هزار تن سنگ ریزه های رمی جمرات، به کجا می فرایند؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، الجزیره در گزارشی با عنوان سنگ ریزه های رمی جمرات، به کجا می فرایند؟ آورده است: سالانه بیش از یک هزار تن سنگ ریزه در ایام حج به سمت شیطان پرتاب می گردد که در صورت عدم وجود مکانیسمی خاص برای جابه جایی این آنها، متراکم و به یک کوه تبدیل می شوند.

هزار تن سنگ ریزه های رمی جمرات، به کجا می فرایند؟

به گزارش مهر، در موسم حج، زائران در سه روز تشریق یعنی رمی اولی، وُسطی و عقبه، به سمت شیطان سنگ پرتاب می نمایند و حجاج جمرات را از منا یا مزدلفه که مقادیری از سنگ ریزه های کوچک است، می گیرند.

بعضی از علمای اسلام، رمی جمرات را دشنام دادن به شیطان و تحقیر و مخالفت با او و پیروی از سنت پیامبر (ص) می دانند که در این رابطه فرموده اند: مناسک خود را از من بگیرید.

اما این سنگ ریزه های جمرات پس از پرتاب زائران به کجا می فرایند؟ پاسخ این است که این سنگ ریزه ها پس از انداختن به وسیله زائران، از چند مرحله عبور می نمایند، ابتدا در پایین حوض های جمرات فرود می آیند و سپس وارد سیستم اتوماتیک می شوند تا جمرات از غیر جمرات جداسازی گردد.

در پایین پل جمرات، راز مونتاژ سنگ ریزه ها نهفته است، جایی که این سنگ ریزه ها با کمربند های بزرگی جمع آوری شده و سپس بعد از جمع آوری به وسیله یک سیستم اتوماتیک جابه جا می شوند. این سیستم بعلاوه حسگر هایی برای مرتب سازی و جداسازی شن ها از سنگ ریزه ها دارد.

سیستم اتوماتیک

سیستم بالابر اتوماتیک به تسریع ذخیره سازی سنگ ها در زیر زمین تاسیسات پل جمرات یاری می نماید و به وسیله دروازه های الکترونیکی واقع در طبقه های این پل، سنگ ریزه ها به خودرو های کمپرسور منتقل می گردد.

سپس سنگ ریزه ها به عنوان زباله در محل های دفن زباله دفن می گردد و مقادیر دفن شده طبق آمار های رسمی، سالانه حدود یک هزار تن تخمین زده می گردد.

بعلاوه پروژه جمرات شامل 11 ورودی و 12 خروجی در چهار جهت دارد و علاوه بر آن یک بالگرد اضطراری، تونل های زیر زمینی و یک سیستم خنک نماینده پیشرفته در این پروژه دیده شده است. سیستم خنک نماینده به گونه ای کار می نماید تا دمای منطقه ها اطراف جمرات را تا حدود 29 درجه کاهش دهد.

این پروژه یکی از برجسته ترین پروژه هایی است که عربستان سعودی برای تامین امنیت زائران، جلوگیری از وقوع مسائل احتمالی ناشی از ازدحام شدید هنگام رمی جمرات، مایل به اجرای آن بوده است.

توسعه مستمر

پل جمرات از زمان ساخت آن در سال 1974 میلادی، با توسعه 40 متری خود، و ایجاد دو ضلع شرقی و غربی به عنوان ورودی و دو ضلع شمالی و جنوبی به عنوان خروجی زائران، شاهد توسعه های متعددی بوده است.

بعلاوه در سال های 1982 و 1987، طول و عرض پل جمرات نیز توسعه داده شد به طوری که مساحت کلی آن به 57 هزار و 600 متر مربع رسید.

بالاخره در سال 1995 و سال 2005 پل جمرات وارد مرحله جدیدی از ساماندهی و توسعه شد که مهم ترین این اصلاحات، تغییر شکل و ساختار پل و حوض های رمی جمرات بود و این حوض ها از حالت دایره ای به حالت بیضی تغییر شکل پیدا کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 795

به "هزار تن سنگ ریزه های رمی جمرات، به کجا می فرایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار تن سنگ ریزه های رمی جمرات، به کجا می فرایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید