10 جاذبه تانزانیا که حتما باید ببینید

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، در کشوری که بلندترین کوه آفریقا در آن قرار گرفته احتمالاً هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد! بزرگ ترین حیوانی که تا به حال دیده اید چه حیوانی بوده؟ اگر یک گله پرجمعیت از حیوانات عجیب و بزرگ را در کنار رودخانه های پرآب ببینید هیجان انگیز نیست؟ اما این تازه اول ماجراست. در تانزانیا قرار است چیزهای عجیب و غریب زیادی ببینید. آیا تا به حال بالای یک قله آتشفشانی ایستاده اید؟ یک لحظه تصور کنید بالای قله ای پوشیده از برف مشغول تماشای دشت هایی پر از حیوانات مختلف هستید. چقدر تجربه غواصی دارید؟ نظرتان درباره غواصی در مجمع الجزایری پر از خلیج های کوچک چیست؟ درباره سافاری چطور؟ حتما حیوانات بامزه و جالبی را خواهید دید. این مطلب را بخوانید تا ببینید کدام ماجراجویی ها را بیشتر می پسندید.

10 جاذبه تانزانیا که حتما باید ببینید

تانزانیا در جهان کجاست؟

نقشه تانزانیا و منطقه ها مختلف آن

1. پارک ملی سِرِنگتی (Serengeti)

صدای سُم حیوانات بر روی زمین های سِرِنگتی نزدیک و نزدیک تر می شود. ناگهان، هزاران حیوان در ابری از گرد و غبار هجوم می آورند. خاتمه مهاجرت گاوهای یالدار یکی از حیرت انگیزترین صحنه های طبیعی است. علیرغم هیجان این پارک فوق العاده، گاهی به نظر می رسد زمان در آن متوقف می شود. شیرها با وقار بر روی صخره ها لم می دهند، زرافه ها در غروب آفتاب بی خیال با گام های بلند راه می روند، کروکودیل ها در کناره رودخانه حمام آفتاب می گیرند. دیدنی حیات وحش در تمام طول سال تجربه ای عالی است. برای دیدن تمام زیبایی های سِرِنگتی حسابی وقت بگذارید.

2. شهر سنگی زنگبار (Zanzibar)

فرقی نمی نماید بار اولی باشد که به این شهر می روید یا بار پنجاهم، شهر سنگی زنگبار همواره حس تازگی دارد. اول، خط آسمان را می بینید، مخروط های کلیسای جامع سنت ژوزف و قلعه قدیمی در خط آسمان پیداست. سپس، وقتی در کوچه های باریک پرسه می زنید، سر هر پیچ با دیدن چیزی تازه شگفت زده می شوید. در مغازه هایی که بوی میخک می دهند گشت و گذار کنید، و مردانی را دیدن کنید که در لباس های بلند و سفید (kanzu) مشغول بازی بائو (bao) هستند. از دیدن نقش حناهای ظریف روی دست های زن هایی با لباس های یکسره سیاه (buibui) حظ کنید. هر چه از مرکز شهر دور می شوید ریتم جزیره پررنگ تر می شود.

3. دهانه آتشفشان گرونگرو (Ngorongoro)

اگر هوا صاف باشد، جادوی گرونگرو هنوز به لبه آتشفشان نرسیده شما را جذب می نماید. هوای دهانه بزرگ آن خنک و منظره هاش خیره نماینده اند. راستا برگشت به سمت پایین شما را به یک دشت وسیع با طیف رنگی آبی و سبز می رساند. در این دشت تمرکز بی نظیری از حیات وحش آفریقایی را می بینید. اگر شانس داشته باشید و گوشه ای ساکت پیدا کنید، به راحتی می توانید دوران کهن آفریقا را تصور کنید: صدای راه رفتن دائم حیوانات را در پس زمینه یک منظره فوق العاده آفریقای شرقی می شنوید؟ تا جایی که می توانید صبح زود به این منطقه بروید تا بیشترین زمان را برای دیدنی آن داشته باشید و از نور صبح بهره ببرید.

4. کوه های کلیمانجارو

به سختی بتوان در مقابل صعود به بلندترین کوه آفریقا مقاومت کرد: قله پوشیده از برف و منظره ها مشرف به دشت های اطراف. سالانه هزاران کوهنورد به این قله صعود می نمایند. احتیاج اصلی برای موفقیت در این راستا زمان کافی برای خو گرفتن با آب و هواست. اما راه های دیگری هم برای تجربه دیدن کوه های کلیمانجارو وجود دارد. می توانید یک روزه در شیب های سرسبز پایین آن کوه پیمایی کنید، با فرهنگ بو می چاگا (Chagga) آشنا بشوید، یا در یکی از منظره ها زیبا بنشینید و هنگام دیدنی منظره کوه از نوشیدنی تان لذت ببرید.

5. زندگی محلی

حیات وحش متنوع، قله پوشیده از برف، سواحل فوق العاده و بقایای فرهنگ سواحلی چیزی نیست جز پس زمینه حیرت انگیزترین منبع اصلی تانزانیا- مردم این کشور. فرهنگ محلی قابل دسترس و متنوع است: به برنامه های گردشگری بپیوندید تا مردم ماسایی (Maasai) را بشناسید، با سنت تدفین مردم پیر (Pare) آشنا بشوید، و یک روز فوق العاده را در بازارهای محلی در کنار مردم آروشا (Arusha) تجربه کنید. در روستاهای سَمبا (Sambaa) در ارتفاعات اوزامبارا (Usambaras) کوه پیمایی کنید. در همین حین، کار منبت کارهای اهل مکوندی را در دارالسلام دیدن کنید. در این کشور، هر کجا که بروید، کشف فرهنگ غنی تانزانیا حیرت انگیز است.

6. سواحل و غواصی

در سواحل تانزانیا انتخاب های زیادی پیش روی تان است: مجمع الجزایر عجیب و غریب، دریاچه های داخلی، و بیش از 1000 کیلومتر خط ساحلی اقیانوس هند. سواحل زنگبار شلوغ اما دوست داشتنی اند، ماسه های این سواحل سفید است با درختان نخل و موقعیت مناسب برای غواصی. اگر دوست دارید از جمعیت و شلوغی دور باشید، مستقیم به ساحل پِمپا (Pemba) بروید. در این ساحل خلیج های کوچک آرام می بینید و منطقه ها فوق العاده برای غواصی پیدا می کنید. منطقه اصلی نزدیک پَنگانی (Pangani) هم بسیار آرام و خلوت است. برای اینکه واقعاً دور از هر سر و صدایی باشید، به کرانه جنوبی بروید، منطقه میان بندر کیلوا ماسوکو (Kilwa Masoko) و مرز موزامبیک. یا منطقه کنار خط ساحلی دریاچه تانگانیکا (Tanganyika) را امتحان کنید.

7. جستجوی شامپانزه ها

از راستاهای شیب دار و پرآب بالا بروید، با احتیاط از میان ریشه های در هم گره خورده عبور کنید، و گیاهان انبوه را کنار بزنید- جستجوی شامپازه ها کار آسانی نیست. اما به محض اینکه آنها را ببینید تمام این سختی ها را فراموش می کنید. پارک های دوردست تانزانیا - کوه ماهال (Mahale) و رود گومب (Gombe)- جزو برترین منطقه ها برای دیدنی شامپانزه هاست. در پارک ملی کاتاوی (Katavi) می توانید با سافاری دنبال شامپانزه ها بگردید، یا در خط ساحلی تانگانیکا گردش کنید و به دور از راستا شلوغ توریستی یک ماجراجویی به یادماندنی را بسازید.

8. آثار تاریخی و هنر صخره ای

تانزانیا برای دوستداران تاریخ جاذبه های ارزشمندی دارد. تأثیرگذارترین اثر تاریخی از میان تمام این جاذبه ها بقایای کیلوا کیسیوانی (Kilwa Kisiwani) است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکوست و قدمت آن به دوره سلاطین بر می شود. این راستا تجاری راه ارتباطی برای داد و ستد کالاهای زمین های طلای آفریقا با ایران، هند و چین بوده است. در مسجد جامع که بنشینید صدای عبادتگران قرن های گذشته به گوش تان می رسد. اگر هوادار سفر ماجراجویانه و اهل عبور از راستاهای سخت هستید، مستقیم به سمت منطقه هنر صخره ای کاندوا (Kondoa) بروید. این منطقه مرموز سمت ناحیه مرکزی کوه های ایرنگی (Irangi) واقع شده است.

9. پناهگاه حیات وحش سلوس (Selous)

پارک سلوس کاملا با پارک های شمالی تانزانیا فرق دارد. این پارک منطقه ای است وسیع با ارتفاعات حاره ای، انبوهی از گیاهان سرسبز و رودخانه بزرگ روفیجی (Rufiji). با قایق در این منطقه گشت و گذار کنید: به آرا می از میان درخت های نخل، کرگدن های خواب آلود و فیل های پر جنب و جوش عبور کنید، و جاذبه های ریز و درشت اطراف کناره رودخانه را دیدن کنید. این جاذبه ها عبارتند از: عقاب های دریایی باعظمت آفریقایی، حواصیل های بزرگ و باوقار و مرغ های مگس خوار کوچک پیشانی سفید. تمام این جاذبه ها بخشی از سمفونی طبیعی روزانه در بزرگ ترین پناهگاه حیات وحش آفریقایی است.

10. پارک ملی رواها (Ruaha)

پارک ملی رواها پستی بلندی دارد و پر از درخت بائوباب است. این پارک و منطقه حفاظت شده اطرافش محل سکونت یکی از بزرگ ترین گله های فیل تانزانیاست. ناحیه مناسب برای دیدنی این حیوانات پوست کلفت و بزرگ الجثه در کناره رودخانه بزرگ رواها، و در هنگام طلوع و غروب آفتاب، است. فیل ها، در این موقع روز، برای خوردن غذا یا شنا به ساحل رودخانه می آیند. همراه آنها کرگدن ها، بزهای شاخ دراز یا بزگوزن ها و 400 نوع پرنده مختلف را هم می توانید ببینید. دیدن این پارک، در کنار گردش در ارتفاعات جنوبی، بخش به یادماندنی سفرتان به تانزانیا خواهد بود.

برگرفته از کتاب lonely planet

ترجمه آزاد: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 831

به "10 جاذبه تانزانیا که حتما باید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جاذبه تانزانیا که حتما باید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید