پارک ملی تندوره

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، پارک ملی تندوره از سال 1353 هم به عنوان پارک ملی شناخته شد.

پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره در شمال استان خراسان، در نزدیکی مرز ترکمنستان و در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پر شیب که پوشیده از گیاهان مختلف است قرار گرفته است و یکی از بهترین زیستگاه های جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است.

در حال حاضر، این پارک حدود 50 هزار هکتار مساحت دارد و در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و در اسفند ماه سال 1348 به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال 1353 هم به عنوان پارک ملی شناخته شد.

پوشش گیاهی این منطقه از انواع علفی ـ بوته ای و درختان و درختچه ها تشکیل شده و در سراسر منطقه با انبوهی متفاوت پراکنده شده اند و به همین علت یکی از زیباترین منطقه ها طبیعی دست نخورده ایران به شمار میرود.

درجه حرارت در زمستان تا منفی 20 درجه می رسد و حداقل 4 ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد.

یکی از بزرگترین پلنگ های دنیا در این منطقه زیست می نماید. گربه وحشی پالاس هم یکی از بزرگترین و نادرترین پستانداران گوشتخوار این پارک است.

عقاب طلایی، جغد، کبک، قمری، تیهو، باقرقره و... تنها بخشی از پرندگان متنوع پارک را تشکیل می دهند. از خزندگان خطرناک این منطقه می توان به مار کبرا، مار جعفری و افعی شاخدار اشاره نمود.

مرتفع ترین نقطه این منطقه قله قنبرعلی در جنوب محدوده به ارتفاع 2586 متر است و پست ترین نقطه با ارتفاع 884 متر در بخش شمالی محدوده قرار گرفته است.

این پارک از یک سری کوه های مرتفع و متصل به هم تشکیل شده است و رشته کوه مشخصی ندارد.

راه اصلی پارک جاده شوسه قوچان به درگز می باشد که از سه نقطه می توان به پارک دسترسی پیدا کرد.

  1. قریه اینچه کیکانلو (واقع بر سر راه درگز - قوچان) تا پاسگاه شکر آب (جنوب پارک) 10 کیلومتر.
  2. از درگز تا پاسگاه چهل میر (شرق پارک) 30 کیلومتر.
  3. از نوخندان تا زیارتگاه بابانستان (شمال پارک) 12 کیلومتر.

در این منطقه بازمانده های سکونت در دورانهای گذشته به چشم می خورد که از آن جمله می توان به آثار به جای مانده از دژی قدیمی به نام قلعه رجبه اشاره نمود که قدمت آن به قبل از اسلام بر می شود.

پارک ملی تندوره از نظر تنوع گونه های پرندگان بسیار غنی است. پرندگان بیشتر در نواحی پست و حاشیه ای پارک و داخل دره ها و نزدیک به چشمه سارها دیده می شوند.

کورکور، سارگپه پابلند، عقاب دشتی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، لیل، کوکر، مرغ حق، شبگرد بلوچی، بادخورک معمولی، بادخورک کوهی، زنبورخور معمولی، هدهد، چکاوک طوقی، پپت خاکی و سنگ چشم دم سرخ گروهی از پرندگان مهاجر به پارک را تشکیل می دهند.

خزندگان این پارک هم شامل 9 گونه مار غیر سمی، 4 گونه مار نیمه سمی، 5 گونه مار سمی، 6 گونه سوسمار و لاک پشت می شوند.

منبع: بهترین ها

منبع: دالاهو
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 874

به "پارک ملی تندوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی تندوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید