راه های افزایش طول عمر گوشی؛ صرفه جویی در هزینه با 10 روش سادهراه های افزایش طول عمر گوشی

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، اگر از اینکه مجبور می شوید پس از گذشت دو یا سه سال گوشی هوشمند خود را به خاطر وجود مسائل عجیب و غریب تعویض کنید، خسته شده اید، در این مطلب با ما باشید تا با 10 روش کارآمد جهت افزایش طول عمر گوشی آشنایتان کنیم تا بتوانید با خیال راحت، سال ها از آن استفاده نموده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

راه های افزایش طول عمر گوشی؛ صرفه جویی در هزینه با 10 روش سادهراه های افزایش طول عمر گوشی

راه های افزایش طول عمر گوشی

1. از قاب محافظ با کیفیت ساخت بالا بهره ببرید

یکی از روش هایی که می تواند به شما یاری کند تا گوشی خود را برای چند سال بدون هیچ آسیب، خط و خش و شکستگی نگه داشته باشید این است که یک قاب محافظ خوب برایش تهیه کنید. گوشی های هوشمند به علت اینکه هر لحظه ممکن است از دست کاربر رها شده و به زمین بیفتند، همواره در معرض خطر هستند. بنابراین اگر از آن ها محافظت نگردد، قطعا دوام زیادی نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که قاب محافظ اگر کیفیت خوبی نداشته باشد به خودی خود باعث آسیب زدن به بدنه گوشی و ایجاد خط و خش یا تغییر رنگ آن می گردد بنابراین پیشنهاد می گردد بلافاصله پس از خرید گوشی، حتما یک برچسب محافظت از پنل پشتی هم برایش بخرید. علاوه بر این ها، یک قاب خوب، لزوما قاب زیبا نیست. پس در درجه نخست در پی زیبایی نباشید، بلکه قابی را تهیه کنید که بتواند از گوشی شما به برترین شکل ممکن مراقبت کند.

خرید یک قاب با کیفیت ساخت بالا و امکان محافظت 360 درجه از دوربین، پنل پشتی و نمایشگر، انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود. مخصوصا اگر از قاب های کلاسوری خوشتان بیاید، تا سال ها بدون هیچ نگرانی می توانید گوشی خود را سالم نگه دارید چون این نوع قاب ها تمام گوشی را پوشش می دهند.

در صورتی هم که قاب محافظ شما امکان مراقبت 360 درجه را ندارد و از نمایشگر مراقبت نمی نماید، سعی کنید یک برچسب محافظ صفحه باکیفیت برایش تهیه کنید که به مرور زمان خط و خش برندارد. اگر قاب امکان مراقبت از لنز دوربین را هم ندارد، پیشنهاد می گردد برای لنزها هم یک برچسب محافظ تهیه کنید. لنزها و نمایشگر بیشتر از هر بخش دیگری در معرض قرار دارند و تعویض یا تعمیر آن ها هم واقعاً هزینه بر خواهد بود. پس حتما به برترین شکل ممکن مراقبشان باشید.

2. از باتری گوشی مراقبت کنید (خرید کابل خوب و باکیفیت، شارژ نکردن گوشی در طول شب و نگه داشتن شارژ بین 30 تا 85٪)

باتری گوشی یکی از مهم ترین بخش هایی است که زودتر از هر بخش دیگری می تواند بنا به دلایل مختلف آسیب دیده و احتیاج به تعویض پیدا کند و روی دستتان خرج بگذارد. چه بخواهید چه نخواهید، پس از گذشت چند سال باتری شما را به ستوه در می آورد اما راه هایی وجود دارد که این مدت زمان را بیشتر کنید.

نخست اینکه حتما از شارژر و کابل اصلی خود شرکت سازنده برای شارژ گوشی بهره ببرید و اصلا به سراغ کابل های بی کیفیت موجود در بازار نروید چون این کابل ها چیزی جز دردسر برایتان به همراه نخواهند داشت. دوم اینکه حتما سعی کنید گوشی را در طول روز و زمانی که خودتان حضور دارید شارژ کنید. اجازه ندهید گوشی وقتی به 100٪ رسید، همچنان در شارژ باقی بماند چون ورود ولتاژ اضافه به داخل باتری عمر مفید آن را کاهش می دهد.

البته این روزها گوشی های سامسونگ و یک سری گوشی های اندرویدی دیگر به شما این اجازه را می دهند تا مقدار نهایی شارژ باتری را روی 80 تا 85٪ تنظیم کنید. با فعال کردن این گزینه، گوشی دیگر بیشتر شارژ نمی گردد. اما با این حال سعی کنید مقدار شارژ هیچوقت از این مقدار بالاتر نرود.

بعلاوه اجازه ندهید شارژ گوشی تان به کمتر از 30 یا نهایتا کمتر از 20٪ برسد تا آن را شارژ کنید. بازه سالم معمولا بین 30 تا 85٪ است اما بعضی از افراد آن را بین 20 تا 85٪ نگه می دارند که باز هم مشکل زیادی ندارد. اما هیچوقت اجازه ندهید اتصال گوشی به شارژر بعد از تماشا اخطار مربوطه، برایتان عادت گردد چون باتری بعد از یکی دو سال قطعا جواب تان می نماید.

3. گوشی را بعد از چند سال آپدیت نکنید!

شاید برایتان جالب باشد اما گوشی را معمولا بعد از دو سال نباید به سیستم عامل تازه آپدیت کرد. این آپدیت ها شاید شما را از شر باگ های نرم افزاری رها نمایند، قابلیت های تازهی را به گوشی شما اضافه نمایند و… اما همواره برای سلامت گوشی مفید نیستند. گاهی اوقات آپدیت های نرم افزاری را باید عطایشان را به لقایشان بخشید، به خصوص در گوشی های آیفون.

این روزها شرکت های تولیدنماینده گوشی هوشمند قابلیت های زیادی را به سیستم عامل های تازه خود اضافه می نمایند اما اگر گوشی شما دو یا سه سال از عمرش گذشته باشد، تازهترین نسخه سیستم عامل می تواند مشکلاتی از قبیل کندی را برایش به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید سخت افزار گوشی شما بعد از این مدت برای نرم افزار تازه خیلی توانمند نیست بنابراین آپدیت به سیستم عامل تازه می تواند مشکل ساز شده و باعث کند شدن گوشی گردد. اگر از قدرت بسیار زیاد سخت افزار خود مطمئن هستید، نهایتا می توانید تا سه سال آن را آپدیت کنید اما برای دفعات بعد، حتما تحقیق کنید و ببینید آیا گوشی و آپدیت به خوبی با هم هماهنگ هستند یا خیر.

4. گوشی را مرتبا تمیز کنید

گوشی هوشمند از حفره های مختلفی از جمله میکروفون، بلندگو و… بهره می برد که احتیاج است مرتبا آن ها را تمیز کنید تا ورود گرد و غبار به داخل، عملکرد آن ها را مختل نکند. البته احتیاجی نیست با الکل یا مواد شوینده به تمیز کردن آن ها اقدام کنید چون گاهی اوقات بیش از مقدار وسواس نشان دادن سبب می گردد گوشی بیشتر صدمه ببیند تا اینکه تمیز گردد.

احتیاجی نیست هر هفته یا هر ماه این کار را انجام دهید. هر دو الی سه ماه یک بار اگر گوشی را تمیز کنید، قطعا گوشی دوام بیشتری خواهد داشت و قطعات آن بدون مشکل تا سال ها برایتان کار خواهد نمود. فقط توجه داشته باشید در طول این فرایند، مایعات خاصی را به داخل گوشی وارد نکنید.

5. به صورت منظم گوشی را خاموش و روشن کنید

اگر در نگاه نخست این خواسته عجیب بوده، باید بگوییم کاملا درست است که خاموش یا روشن کردن گوشی به صورت منظم به عملکرد صحیح آن یاری می نماید. درست مثل لپ تاپ و کامپیوتر، اینکه گوشی بعد از مدتی خاموش گردد، برای سلامتی آن مفید است مگر اینکه به خاطر باتری به 0٪ رسیده خاموش گردد که در این صورت هیچ فایده ای برایش ندارد.

گوشی های هوشمند 24 ساعته روشن هستند و حتی اگر کاری هم با آن ها انجام ندهید، در حالت آماده به کار قرار می گیرند و همچنان در حال کار هستند. این فعالیت مستمر می تواند به مرور زمان باعث کند شدن یا ایجاد مشکلاتی برای گوشی گردد. بنابراین زمان هایی که مثلا می خواهید دوش بگیرید، به باشگاه بروید، غذا آماده کنید یا مواردی از این دست که احتیاجی به گوشی ندارید می توانید آن را خاموش نموده و یک گوشه بگذارید.

6. از گوشی در برابر بدافزارها مراقبت کنید

بدافزارها می توانند به شدت باعث کندی یا خرابی گوشی شوند. بنابراین اصلا اجازه ندهید مسئله ای این چنینی برای دستگاه شما اتفاق بیفتد. ساده ترین روش این است که به هر وب سایتی سر نزنید و روی هر لینکی که برایتان ارسال می گردد کلیک نکنید. حتما باید اطمینان حاصل کنید که لینک ارسال شده معتبر است.

بعلاوه به هیچ عنوان هر فلشی را به گوشی متصل نکنید چون ممکن است ویروسی باشد و عملکرد گوشی را با اختلال روبرو کند. از هر منبعی غیر از منابع معتبر نظیر پلی استور، برنامه دانلود نکنید چون منابع دیگر اصلا حساسیت گوگل را از لحاظ امنیتی ندارند و برنامه هایی که درون این فروشگاه ها قرار می گیرند اصلا از فیلترهای خاصی عبور نمی نمایند. پس حتما این مورد را مد نظر داشته باشید.

7. حافظه گوشی را مدیریت کنید

حافظه گوشی را هر چند وقت یک بار خالی کنید. اجازه ندهید گوشی پر باشد از برنامه ها، بازی ها و اطلاعاتی که اصلا به آن ها احتیاجی ندارید یا هر چند ماه یک بار شاید به سراغشان بروید. اجازه دهید گوشی نفس بکشد چون حافظه پر به شدت روی عملکرد صحیح گوشی تأثیر می گذارد.

اپلیکیشن های زیاد گاهی اوقات زمان بارگذاری را افزایش داده و ممکن است به مرور زمان باعث داغی گوشی شوند. در نتیجه همواره سعی کنید چندین گیگابایت فضای خالی به گوشی بدهید تا بتواند به راحتی داده های ورودی و خروجی را پردازش نموده و در بارگذاری آن ها سریع تر عمل کند. به همین دلیل هم هست که معمولا بازگشت به تنظیمات کارخانه تأثیر اولیه شگفت انگیزی روی سرعت یک گوشی می گذارد.

8. در صورت احتیاج، باتری را تعویض کنید

زمانی که باتری گوشی خراب باشد، قطعا تمام سخت افزار گوشی با مشکل روبرو خواهد شد؛ گوشی کند می گردد، ممکن است خاموش گردد، داغ می نماید و بسیاری موارد دیگر. بنابراین اگر بعد از گذشت چند سال می بینید که گوشی با مشکل روبرو شده، ابتدا به سراغ تعویض باتری هم بروید.

اینکه چه زمانی احتیاج است تا باتری یک گوشی تعویض گردد هم کاملا معین است. معمولا اگر یک باتری زود تخلیه می گردد، بعد از رسیدن به یک مقدار خاص، خاموش می گردد، دیگر مثل قبل شارژدهی ندارد، حین شارژ داغ می نماید و مواردی از این دست، به احتمال زیاد احتیاج است که تعویض گردد. فقط در مواقع بسیار خاص، این قبیل اتفاقات به خاطر آسیب تماشا برد است. کافی است به تعمیرگاه مراجعه نموده و از فردی که در این زمینه تجربه دارد، مشکل گوشی را بپرسید.

اگر باتری گوشی مشکل دارد، با پرداخت هزینه ای نه چندان زیاد می توانید مشکل گوشی را کاملا حل کنید. گوشی های اندرویدی معمولا نشان نمی دهند که سلامت باتری چقدر است اما در گوشی های آیفون شما سلامت باتری را به راحتی می توانید ببینید. اما اگر بعد از گذشت 2 الی 3 سال، گوشی هیچ مسئله ای ندارد جز شارژ خالی کردن، قطعا باتری احتیاج به تعویض دارد؛ پس گوشی تازهی نخرید!

9. گوشی را در جیب پشت شلوار نگذارید (یا هنگامی که گوشی در جیب واقع شده است ورزش نکنید)

اگر به خاطر داشته باشید، یکی از اتفاقاتی که باعث شد آیفون 6 از لحاظ مقاومت بین کاربران بدنام گردد این بود که به سادگی خم می شد. البته اپل این مشکل را در نسل بعد رفع کرد ولی این اتفاق هیچوقت از فکر کاربران پاک نشد. یکی از دلایل اصلی آسیب تماشا گوشی از جمله خم شدن یا شکست صفحه این است که کاربران آن را در جیب پشتی شلوار قرار داده و بدون اینکه یادشان باشد رویش می نشینند.

بعضی دیگر از کاربران هم وقتی گوشی درون جیب شان واقع شده است، ورزش های سنگینی انجام می دهند که ممکن است این کار باعث صدمه رسیدن به دستگاه گردد. حتی اگر باعث شکستگی صفحه نگردد، عرق کردن بدن باعث می گردد رطوبت به تمام حفره های گوشی نفوذ نموده و آن را با مشکل روبرو کند.

بنابراین پیشنهاد می گردد هنگام ورزش کردن، یا گوشی را با خود به همراه نبرید یا اینکه اطمینان حاصل کنید در یک جیبی قرار داشته باشد که نه خطر افتادن آن را تهدید می نماید و نه رطوبت ناشی از عرق کردن بدن می تواند به آن نفوذ کند.

10. از وارد کردن فشار زیاد به گوشی پرهیز کنید

وارد کردن فشار به گوشی به چند شکل انجام می گیرد. مثلا اینکه ساعت ها با آن بازی کنید بدون اینکه قاب آن را خارج کنید، آن را در معرض هوای گرم تابستانی قرار دهید، در شرایط گرم آن را زیر شارژ بگذارید، بدون توجه به داغ بودن، به فیلم برداری ادامه دهید و مواردی از این دست.

به صورت کلی انجام هر کاری که باعث داغ شدن گوشی گردد، قطعات داخلی آن را فرسوده می نماید تا جایی که به مرور دیگر گوشی آن عملکردی را که قبلا داشته به شما ارائه نمی نماید. این اتفاق را اگر لپ تاپ داشته باشید قطعا تجربه نموده اید که بعد از مدتی به شکل قابل توجهی افت می نماید.

برای اینکه این مشکل گریبان گیر شما نگردد، نمی گوییم بازی نکنید، با بالاترین کیفیت با گوشی فیلم برداری نکنید یا آن را با شارژر سریع خود شارژ نکنید. شما هزینه پرداخت می کنید که از این قابلیت ها استفاده نموده و لذت ببرید. اما توجه داشته باشید هنگام بازی کردن یا شارژ کردن گوشی یا حتی فیلم برداری با وضوح بالا، گوشی درون قاب محافظ نباشد که برای پخش دما، هیچ فضایی نداشته باشد.

بعلاوه بعد از اینکه متوجه شدید گوشی دارد داغ می گردد، هر فرآیندی را که مشغول انجام آن هستید اگر امکان متوقف کردن و ادامه دادنش بعد از مدتی وجود دارد، حتما این کار را انجام دهید و نگذارید فشار و استرس زیاد به سخت افزار آن وارد گردد. معمولا یک گوشی به گونه ای طراحی می گردد که با گرم شدن هیچ آسیب جدی به آن وارد نمی گردد اما اگر داغ گردد به گونه ای که در دست گرفتن آن باعث اذیت تان بگردد، مشکل تلقی شده و باید به آن استراحت بدهید.

نکته آخر و بسیار مهم این است که گوشی ها را در خودرو یا در محل هایی که می دانید ممکن است گرمای بیش از حدی به آن ها وارد گردد قرار ندهید چون قطعات داخلی شان به شدت آسیب می بینند و شاید حتی منفجر شوند و آسیب جبران ناپذیری به شما وارد نمایند.

افزایش طول عمر گوشی؛ سخن پایانی

برای اینکه یک گوشی بتواند تا سال ها بدون مشکل کار کند، احتیاج است تا یک سری اقدامات از سوی کاربر صورت بگیرد. اگرچه این 10 روش به افزایش طول عمر مفید گوشی هوشمند یاری می نمایند اما باز هم توصیه می گردد هنگام خرید یک گوشی به موارد مختلفی از جمله نو و اصلی بودن آن دقت کنید. گوشی هوشمند اصلی ترین وسیله برای برقراری ارتباط و رسیدگی به کارهای ضروری و مهم در عصری است که در آن زندگی می کنیم.

خرید، رسیدگی به کارهای تحصیلی و اداری، رسیدگی به کارهای دانشجویی و… همگی به لطف گوشی های هوشمند است که به سادگی انجام می پذیرند. از آن جایی هم که قیمت آن ها طی چند سال اخیر به شدت افزایش پیدا نموده، پس مهم است که بتوانید در درجه نخست یک انتخاب خوب داشته باشید و در درجه بعدی، از گوشی خود به برترین شکل ممکن مراقبت کنید تا بتواند سال ها شما را همراهی کند.

اگر شما هم روش یا روش های خاصی برای افزایش طول عمر گوشی می شناسید که در این مطلب از قلم افتاده اند، حتما آن را در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

منبع: MUO

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 آبان 1402 بروزرسانی: 14 آبان 1402 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 991

به "راه های افزایش طول عمر گوشی؛ صرفه جویی در هزینه با 10 روش سادهراه های افزایش طول عمر گوشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های افزایش طول عمر گوشی؛ صرفه جویی در هزینه با 10 روش سادهراه های افزایش طول عمر گوشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید