نقش پدر در دوران بارداری

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، امروزه نکات زیادی در خصوص نقش پدر در دوران بارداری مطرح است آنالیز ها نشان داده پدرانی که نقش فعالی را در طول بارداری همسرانشان بر عهده می گیرند با احساس نزدیکی عاطفی بیشتر با همسر، آگاهی از علائم خطر و عوارض دوران بارداری و مراجعه به موقع به مراکز پزشکی می توانند از بسیاری عوارض پیشگیری نموده و همسرانشان را از لحاظ جسمی و روحی سالم تر نگه دارند.

نقش پدر در دوران بارداری

نقش پدر در دوران بارداری

نویسنده: نادیا رحیمی

امروزه نکات زیادی در خصوص نقش پدر در دوران بارداری مطرح است آنالیز ها نشان داده پدرانی که نقش فعالی را در طول بارداری همسرانشان بر عهده می گیرند با احساس نزدیکی عاطفی بیشتر با همسر، آگاهی از علائم خطر و عوارض دوران بارداری و مراجعه به موقع به مراکز پزشکی می توانند از بسیاری عوارض پیشگیری کرده و همسرانشان را از لحاظ جسمی و روحی سالم تر نگه دارند.

زنان باردار تغییرات جسمانی و روانی زیادی را پشت سر می گذارند. مردان باید سعی نمایند همسران خود را درک کرده و در کنار مراقبتهای جسمی دوران بارداری، به مراقبتهای روحی و روانی زنان باردار هم توجه نمایند. آنان بایستی وسایل آسایش همسران خود را به برترین وجهی فراهم و از هر فرصتی برای در کنار همسر خود بودن استفاده نمایند.

پژوهشگران معتقدند آسیب به وضع روانی مادر در دوران بارداری و عدم حمایت همسر می تواند به طرق گوناگون تأثیرات نامطلوبی بر نتیجه بارداری داشته باشد. فشارهای روحی روانی و استرس می تواند باعث کاهش اشتها و کاهش دریافت مواد غذایی در مادر و صدمه به رشد جنین، ایجاد و یا شدت بخشیدن به ویار حاملگی، افزایش فشار خون، افزایش درد و بروز اشکال در زایمان و هم بروز مسائل متعدد در دوران پس از زایمان و شیردهی گردد. این در حالی است که توجه به تغییرات روانی مادر در طی حاملگی و شناخت حالات رفتاری زن حامله می تواند به مردان در اتخاذ روش های مناسب برخورد با همسران باردارشان یاری نماید.

هر چه مشارکت پدر در دوران جنینی و نوزادی بیشتر باشد، رشد جسمی و اجتماعی کودک مطلوب تر خواهد بود. بارداری رخداد ویژه ای است که می تواند صندلی زن و مرد را به مقام شامخ مادر و پدر شدن ارتقا دهد و گره خوردن پدر و مادر از اولین لحظه های زندگی جنینی به فرزندی که در ایجادش مؤثر بوده اند متضمن فردایی روشن برای جگر گوشه آنان است.

پدر شدن یک فرصت است که ماهها قبل از تولد فرزند شروع شده است. قدر لحظه لحظه ی این فرصت را از اولین دقایق شروع آن باید دانست و با مشارکت فعال در دوران جنینی و نوزادی به فرزند خود هم فرصت بهتری برای رشد و بالندگی داد.

منابع:

نگاهی به نقش پدر در دوران بارداری - محمود اعرابی.

روانشناسی رشد- دکتر رسول روشن.

بارداری و زایمان ویلیامز.

و چکیده مقالات.

منبع: نشریه پیغام پزشک، شماره 46.

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 507

به "نقش پدر در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش پدر در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید