چگونه با کودک خجالتی رفتار کنیم؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، شاید شما نیز به عنوان مادر نگران کم رویی فرزند خود باشید، یا بار ها در جمع های خانوادگی و موقع احوال پرسی متوجه شده باشید که کودکتان سعی دارد خودش را از دید دیگران پنهان کند. اگر کودک شما نیز کم رو است تکنیک های زیر می تواند در بهبود آن موثر باشد.

چگونه با کودک خجالتی رفتار کنیم؟

ارتباط های اجتماعی

شرایطی را به وجود آورید که کودک نحوه استفاده از معلومات بچه ها دیگر را به عنوان یک منبع اطلاعاتی فرا بگیرد و از دیگران یاری گرفته و به دیگران یاری کند. علاوه بر آن اسباب بازی ها یا بازی هایی را در اختیار او قرار دهید که به دو یا چند بازیکن نیاز دارند به این ترتیب او حضور در اجتماع و مشارکت و دوستی با جامعه را می آموزد و اعتماد به نفس وی تقویت می گردد.

نوازش و عطوفت

سعی کنید کودک کم رو را بیشتر نوازش کنید؛ تماس جسمانی باعث می گردد که کودک احساس طرد شدن نکند و موجب بالا رفتن احساس رضایت و مورد تایید بودن در او گردد. البته سعی کنید رفتارتان کاملا طبیعی باشد تا کودک آرامش خاطر پیدا نموده و روند درمان کمرویی در او شکل پذیرد.

شکست ضروری است

بروز بعضی از اشتباهات را برای کودک لازم بدانید و بگذارید کودک با صرف وقت متکی به نفس گردد. بچه ها کم رو به علت اضطراب ناشی از شکست در کار یا انجام نادرست عملی از انجام هرکاری می ترسند. به بچه ها بیاموزید به طور حساب شده به استقبال مخاطرات بروند و گاهی نیز شکست را متحمل شوند.

نحوه رفتار با کودک در حضور نوزاد نو

یکی از مسائلی که باعث شکل گیری کم رویی و عدم اعتماد به نفس در بچه ها می گردد، تولد نوزاد نو و توجه و واکنشی است که والدین و اطرافیان نسبت به حضور نوزاد نو در مقابل کودک بزرگتر انجام می دهند.

این مسئله موجب شکل گیری حس حقارت در کودک ارشد شده و در به وجود آمدن عدم اعتماد به نفس در او نقش مهمی دارد. باید کوشش گردد در روز های اول تولد نوزاد در مقابل کودک ارشد خانواده نوزاد را مورد محبت و نوازش قرار ندهیم و سعی گردد به جای ممانعت از دست زدن کودک به نوزاد او را در راه مراقبت از کودک سهیم کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 911

به "چگونه با کودک خجالتی رفتار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با کودک خجالتی رفتار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید