کشف مولکولی نو برای تسریع محاسبات در کامپیوتر ها

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، یک تیم تحقیقاتی بین المللی مولکول جدیدی را کشف نموده اند که می تواند تصمیم گیری سریع را در کامپیوتر ها تسریع کند.

کشف مولکولی نو برای تسریع محاسبات در کامپیوتر ها

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، گروهی از محققان دانشگاه لیمریک یک مولکول ساده ساخته شده از فقط 77 اتم یک عنصر ارائه کردند که می توان از آن برای ساخت مدار الکترونیکی استفاده کرد، مدار هایی که در آن منطق پیچیده در خواص مواد نانومقیاس کدگذاری شده است. در این پروژه، نوع تازهی از معماری محاسباتی با الهام از مغز با بهینه سازی خواص الکتریکی بلور های نرم فراوری شده از مولکول ها، ارائه شده است.

نتایج این پروژه درقالب مقاله ای در نشریه Nature به چاپ رسیده است.

مولکول های فلزی-آلی به وسیله محققان انجمن هند برای پرورش علم (IACS) در کلکته سنتز شده و در دانشگاه ملی سنگاپور به صورت فیلم درآمده و به اسم عناصر مدار در سنگاپور، در آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی هیولت پاکارد در کلرادو آزمایش شده اند.

دامین تامپسون، استاد فیزیک در لیمریک که یک تیم تحقیقاتی در زمینه طراحی مواد در موسسه برنال را رهبری می نماید، با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری پیشرفته، این کشف را انجام داد.

وی نشان داد که این مولکول از عدم تقارن طبیعی در پیوند های فلزی و آلی خود برای تمییز بین حالت های مختلف استفاده می نماید، که به او امکان می دهد تصمیم گیری بسیار سریع را انجام دهد.

تامپسون می گوید: در این دستگاه تازه، همه کار ها در یک مکان انجام می گردد، بنابراین احتیاجی به خواندن یا جابجایی اطلاعات نیست.

این دستاورد می تواند تنگنای فون نیومان را رفع کند، مسئله ای که از همان ابتدا کامپیوتر ها را گرفتار نموده و هنوز هم مانع توسعه فناوری است. توسعه این مدار تازه مولکولی بدین معناست که واحد پردازش کامپیوتر دیگر احتیاجی به دریافت داده برای هر عملیاتی که انجام می دهد، ندارد و این باعث صرفه جویی بسیار زیادی در زمان و هزینه های انرژی می گردد.

تامپسون می گوید: ما از این دستاورد بسیار هیجان زده هستیم، زیرا این فناوری تمام ویژگی های محاسبات مغزی را نشان می دهد. اول این که تعداد زیادی از پردازنده های مولکولی کوچک و یکسان به هم متصل شده و به صورت موازی کار می نمایند. از همه مهمتر، این فناوری قابلیت هم افزونگی و پیکربندی مجدد را دارد، به این معنی که دستگاه می تواند مسائل را حل نماید، حتی اگر همه اجزاء به طور کامل در تمام زمان یا به طور دقیق در هر زمان کار ننمایند.

پروفسور تامپسون اضافه نمود: عناصر این مدار تازه می توانند کامپیوتر های کوچکتر، سریع تر و کم مصرف تر، دقیقاً همان چیزی را که برای محاسبه لبه، اینترنت اشیاء و برنامه های هوش مصنوعی مورد احتیاج است، ارائه دهند.

پروفسور لوک وان در ویلن، مدیر موسسه برنال و پروفسور مهندسی و طراحی زیست سیستم ها در برنال، از پیشرفت عظیم دانشمندان ابراز خوشحالی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 490

به "کشف مولکولی نو برای تسریع محاسبات در کامپیوتر ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مولکولی نو برای تسریع محاسبات در کامپیوتر ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید