4 نکته اساسی برای نگهداری سرخس ها

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، اگر سرخس ها را دوست دارید اما نگهداری درست از آنها را بلد نیستید، این 4 نکته اساسی را یاد بگیرید و هر گونه سرخسی را با موفقیت پرورش دهید! هر گونه!

4 نکته اساسی برای نگهداری سرخس ها

کمتر کسی است که به گیاهان علاقه مند باشد و سرخس ها را دوست نداشته باشد. سرخس ها یکی از قدیمی ترین گیاهان به وجود آمده روی زمین هستند. آنها 300 میلیون سال است که در گستره وسیعی از محیط ها، رشد و تکثیر می نمایند. این گیاهان قرن ها است که به عنوان گیاه خانگی نگهداری می شوند.

انجمن سرخس آمریکا تخمین زده است، در سرتاسر دنیا حدود 12000 گونه سرخس وجود دارد. این عدد، گستره وسیعی از سرخس های مقاوم به سرما و سرخس های منطقه ها استوایی، و از لحاظ سایز، سرخس های مینیاتوری و درخت های سرخس غول آسا را شامل می شود.

پرورش بیشتر سرخس ها سخت نیست. اگر نگهداری از آنها را با نگهداری از ارکیده ها مقایسه کنید، خودتان هم به این نتیجه می رسید! برای پرورش آنها تنها باید چند نکته را رعایت کنید و بعد می توانید هر نوع سرخسی که بخواهید را پرورش دهید!

1- رطوبت الزامی است

هیچ کدام از سرخس های خانگی معروف نمی توانند شرایط خشکی هوا را، برای مدتی طولانی، تحمل نمایند. در هوای خشک، شاخسار سرخس ها به سرعت قهوه ای می شود و برگ ها آغاز به ریزش می نمایند. پس سرخس هاتان را هر چند بار که می توانید غبار پاشی کنید. اگر بتوانید غبار پاشی را در صبح انجام دهید خیلی بهتر است. یکی دیگر از روش های عالی برای تامین رطوبت، استفاده از زیر گلدانی حاوی سنگریزه است، به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و سرخس تان دچار خفگی می شود.

2- هیچ وقت اجازه ندهید خاک گلدان گیاه کاملا خشک شود

بسیاری از سرخس ها در محیط طبیعی خود، در جنگل های بارانی، در زیر درختان و درون خاکی خیس رشد می نمایند و با این شرایط سازگار هستند. حتی سرخس هایی که به صورت انگل رشد می نمایند هم تمایل دارند بر روی گیاهان مرطوب جوانه بزنند و رشد نمایند. پس همواره مراقب رطوبت خاک سرخس تان باشید. البته یک نکته را از قلم نیاندازید، اگر سرخس تان جز سرخس های مردابی نیست، هرگز اجازه ندهید که خاک گیاه برای مدت زیادی خیس بماند و یا گلدان در زیر گلدانی پر از آب باشد. در کل خاک را مرطوب نگهدارید و نه خیس.

3- برایشان نور فراهم کنید

بر خلاف چیزی که شایع است، همه سرخس ها سایه بیش از حد را دوست ندارند. سرخس ها به نور لکه داری که در کف جنگل ها به آنها می رسد عادت دارند. پس مطمئن شوید سرخس تان میزان نوری که لازم دارد را دریافت می نماید. مکانی روشن با نور لکه دار برترین مکان برای نگهداری بیشتر سرخس ها است. از سوی دیگر، تعداد کمی از سرخس ها می توانند آفتاب مستقیم ظهرگاهی را تحمل نمایند و شاخسار بقیه آنها سریعا به رنگ قهوه ای درمی آید.

4- سرخس تان را تغذیه کنید

مانند بیشتر گیاهانی که در کف جنگل ها زندگی می نمایند، سرخس های وحشی هم بر روی مواد ارگانیک نرم و تجزیه شده رشد و نمو می یابند. برای تامین این احتیاج سرخس ها، می توانید برای نگهداری آنها در خانه، گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع و ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می نمایند و در اختیار گیاه قرار می دهند هم گزینه های خوبی هستند.

فرای این نکات پایه ای، هر گونه سرخس احتیاجهای اختصاصی خودش را دارد، پس قبل از تهیه گیاه راجع به احتیاجهای سرخس تان تحقیق کنید و تنها در صورتی که می توانید شرایط مناسب آن را در خانه برایش تهیه کنید، اقدام به خرید نمایید. یکی دیگر از مهم ترین قدم ها در پرورش سرخس، آن است که دقیقا بدانید چه گونه ای از سرخس را پرورش می دهید؟

اگر تمامی موارد گفته شده را رعایت کنید، این گیاه زیبا هم با شاخسار سبز و شاداب خود از شما قدردانی خواهد نمود!

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 809

به "4 نکته اساسی برای نگهداری سرخس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 نکته اساسی برای نگهداری سرخس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید