ارزش کدام گوشی های موبایل بعد از یک سال بیشتر حفظ می گردد؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، وقتی گوشی هوشمندی خریداری می کنید، می دانید ارزش آن بعد از گذشت مدتی کاهش پیدا می نماید و این چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد. در این مطلب قصد داریم به ارزش گوشی های هوشمند مختلف در طول یک سال نگاهی بیندازیم تا ببینیم هر گوشی بعد از گذشت این مدت زمان تا چه مقدار ارزش خود را از دست می دهد.

ارزش کدام گوشی های موبایل بعد از یک سال بیشتر حفظ می گردد؟

همانطور که می دانید، به محض اینکه یک گوشی را از جعبه آن خارج کنید، ارزش آن کاهش پیدا می نماید و این چیزی نیست که بخواهید بگویید با در حد نو بودن یا هرچیزی مثل این اتفاق نیفتد. مسئله این است که تا چه مقدار شاهد کاهش قیمت آن خواهیم بود. این اتفاق می تواند برای هر محصولی رخ بدهد. از ماشین گرفته تا هر وسیله الکترونیکی یا غیر الکترونیکی دیگر. اما خرده فروش بریتانیایی تحت عنوان MusicMagPie که عمدتا به فروش لوازم الکترونیکی رفرش شده و بازی های ویدیوی دست دوم مشغول است، گزارشی از کاهش ارزش گوشی های خود را منتشر کرد که جزئیات مربوط به آن بسیار جالب است.

البته پیش از اینکه به آنالیز این گزارشات بپردازیم ذکر چند نکته حائز اهمیت است. اول اینکه گوشی های پرچم دار معمولا افت قیمت کمتری به نسبت گوشی های میان رده و مالی دارند. اما گوشی ها خود به دو دسته تقسیم می شوند. گوشی های اندرویدی و گوشی های آیفون. در این بین افت قیمت گوشی های اندرویدی بسیار بیشتر از گوشی های آیفون است چرا که آیفون ها غالبا به خاطر حفظ عملکرد خود، معمولا دیرتر ارزش خود را از دست می دهند. در این گزارش هم دقیقا همچین چیزی را شاهد هستیم؛ یعنی آیفون ها اصلا ارزش خود را تا آن مقدار که گوشی های اندرویدی با افت قیمت روبرو می شوند از دست نداده اند. اما می پردازیم به جزئیات این موضوع.

در این گزارش از 2093 کاربر گوشی هوشمند انگلیسی سوالی در رابطه با اینکه چگونه گوشی خود را به فروش می رسانند سوال پرسیده شد (منظور از فروش، Trade-in است به این معنا که گوشی را فروخته و در ازای پرداخت پول بیشتر، گوشی گران قیمت تر تهیه می گردد). در بین این 2093 کاربر، معین شد که 61 درصد در لحظه ای که قصد خرید گوشی نو دارند، Trade-in انجام نمی دهند. به صورت میانه، 16 ماه طول می کشد تا شخصی در انگلستان بخواهد گوشی خود را با روشی که گفته شد به فروش برساند. اما جالب اینجاست که وقتی این همه مدت برای فروش گوشی صبر می نمایند، ارزش گوشی شان به نصف کاهش پیدا می نماید. به صورت کلی، یک کاربر معمولی در این کشور در طول عمر خود، 35 بار گوشی اش را تغییر می دهد که در این بازه زمانی، چیزی حدود 3.4 هزار پوند یا به عبارتی 4656 دلار فقط به خاطر تاخیر در فروش هدر می رود.

نکته جالب و البته تا حدودی خنده دار اینجاست که 10 درصد از کاربرانی که فروش گوشی خود را به تاخیر می اندازند با این تفکر این کار را انجام می دهند که ارزش گوشی شان در این مدت افزایش پیدا کند که این اتفاق نمی افتد و برعکس ارزش آن کاهش پیدا می نماید. در واقع آنالیز ها نشان داده که در طول این زمان، ارزش گوشی ها ممکن است تا 40 درصد هم کاهش پیدا کند که این واقعا زیاد است. بعلاوه در بین این 2093 نفر، 33 درصد هم وجود داشتند که گفتند هیچوقت گوشی را به روش Trade-in به فروش نمی رسانند. در واقع هرچه شخصی بیشتر از گوشی خود استفاده کند، احتمال اینکه به این روش گوشی خود را به فروش برساند بسیار کمتر می گردد. جالب اینجاست که حدودا 42 درصد از کاربرانی که 45 سال یا بیشتر سن داشتند اصلا علاقه ای هم به انجام این کار نشان نمی دادند.

استیو اولویت، مدیر فروشگاه MusicMagPie در مورد این آمار و ارقام بدست آمده صحبت هایی انجام داد که جالب تر از همه آن ها این بود: آمار و ارقام ما نشان می دهد که اگر همان لحظه که قصد خرید گوشی نو دارید، گوشی قدیمی خود را هم به فروش برسانید می توانید بیشترین منفعت را از ارزش آن ببرید و از همان مبلغ برای خرید گوشی گران قیمت تر و نوتر بهره ببرید یا اینکه آن را به هر روشی که می خواهید هزینه کنید. بعلاوه در ادامه صحبت های خود به سیاست Trade-in فروشگاهش نیز اشاره ای کوتاه داشت مبنی براینکه 21 روز برای این کار به کاربران فرصت داده می گردد تا در این زمان مطمئن شوند گوشی نو به دستشان می رسد و گوشی قدیمی هم به فروشگاه ارسال می گردد.

به گزارش MusicMagPie و البته مطابق آنچه که انتظار هم داشتیم، گوشی های اپل کمتر از سایرین افت قیمت را تجربه می نمایند. به این صورت که مثلا در طول 12 ماه، یک گوشی آیفون تنها 41 درصد از ارزش خود را از دست می دهد و بعد از 24 ماه که تاریخ گارانتی آن به اتمام می رسد، ارزش هر آیفون 60 درصد از قیمتی که هنگام عرضه برای آن از سوی خود شرکت در نظر گرفته شده بود کاهش پیدا می نماید. البته در کشور ما این آمار و ارقام اندکی فرق دارد. مثلا ارزش یک آیفون بعد از یک سال شاید 2 یا 3 میلیون کمتر از مبلغی باشد که کاربر می بایست اوایل عرضه برای آن پرداخت می کرد. البته در این آمار، قیمتی که به محض در دسترس قرار گرفتن یک آیفون اعلام می گردد در نظر گرفته نشده است چرا که آن قیمت کاملا غیرمنطقی و نامعقول است.

شرکت بعدی سامسونگ است که ارزش گوشی هایش بعد از گذشت حدودا 1 سال چیزی حدود 64 درصد کاهش پیدا می نماید که بسیار بیشتر از افت قیمت محصولات اپل است. بعلاوه بعد از گذشت دو سال، گوشی های سامسونگ حدودا 77 درصد افت قیمت پیدا می نمایند که البته این مورد هم در کشور ما دیده می گردد. وان پلاس هم در رتبه سوم قرار گرفته است و بعد از گذشت یک و دو سال به ترتیب ارزش گوشی هایش تا 69 و 78 درصد کاهش پیدا می نمایند.

گوگل خیلی در زمینه فراوری گوشی هوشمند فعالیت نمی نماید اما با این حال در فهرست MusicMagPie در رتبه چهارم قرار می گیرد. طبق اطلاعات بدست آمده، ارزش گوشی های گوگل در مدت یک سال مشابه گوشی های سامسونگ کاهش پیدا می نماید و حتی از گوشی های وان پلاس که در رتبه سوم قرار دارند هم بهتر است اما با این حال بعد از گذشت دو سال افت ارزش شدیدی پیدا می نمایند. به صورت کلی پیکسل ها بعد از یک و دو سال به ترتیب 65 و 87 درصد از ارزش خود را از دست می دهند که مقدار بسیار قابل توجهی است. البته در بازار کشور ما گوشی های گوگل و وان پلاس خیلی به راحتی برای خرید در دسترس قرار نمی گیرند به همین دلیل در رابطه با ارزش خرید آن ها بعد از گذشت یک سال اطلاعات زیادی در اختیار نداریم.

با توجه به گزارشات بدست آمده از MusicMagPie، به نظر می رسد گوشی های آیفون 13 و آیفون 12 که از اینترنت 5G هم پشتیبانی می نمایند ارزش خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ می نمایند و گذر زمان خیلی روی ارزش آن ها تاثیر چشمگیری ندارد. برای مثال بعد از گذشت 6 ماه، ارزش آیفون 12 پرو که یکی از گوشی های مجهز به اینترنت 5G نیز هست، تنها 32 درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی است که گوشی هایی نظیر گلکسی S10 5G که در واقع اولین گوشی 5G سامسونگ هم به حساب می آمد بعد از گذشت همین مدت حدودا 55 درصد افت قیمت پیدا کرد. البته همانطور که گفته شد آیفون ها به مرور زمان عملکرد خوب خود را حفظ می نمایند و اگر آن آیفون از اینترنت 5G هم پشتیبانی کند یعنی برای دو سه سال آینده که اینترنت 5G همه گیر می گردد هم کاملا قابل قبول خواهد بود. به همین دلیل طبیعی است که شاهد افت قیمت چندانی در قیمت آن نباشیم.

هواوی میت 30 پرو بیشترین افت ارزش را در میان سایر گوشی ها در مدت یک سال داشت

اما در میان تمام گوشی های هوشمندی که در حال حاضر در MusicMagPie مورد آنالیز ارزشی قرار گرفتند، هواوی میت 30 پرو بیشتر از همه ارزش خود را بعد از 12 سال از دست داد. البته این گوشی می توانست یکی از برترین و مجذوب کننده ترین پرچم دارها برای انتخاب باشد اما تحریم های سنگین دولت آمریکا هواوی را طوری زمین گیر کرد که می بینیم یکی از برترین گوشی های این شرکت بعد از 12 ماه تقریبا تمام ارزش خود را از دست داده است.

طبق اطلاعاتی که از سوی این خرده فروش بزرگ بریتانیایی بدست آمد، گوشی های هوشمندی که بیشتر از 600 یورو یا همان 821 دلار قیمت گذاری می شوند، ارزش خود را در گذر زمان بیشتر حفظ می نمایند. دقیقا همان چیزی که پیش تر هم در همین مطلب به آن اشاره شد مبنی براینکه گوشی های میان رده و مالی غالبا افت قیمت بیشتری دارند تا گوشی های پرچم دار یا پرچم دارهای ارزان.

طبق آنالیز های آماری، گوشی هایی که حدودا 999 یورو قیمت گذاری شده بودند (معادل 1367 دلار)، چیزی در حدود 53 درصد از ارزش خود را بعد از 6 ماه از دست دادند. اما این آمار برای گوشی هایی با قیمت 600 تا 899 یورو (معادل 821 تا 1230 دلار) به 54 درصد و برای گوشی هایی که کمتر از 600 یورو (821 دلار) قیمت دارند به 62 درصد می رسد که روندی کاملا طبیعی است چون پرچم دارها یا به طور کلی گوشی های قدرتمندتر در گذشت زمان خیلی از لحاظ عملکرد با مشکل روبرو نمی شوند و غالبا هم مدت زمان بیشتری از آن ها پشتیبانی می گردد.

اما متاسفانه اگر گوشی هواوی میت 30 را در بازار انگلستان خریداری نموده بودید و اکنون قصد فروش آن را داشتید، قطعا با یک فاجعه روبرو می شدید. اینطور که به نظر می رسد، این گوشی به خاطر تحریم های سنگین دولت آمریکا علی رغم عملکرد سخت افزاری بی نظیر خصوصا در زمینه دوربین، کاملا ارزش خود را بعد از گذشت یک سال از دست داد. طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم، این گوشی و بعد از آن هواوی P20 بعد از 12 ماه، به ترتیب 87 و 84 درصد از ارزش خود را از دست دادند و این چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

در این بین نام گلکسی فولد اوریجینال سامسونگ هم دیده می گردد که به خاطر عملکرد ضعیفی که از لحاظ عملکرد سخت افزاری داشت، به وسیله سامسونگ جمع آوری و نسخه بهبودیافته آن بعد از مدتی راهی بازار شد اما با ورود گلکسی زد فولد 2 و سپس زد فولد 3، طبیعتا دیگر خرید این گوشی منطقی به نظر نمی رسید. در نتیجه شاهد این بودیم که این گوشی بعد از گذشت 1 سال حدودا 75 درصد از ارزش خود را از دست داد و این مقدار برای اولین نسخه از گلکسی زد فلیپ 3 اما به 83 درصد می رسد که نزدیک به افت ارزش هواوی P20 است.

اما با نگاهی به تصویر دوم به خوبی می توانیم ببینیم که آیفون ها در مقایسه با سایر محصولات دیگر افت ارزش بسیار کمی را تجربه کردند و آن دسته از کاربرانی که این گوشی ها را خریداری کردند به راحتی و با بالاترین مبلغ ممکن قادر به فروش آن ها و خرید مدل نو خواهند بود. برای مثال آیفون 11 بعد از گذشت 1 سال تنها 33 درصد از ارزش خود را از دست داد و از این حیث در صدر جدول قرار گرفته است.

سایر گوشی های سری آیفون 11 هم نظیر آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس به ترتیب با 36 و 41 درصد در این فهرست دیده می شوند. البته در فهرستی که کمترین مقدار افت ارزش گوشی ثبت شده است، نام هیچ گوشی غیر از آیفون دیده نمی گردد اما اگر بخواهیم در بین اندرویدی ها به دو محصولی اشاره کنیم که ارزش خود را تا حد قابل قبولی حفظ کردند، آن محصولات وان پلاس 7T و گلکسی S7 Edge هستند که به ترتیب 50 و 52 درصد افت ارزش را تجربه کردند.

این آنالیز ها اگرچه برای همه کشورها صادق نیست اما به خوبی می تواند نشان دهد چه گوشی هایی بعد از گذشت زمان همچنان ارزش خود را حفظ می نمایند. حتی در کشور خود ما هم تقریبا چنین چیزی دیده می گردد که آیفون ها همچنان بعد از گذشت مدت زمان زیاد، ارزش بالای خود را حفظ می نمایند یا اگر قرار به افت قیمت باشد، این مقدار خیلی کم است. برعکس برای گوشی های سایر شرکت ها یا بهتر است بگوییم گوشی های اندرویدی، افت ارزش به مقدار قابل توجهی دیده می گردد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا فکر می کنید افت قیمت کمتر هر گوشی در طول زمان با ارزش خرید آن رابطه مستقیم دارد؟ یعنی در واقع آیا هنگام خرید پرچم دار، انتخاب منطقی تر و معقول تر این است که گوشی های اپل را خریداری کنیم یا چنین موضوعی (افت ارزش بعد از یک سال یا بیشتر) خیلی نمی تواند در انتخاب یک پرچم دار تاثیرگذار باشد؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 563

به "ارزش کدام گوشی های موبایل بعد از یک سال بیشتر حفظ می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش کدام گوشی های موبایل بعد از یک سال بیشتر حفظ می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید