افعی خطرناکی که در کوه دماوند ساکن است!

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، افعی های کوهستانی دنیا هشت گونه اند؛ سه گونه آن ها را در ایران می توان دید. خزندگان بی آزاری اند. چشمان آن ها تنها اشعه مادون قرمز بدن موجودات زنده را می بیند؛ از این رو، اگر ساکن و بی حرکت کنار آن ها بمانند، آسیبی نمی رسانند.

افعی خطرناکی که در کوه دماوند ساکن است!

به گزارش خبرآنلاین، در میان افعی های دنیا، افعی دماوندی در شمار کمیاب ترین و خطرناک ترین آن ها است. بسیار نادر است و جز در بخش کوچکی از گستره البرز مرکزی، در هیچ جای دنیا دیده نشده است. این افعی، بوم زاد ایران است. سالیان پیش برای نخستین بار دکتر محمود لطیفی، پایه گذار بخش جانوران سمی انستیتو رازی، این افعی را کشف کرد. پیش از آن هیچ آگاهی از چنین افعی ای وجود نداشت. لطیفی از همان شروع دریافت که این خزنده با هم گونه هایش تفاوت دارد. پژوهش های او نشان داد که این افعی، گونه نو و ناشناخته ای است که از چشم خزنده شناسان پنهان مانده است. آنالیز های لطیفی را استادان خزنده شناس آلمان تایید کردند و به پاس کشف این استاد ایرانی، نام خزنده نوشناخته را افعی لطیفی گذاشتند. این افعی به این نام در دنیا و به نام افعی دماوندی در ایران، شناخته می گردد.

افعی دماوندی در گستره بسیار سرد البرز زندگی می نماید. در آنجا، میان علفزارها، لابه لای بوته ها و زیر سنگ ها می زد. نخستین بار در دشت لار دماوند، در 60 کیلومتری تهران، دیده شد. دشت لار (پارک ملی لار)، در نزدیکی لواسان، گستره ای دست نخورده و سرشار از گل های شقایق است. جای رفت وآمد ییلاقی عشایر و چرای دام ها نیز هست. همین گذرندگان، گاه بلای جان افعی دماوندی می شوند. چوپانان از بیم گزیده شدن گله هایشان، پناهگاه افعی دماوندی را ویران می نمایند و آتش می زنند.

افعی دماوندی پیکری باریک دارد. خط ها و نقش های بدن او گوناگون و زیباست. بیشتر زرد رنگ است با خطی تیره که از سر تا انتهای دُم او کشیده شده است. بدن افعی دماوندی پولک دار است. بالای چشمانش نیز پولک درشتی دیده می گردد. سرِ مثلثی شکل افعی دماوندی و مردمک های عمودی آن، زود به چشم می آید. خال های ریز سفیدوسیاه دارد، اما نامنظم. با این همه، برای این افعی دو طرح پیکر می توان بازشناخت؛ یکی خطی و دیگری زیگزاگی. افعی های دماوندی انگشت شماری هم دیده شده اند که پیکر آن ها طرح و خطی نداشته است.

در میان افعی ها، پس از افعی جعفری خطرناک ترین و زهرآگین ترین سَم را افعی دماوندی دارد. افعی جعفری گونه خطرناکی از خزندگان است؛ به ویژه چشم های برآمده و بزرگ آن، پیکری ترسناک به این افعی داده است. بیشتر مارگزیدگی ها از افعی جعفری گزارش شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 957

به "افعی خطرناکی که در کوه دماوند ساکن است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افعی خطرناکی که در کوه دماوند ساکن است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید