در شروع سال نوای موسیقی ایران چه گذشت؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، ششمین سال نوای موسیقی ایران با پیغام احمد پژمان، رونمایی از تمبرهای دو پیشکسوت موسیقی ایران توسط حسین علیزاده و اجرای چند برنامه در قالب یک رویداد مجازی شروع شد.

در شروع سال نوای موسیقی ایران چه گذشت؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از امور رسانه ای ششمین سال نوای موسیقی ایران، آیین افتتاحیه ششمین سال نوای موسیقی ایران به مدیریت هنری علی جعفری پویان و مدیریت اجرایی محمدمهدی گورنگی، مشارکت 270 هنرمند و همراهی چند موسسه بخش خصوصی شامگاه چهارشنبه هشتم بهمن آغاز شد.

قدردانی ویژه احمد پژمان از دست اندرکاران سال نوا

در ابتدای آیین افتتاحیه که در فضای مجازی و به وسیله چندین پلتفرم پیش روی مخاطبان نهاده شد، پیغام احمد پژمان موسیقیدان ایرانی توسط فریبرز فرهنگ مهر خوانده شد.

در متن پیغام احمد پژمان آمده بود: دوستان عزیز، همکاران مهربان و موسیقی دانان گرامی، بسیار راضیم که ششمین دوره سال نوای موسیقی ایران با همکاری و کمک شما در حال برگزاری است.

به دست اندرکاران برگزاری این پروژه که همه از موسیقیدانان خوب کشور عزیزمان هستند صمیمانه خسته نباشید می گویم. تردیدی نیست که در این سال سخت که همه جهان درگیر شیوع بیماری است، برگزاری چنین مراسمی بیش از پیش با سختی همراه بوده است. همچنین برای هنرمندانی که سال جاری از مقام هنری شان تجلیل می گردد، تبریک فراوان دارم.

البته گفته می گردد که در مراسم سال جاری به هنرمندان مهاجر و بیرون از ایران توجه ویژه ای شده است که موجب قدردانی است. بی شک بخش عظیمی از فرهنگ و هنر ما مدیون هنرمندان است که امروز در کشور به شکل فیزیکی حضور ندارند اما قلب و روحشان همواره در ایران است.

تداوم برگزاری این مراسم را آرزومندم و از صمیم قلب امیدوارم سال اینده این جشن زیبا به شکل حضوری، در فضای صمیمی و بدون واهمه از شیوع بیماری برای همه ما فراهم باشد.

دوستدار شما احمد پژمان

سال نوا شناسنامه موسیقی ایران است

حسین علیزاده درباره این رویداد گفت: سال نوا برای من یک شناسنامه از موسیقی است و با اینکه عمر طولانی ندارد اما به چنان جایگاهی رسیده که از نگاه من کمتر در موسیقی ایران سابقه داشته است. از سوی دیگر تا به امروز تشکل ها و مجموعه های زیادی درباره موسیقی اجرا شده اما بنا به شرایط ناکام مانده اند. اما به اعتقاد من سال نوا یکی از پیروز ترین پروژه ها و رویدادهای مستقل موسیقی است که هیچ چیزی در آن از جای دیگر دیکته نمی گردد چرا که هنرمندان به صورت خودجوش و با دل و وجودشان به آن وارد می شوند.

وی اضافه کرد: این رویداد به معنای واقعی کلمه توانسته فراهم نماینده موثری برای اتحاد هنرمندان موسیقی باشد و امروز وقتی از علی جعفری پویان پرسیدم آیا کسی هست که مخالف کارهای شما باشد؟ و او پاسخ منفی داد بسیار راضی شدم. شرایطی که همواره من روی آن در مجموعه های مختلفی همچون خانه موسیقی تاکید داشتم و به آنها می گفتم کاش فقط اداری حرف نزنیم و به موسیقی بپردازیم.

این نوازنده و آهنگساز گفت: من علی جعفری پویان را از زمانی که مدیریت هنرستان موسیقی را به عهده داشتم می شناسم. علی شاگرد خوبی بود و حالا او و هم نسلانش کارهایی را که ما بلد نبودیم بهتر از ما انجام می دهند. در واقع امروز آنها عظیم ما هستند که توانسته اند با یک فکر نو جریان مستقلی را آغاز نمایند. چرا همواره از موسیقیدان ها این سئوال می گردد که شما از مسئولین چه انتظاری دارید؟ و من در جواب می گویم اگر موسیقیدان ها به کار خود ایمان داشته باشند، قطعا به پیروزیت دست پیدا می نمایند؛ ضمن اینکه آن چیزی که در این چارچوب می تواند مورد توجه باشد، پشتیبانی مردم فهیمی است که موسیقی را درک و از آن حمایت می نمایند. قطعا موسیقی ایرانی در این سال ها مدیون همه مردم است که گروه اجرایی سال نوا هم از دل همین مردم فهیم بیرون آمده است.

حسین دهلوی و هوشنگ ظریف چه درسی به موسیقی دادند؟

علیزاده در نکوداشت استاد حسین دهلوی و استاد هوشنگ ظریف هم گفت: من افتخار داشتم که حین زمان تحصیل در هنرستان موسیقی خدمت این دو استاد باشم و باید بگویم نام و یاد این دو هنرمند به دلیل خدمات قابل توجهی که در عرصه موسیقی داشتند در خاطر من و بسکمک از هم نسلانم باقی مانده است. چرا که این دو عزیز فقط به ما موسیقی یاد ندادند. حسین دهلوی با نگاه ارزشمندش به موسیقی الگویی برای ما بود که با ما یاد داد رسالت هنرمند فقط نواختن نیست بلکه باید معرفتی داشته باشد که همراه با نوازندگی اش روی آن تمرکز کند. من امروز به نمایندگی از جمع عظیمی از هنرمندان موسیقی اینجا هستم که وقتی اسم این دو استاد را می شنوند به احترام آنها می ایستند و یادشان را گرامی می دارند.

او در تجلیل از مقام هنری زنده یاد هوشنگ ظریف هم گفت: من از اولین عشق هایی که نسبت به یک استاد تجربه کردم، استاد ظریف بود. در واقع وقتی واژه عشق را به زبان می آورم اسم ظریف را یادم می آورم. من بر این باورم عظیمانی که از جهان می فرایند زنده می مانند و امروز ما به بهانه رویداد سال نوا این شرایط را به صورت ملموس تجربه می کنیم و انرژی و نیروی آنها با ما هست.

سال نوا تمرین اتحاد جامعه موسیقی است

علی جعفری پویان طراح و مدیر رویداد سال نوای موسیقی ایران هم در آیین افتتاحیه این پروژه، اعلام کرد: قطعا از روز اولی که رویداد سال نوا را طراحی کردم، این دغدغه را هم داشتم که این رویداد به نام من نبوده و شرایط به گونه ای راهنمایی گردد که چنین برنامه ای به اسم تمامی هنرمندان جامعه موسیقی ثبت گردد. امیدوارم بتوانیم در این چارچوب شکلی را در برگزاری رویداد سال نوا ایجاد کنیم که افراد دیگری از جامعه موسیقی هم راهنمایی سال نوا را به عهده بگیرند. امیدوارم که هنرمندان عزیز با پیشنهادات خود همراه ما در این جهت و بهبودی آن باشند. به هر حال سال نوا در این سال ها تمرین اتحاد جامعه موسیقی بوده است. این رویداد همواره برای همه این بعد را داشته که جامعه هنری موسیقی تسلیم بی توجهی ها نمی گردد و این فعالیت و کار مستمر است که می تواند باعث گردد تا شرایط بهتری را از آن خودمان کنیم. در این جهت هم مساله ای به نام همراهی وجود دارد، فضایی که بسکمک از هنرمندان و مجموعه های مختلف همراهی شان را با سال نوا اعلام نموده و گفتند که با سال نوا دوست هستند. این نشان دهنده همان فرآیندی است که سال نوا در این سال ها به دنبال رفاقت در جامعه موسیقی بوده و هست.

گزارش مدیر اجرایی دوره ششم سال نوا از یک دوره خاص!

محمدمهدی گورنگی مدیر اجرایی ششمین سال نوای موسیقی ایران هم در بخش بعدی این آیین مجازی ضمن ارائه گزارشی از فرایند برگزاری رویداد سال نوا در حوزه اجرایی گفت: در روزگارِ نادیده انگاشتنِ فرهنگ و هنر، در روزگار بی مهری های مُدام، جمعی از اهالی موسیقی، هرسال، متواضعانه، استادان و عظیمانشان را تجلیل می نمایند و از ادب و اتحاد و همدلی، نمایشی زیبا می سازند. امروز سال نوای موسیقی ایران، که در سال 1394 به ابتکار علی جعفری پویان به دنیا آمد، به نوای ششمین دوره خود رسید. البته هرچند، شرایطِ دورانِ تلخ کرونا، تجربه ای سخت پیش روی ما گذاشت، اما گرمای دل هنرمندان، سال نوای این دوره را پیش بُرد تا گرچه مجازی، اما باز، باهم بودن را احساس کنیم و در برابر استادانِ موسیقیِ ایرانمان سر تعظیم فرود آوریم.

مدیر اجرایی ششمین سال نوای موسیقی ایران اضافه کرد: سال نوای سال جاری، با توجه به لزومِ حفظ سلامتی هنرمندان و رعایت پروتکل های بهداشتی، از ملاقات چهره به چهره با شما محروم ماند و این بهانه ای شد تا از استادانی تجلیل گردد که بیشترشان در ایران حضور ندارند و ما امکان حضور فیزیکی ایشان را نداشتیم. ما سال جاری در بخش نکوداشتِ این دوره سال نوا از استادان خاچیک بابایان، اسماعیل تهرانی، فوزیه مجد، سودابه شمس، ماریو تقدسی، محمدرضا اخوان و حبیب الله نصیری فر تجلیل خواهیم کرد و در آیین یادبود سال نوای ششم، ضمن گرامی داشت یاد و نام خسرو آواز ایران استاد محمدرضا شجریان، از تمبر یادبود هنرمندان جاویدنام موسیقی ایران حسین دهلوی، هوشنگ ظریف، حسن یوسف زمانی و حسین سرشار نیز رونمایی خواهد شد.

رونمایی از تمبر یادبود زنده یادان حسین دهلوی و هوشنگ ظریف دو موزیسین فقید موسیقی ایرانی بخش دیگری از مراسم افتتاحیه ششمین سال نوای موسیقی ایران را تشکیل می داد که در این بخش حسین علیزاده آهنگساز، نوازنده و مدرس صاحب نام موسیقی کشورمان به همراه علی پویا مدیر دفتر اقدام منطقه ای ایران نهاد بین المللی Global Understanding به عنوان یک کرسی از سازمان یونسکو از این تمبرها رونمایی کردند.

علی پویا مدیر دفتر اقدام منطقه ای ایران نهاد بین المللی Global Understanding به عنوان یک کرسی از سازمان یونسکو گفت: خیلی راضیم که رویداد سال نوا سال به سال به فعالیت خود تا به امروز ادامه داده است و کرسی Global Understanding یونسکو نیز از این به بعد همکاری های گسترده تری را با سال نوای موسیقی ایران خواهد داشت.

وی ادامه داد: سال نوا نمادی از نهادسازی موثر برای ایجاد چرخه فضائل است که امیدوارم در این هم افزایی، کرسی Global Understanding یونسکو آن را همراهی نموده و آن را جهانی کنیم.

به جای اختلافات به دنبال اشتراکات باشیم

آیدین الفت مدیر موسسه شهرصدای پارسیان که میزبانی آثار فراوری شده برای رویداد ششم سال نوای موسیقی ایران را به عهده داشته نیز در این آیین مجازی گفت: آن چیزی که از دست مجموعه شهر صدای پارسیان بر می آمد با جان و دل در اختیار این رویداد عظیم قرار داده است. ما سعی کردیم در این رویداد هم دل و هم سخن باشیم تا به جای اختلافات به دنبال اشتراکات باشیم.

او اضافه کرد: به اعتقاد من همه ما موظفیم تا با اتحاد و همدلی نسبت به اعتلای فرهنگ کشورمان کوشا باشیم. ما باید کوشش کنیم آن فضایی که منجر به زوال و سقوط است به صعود رهنمون گردد، چرا که چیزی جز فرهنگ در ذهن و خاطره ما باقی نمی ماند. ما در این مجموعه برای ماندگارتر شدن صدا به وجود آمدیم؛ صدایی که بخش زیادی از آن موسیقی است؛ موسیقی ای که با درایت و همت و خلاقیت بسکمک از هنرمندان می توانیم در تاریخ آن را ماندگار کنیم و قطعا هنرمندان همراه با رویداد سال نوا به اعتبار و حضورشان در تاریخ موسیقی ایران ماندگار می شوند.

این هنرمند توضیح داد: سال نوا رویدادی است که در تاریخ موسیقی کشورمان افتخار آمیز و به یادگار باقی خواهد ماند. درایت علی جعفری پویان و تیم بسیار عظیمی دست کمک دادند تا این مراسم افتخارآمیز برگزار گردد. من هم به عنوان کوچک ترین عضو این مجموعه با حضور در آن از خودگذشتگی را یاد گرفتم برای اینکه همواره بمانیم. ما باید این را یاد بگیریم.

انتها بخش آیین افتتاحیه ششمین سال نوای موسیقی ایران به یادمان هنرمندان موسیقی که در فاصله چهارمین تا ششمین سال نوای موسیقی ایران از جهان رفتند اختصاص داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 202

به "در شروع سال نوای موسیقی ایران چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در شروع سال نوای موسیقی ایران چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید