آنالیز مسائل تولیدکنندگان واکسن کرونا در نشست امروز کمیسیون اصل 90 مجلس

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در جلسه امروز کمیسیون اصل 90 با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و فراوریکنندگان واکسن کرونا مسائل فراوری واکسن در این بخش مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

آنالیز مسائل تولیدکنندگان واکسن کرونا در نشست امروز کمیسیون اصل 90 مجلس

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جلسه امروز کمیسیون اصل 90، گفت: امروز در جلسه ای که با حضور دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر سید حیدر محمدی مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو و تعدادی از رؤسای دانشگاه ها و بعلاوه مدیران ارشد شرکت های اصلی فراورینماینده واکسن کرونا برگزار گردید با توجه به زحمات زیادی که همزمان با شروع پاندمی کرونا در کشور برای فراوری واکسن شروع شده است، مسائل بخش واکسن سازی مورد آنالیز نهاده شد.

وی اضافه کرد: امروز شاهد ورود فراورینمایندگان واکسن از فاز تحقیقاتی به فاز صنعتی هستیم و علیرغم مسائلی نظیر تامین تجهیزات و مواد اولیه و تحریم های شدید دستاورد های زیادی در این عرصه به دست آورده ایم و شرکت ها کوشش های زیادی در این حوزه انجام دادند و قرار است این کوشش ها منتج به این گردد که ما ظرفیت خوبی در این بخش داشته باشیم و این ظرفیت فراوری واکسن در کشور ما در جهان کم نظیر است.

خضریان با بیان اینکه فرایند تامین واکسن به وسیله کشور های خارجی نشان می دهد که سایر کشور ها احتیاج جمهوری اسلامی ایران به واکسن را به طور کامل تامین نخواهند کرد، اضافه کرد: کشور ضروری است به عرصه فراوری انبوه واکسن ورود کند و دولت و سازمان غذا و دارو برنامه ریزی لازم را برای خرید و حل مسائل شرکت های فراورینماینده انجام دهند؛ لذا طرز کار سازمان غذا و دارو در برطرف مسائل شرکت ها مهم است و از این جهت کمیسیون به این موضوع ورود نموده است.

وی ادامه داد: در همین خصوص مدیران شرکت ها توضیحاتی را در خصوص نحوه عملکرد خود و مسائلی که در جهت فراوری واکسن دارند، ارائه کردند؛ از جمله این مسائل تامین سرمایه در گردش، مواد اولیه، بازگشت سرمایه و ارز مورد احتیاج برای خرید تجهیزات از خارج از کشور بود و در کنار این مسائل تحریم های ظالمانه هم مسایلی برای فراورینمایندگان داخلی ایجاد نموده بود. بعلاوه گزارشات شرکت های فراورینماینده حاکی از این بود که پیشرفت های خوبی در زمینه فراوری واکسن در کشور ما حاصل شده و به دستاورد های خوبی در این زمینه رسیده ایم و این نشان می دهد می توانیم آینده خوبی را در زمینه فراوری واکسن برای کشور متصور باشیم که این موضوع مستلزم حمایت و برنامه ریزی مسئولین دولتی است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 گفت: در این جلسه مقرر شد با موضوع سازمان غذا و دارو ظرف یک ماه آینده برای پیگیری مسائل واکسن سازان نسبت به تشکیل انجمن واکسن سازان کرونا اقدام گردد و فراورینمایندگان دارو و کیت های آزمایشگاهی هم بتوانند در این انجمن عضو شوند. بعلاوه مقرر شد ظرف یک ماه پس از تاسیس اساسنامه انجمن تدوین گردد و به تصویب اعضا برسد.

وی توضیح داد: مصوبه دیگر جلسه امروز کمیسیون این بود که طی دو هفته آینده با موضوع کمیسیون های بهداشت و درمان و کمیسیون مالی مجلس جلسه ای با حضور اعضای هیات موسس انجمن و با حضور معاونت غذا و دارو، وزرای اقتصاد و بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بانک مرکزی به منظور تسهیل شرایط پیش خرید واکسن و تامین نقدینگی شرکت های فراورینماینده واکسن تشکیل گردد. بعلاوه مقرر شد شرکت های فراورینماینده واکسن مقدار فراوری شرکت های خود را برای یک سال آینده ظرف دو هفته آینده به صورت مکتوب پیش بینی و اعلام نمایند و در نهایت وزارت بهداشت برنامه خود را برای خرید واکسن از فراورینمایندگان داخلی اعلام کند و این برنامه باید دارای سناریو های مختلف برای حالت های مختلف فراوری باشد.

وی در انتها توضیح داد: در این جلسه رئیس سازمان غذا و دارو گفت ما پیش بینی کردیم تا فروردین ماه سال آینده بتوانیم با توجه به توان شرکت های داخلی به مقدار فراوری 197 میلیون دوز واکسن فراوری داخل برسیم و تا شهریورماه حداقل 10 میلیون دوز را فراوری کنیم. بعلاوه بنا به گفته دکتر شانه ساز با توجه به اقبال عمومی که نسبت به واکسن داخلی شده و مطالبه بیش از 70 درصدی مردم برای استفاده از واکسن داخلی و عملکرد خوب واکسن برکت در کارآزمایی های اول و دوم مجوز ورود یک میلیون دوز واکسن برکت و فراوری نیمه صنعتی آن صادر شده، بعلاوه خبر خوب دیگری که در جلسه امروز مطرح شد این بود که واکسنی که به وسیله انستیتوپاستور و با همکاری کشور کوبا ساخته می گردد، با توجه به تکنولوژی بالایی که دارد در مقابل همه گونه های جهش یافته ویروس کرونا توان مقاومت دارد و با زدن یک دوز از این واکسن تا حد بالایی ایمنی ایجاد می گردد؛ و البته واکسن فراوریی رازی هم همین تکنولوژی را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با وجود محدودیت های ایجاد شده در زمینه فراوری مواد اولیه واکسن در جلسه امروز مطرح شد که اقدامات خوبی با همکاری شرکت های دانش بنیان برای فراوری مواد اولیه و کیت های مخصوص فراوری واکسن در داخل اجرا شده و پیشرفت های خوبی هم در این زمینه اجرا شده و با ورود سایر واکسن های فراوری داخل به بازار و شروع فاز صنعتی واکسن ها می توانیم در آینده علاوه بر اینکه به تامین احتیاج داخلی امیدوار باشیم به بحث صادرات هم فکر کنیم.

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 438

به "آنالیز مسائل تولیدکنندگان واکسن کرونا در نشست امروز کمیسیون اصل 90 مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مسائل تولیدکنندگان واکسن کرونا در نشست امروز کمیسیون اصل 90 مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید