آیا آنر بدون هواوی در بازار موبایل دوام می آورد؟
به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، آنر یکی از مهم ترین برندهای بازار موبایل در دنیا محسوب می گردد که در سال 2013 به عنوان زیرمجموعه هواوی برای رقابت با بعضی رقبای این شرکت فعالیت خود را شروع کرد. تمرکز آنر فروش گوشی های مقرون به صرفه برای نسل جوان بود. طی سال های گذشته، این برند توانسته در کشورهای مختلف هواداران زیادی کسب کند.
جدایی لازم اما دردناک
چند ماه قبل، هواوی به دلیل تحریم های گسترده آمریکا به ناچار بخش آنر را به فروش گذاشت. این شرکت توسط شرکت Zhixin New Information Technology خریداری شد که کنسرسیوم متشکل از 30 شرکت به همراه گروه توسعه شهر هوشمند شنژن محسوب می گردد. در هر صورت به دلیل جدایی از هواوی، آنر حالا بدون هیچ دردسری می تواند قطعات لازم خود را خریداری کند و از سرویس های نرم افزاری لازم هم بهره ببرد.
آنر اعلام نموده که مشغول مذاکره با گوگل برای دریافت سرویس های نرم افزاری این شرکت است و همچنین گزارش های مربوط به گفت وگو با شرکت های اینتل، کوالکام و مدیاتک هم منتشر شده است. مدیران آنر همچنین گفته اند که آن ها قصد دارند از هواوی پیشی بگیرند که با وجود تمام تحریم ها، همچنان عظیمترین برند موبایل در چین به حساب می آید.
با این حال سؤال عظیم این است که آیا آنر بدون داشتن هواوی در بازار دوام می آورد؟ قبل از پاسخ به این سؤال، بهتر است مروری بر فعالیت های آنر در دوران فرماندهی هواوی داشته باشیم.
تاریخچه مختصر آنر در دوران فرماندهی هواوی
با توجه به اینکه آنر یکی از برندهای فرعی هواوی محسوب می شد، بخشی از محصولات این شرکت معمولا جایگزین های ارزان تری برای محصولات شرکت اصلی بودند. همچنین بخش قابل توجهی از این محصولات ری برند می شدند و مثلا در ابتدا به عنوان محصول آنر یا هواوی به دست مخاطب می رسیدند و بعد از مدتی نام آن ها تغییر پیدا می کرد. شارژهای بی سیمی که در ادامه می توانید تصویر آن ها را مشاهده کنید، مثال بارزی از این رویکرد محسوب می شوند.
با این حال، باید به بعضی از محصولات اختصاصی آنر هم اشاره کنیم که فقط با برند این شرکت راهی بازار شده اند. مثلا سری مجیک شامل گوشی های جذابی بود و لپ تاپ ها، روترها و دیگر محصولات به عنوان بخشی از سری هانتر به دست کاربران رسیدند. می توان گفت که این محصولات شواهدی از گام برداشت آنر به سمت استقلال بیشتر از هواوی به حساب می آیند.
آینده آنر
حالا که آنر از هواوی جدا شده، این شرکت اهداف بلندپروازانه ای را در نظر گرفته است. به گفته مدیرعامل این شرکت، آن ها قصد دارند از اپل و هواوی پیشی بگیرند و دستیابی به چنین هدفی بدون شک راحت نخواهد بود. این شرکت شرکای مربوط به کانال های فروش خود را حفظ نموده و این یعنی برای ارائه محصولات خود در بازارهای مختلف با مسائل چندانی روبه رو نمی گردد.
رقابت گسترده
اگرچه گوشی های آنر به لطف بهره گیری از سرویس های گوگل می توانند بخشی از مشتریان از دست رفته را برگردانند، اما برای رشد تعداد مشتریان باید کارهای زیادی را انجام دهد. در بازار موبایل رقابت گسترده ای جریان دارد و برندهای چینی مانند ریلمی، ردمی، شیائومی و ویوو عملا هر هفته از گوشی های جدید خود رونمایی می نمایند.
همچنین باید به سامسونگ اشاره کنیم که تمرکز مجدد این شرکت بر گوشی های میان رده و پایین رده باعث شده سهم بازار سامسونگ در بازارهای کلیدی افزایش پیدا کند. برای موفقیت در این بازار، آنر نه تنها باید محصولات با قیمت رقابتی عرضه کند بلکه باید فکر نوآوری هم باشد تا در بازار بیشتر به چشم بیاید.
آنر امسال باید پرچم داران جدید خود را راهی بازارهای جهانی کند. همچنین گفته می گردد آنر از مدل جدید سری مجیک رونمایی خواهد نمود که ظاهرا یک گوشی تاشو محسوب می گردد. بر اساس گزارش های مختلف، چند گوشی 5G میان رده هم در اروپا مجوزهای لازم را دریافت نموده اند و به زودی معرفی خواهند شد.
رابط کاربری جدید
گوشی های آنر از رابط کاربری Magic UI بهره می برند که عملا همان EMUI موجود در گوشی های هواوی است. حالا که آنر دیگر بخشی از هواوی نیست، باید از رابط کاربری جدیدی استفاده کند. احتمالا آنر نام Magic UI را حفظ می نماید و فقط تغییراتی بر روی رابط کاربری خود اعمال می نماید تا از نسخه قبلی فاصله بگیرد.
با توجه به اینکه آنر دیگر به تیم متخصصان هواوی دسترسی ندارد، برای آماده سازی این رابط کاربری باید زمان بیشتری صرف کند ولی به احتمال زیاد این نسخه جدید همراه با پرچم داران تازه نفس آنر معرفی خواهد شد.
ایجاد اعتماد
احتمالا سخت ترین کار آنر، ایجاد اعتماد خواهد بود. این شرکت چینی بعد از حاشیه های گسترده مربوط به تحریم های آمریکا، باید بار دیگر اعتماد کاربران را جلب کند که حریم خصوصی آن ها را جدی می گیرد و داده های این افراد را در اختیار دولت چین قرار نمی دهد.
معرفی محصولات متنوع
همان طور که می دانید، آنر در انواع و اقسام حوزه ها گجت های مختلفی را راهی بازار نموده است که می توانیم به گوشی، کامپیوتر، تبلت، مچ بند هوشمند، هدفون، روتر، تلویزیون و دیگر محصولات اشاره کنیم. این شرکت بدون شک به عرضه محصولات متنوع ادامه خواهد داد اما از طرف دیگر، احتمالا وارد حوزه های جدید هم می گردد و مثلا وسایل جانبی مربوط به گیمینگ را به دست کاربران می رساند.
سخن آخر
2021 سال بسیار مهمی برای آنر محسوب می گردد و به همین خاطر شاید این شرکت برای پیشبرد کسب وکار خود رویکرد متفاوتی را اتخاذ کند. اما در هر صورت در امسال با استراتژی کلی آنر آشنا خواهیم شد.
این شرکت مدتی قبل از گوشی V40 در چین رونمایی کرد ولی این گوشی در دوران مالکیت هواوی توسعه پیدا نموده است. باید ببینیم نسخه جهانی گوشی مذکور از ویژگی هایی مانند سرویس های موبایل گوگل بهره می برد یا نه.
در نهایت، باید بگوییم که آنر آینده امیدوارنماینده ای دارد اما باید با چالش های مختلفی هم دست و پنجه نرم کند. بدون دسترسی به منابع گسترده هواوی، ساخت گجت های مختلف سخت تر می گردد ولی به لطف شهرت برند آنر، احتمالا می تواند در این بازار توجهات زیادی را جلب کند.
شما چه فکر می کنید؟ آیا آنر بدون حمایت هواوی می تواند دوام بیاورد و به موفقیت برسد؟
- محصولات برنده و بازنده هواوی و آنر در سال 2020
منبع: GizmoChina
منبع: دیجیکالا مگ