معرفی آلوزرد و خواص درمانی آن

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، درختی است به ارتفاع حدود 7 متر و بدون خار با ساقه های صاف که رگه های قرمزی روی ساقه ها وجود دارد. برگ های آن بیضی شکل، قوسی و دندانه دار و گل هایش بزرگ، سفید رنگ و دمگل دار هستند. میوه اش گرد،

معرفی آلوزرد و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

درختان آلو بر اثر کشت های متوالی و نژادهای مختلفی که با هم پیوند زده شده اند، میوه های آنها از نظر شکل، ابعاد و رنگ متفاوت شده است و نام های انواع آن در بسیاری از نواحی آلوبخارا، آلوزرد و آلوسیاه می باشد. در اینجا به نام علمی و تعیینات مربوط به یک نوع از آلوها با نام آلوزرد (قطره طلا) اشاره شده است.

نام علمی:

Prunus domestica L.، نام فرانسه Prnueaux و نام انگلیسی آن Plum می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، آلودزرد، آلو قطره طلا و برقون نامیده شده است.

تیره گیاه:

گل سرخ Rosaceae

نوع گیاه:

درخت

تعیینات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود 7 متر و بدون خار با ساقه های صاف که رگه های قرمزی روی ساقه ها وجود دارد. برگ های آن بیضی شکل، قوسی و دندانه دار و گل هایش بزرگ، سفید رنگ و دمگل دار هستند. میوه اش گرد، رنگ میوه زرد مایل به سبز و هسته میوه کوچک، پهن، تخم مرغی شکل و چسبیده به گوشت می باشد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل کشورها انتشار داشته و کاشته می گردد. در ایران در نواحی جنگلی استان های شمالی و شمال غربی به صورت خودرو رویت شده و در بعضی از منطقه ها ذکر شده کاشته هم می گردد. ضمناً در نواحی معتدل بیشتر استان ها به صورت پرورشی کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه:

تانن، چندین اسید، ساکارز، هیدرات های کربن، آمیگدالین، مواد معدنی، ویتامین C, B, A و غیره در آن تعیین شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه

نحوه مصرف:

به طور معمول میوه رسیده به صورت خام یا خشک شده مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی:

ملین ضعیف و تقویت کننده اعمال کلیه، انرژی زا و ادرارآور، خارج کننده سموم از بدن و کاهنده چربی و فشار خون، پیشگیری کننده از بروز بیماری های قلبی عروقی و خنک کننده، مقوی عمومی بدن و صفرابر، تنظیم کننده قاعدگی و خون ساز می باشد. ضمناً برای نقرس، روماتیسم، تصلب شرائین و سوء هاضمه هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 527

به "معرفی آلوزرد و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آلوزرد و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید