کوچک بودن گلدانش هم مسئله ای ندارد.

- این گیاه در بی توجهی کامل شما رشد می نماید، اما به شرط رعایت یک نکته! سوراخ های زهکش گلدان باید بزرگ و باز باشند و خاک هم باید زهکشی خوبی داشته باشد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 808

به "نیزه آفریقایی پرورش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیزه آفریقایی پرورش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید