تشخیص زودهنگام سرطان با یک تکه کاغذ

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان اگر زودتر از ابتلای خود به بیماری مطلع شوند، احتمالا به نتایج بهتری دست خواهند یافت. با در نظر گرفتن این موضوع، مهندسان موسسه فناوری ماساچوست یک حسگر نانوذرات تازه طراحی نموده اند که می تواند امکان تشخیص زودهنگام سرطان را فراهم کند.

تشخیص زودهنگام سرطان با یک تکه کاغذ

یک آزمایش ادرار نو تنها با یک تکه کاغذ می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان یاری کند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان اگر زودتر از ابتلای خود به بیماری مطلع شوند، احتمالا به نتایج بهتری دست خواهند یافت. با در نظر گرفتن این موضوع، مهندسان موسسه فناوری ماساچوست یک حسگر نانوذرات نو طراحی نموده اند که می تواند امکان تشخیص زودهنگام سرطان را فراهم کند. حتی بهتر از آن، محققان می گویند در این آزمایش از یک تکه کاغذ ساده و یک نمونه ادرار استفاده می گردد.

هنگامی که نانوذرات با یک تومور برخورد می نمایند، آغاز به آزاد کردن توالی های کوتاه دی ان ای می نمایند که به وسیله ادرار دفع می گردد. با تجزیه و تحلیل این دی ان ای، دانشمندان می توانند اطلاعات منحصر به فردی را در خصوص تومور بیمار به دست آورند. این آزمایش ارزان است و انجام آن آسان است و درست مانند آزمایش خانگی کووید در آن از یک نوار کاغذ استفاده می گردد.

سانگیتا باتیا(Sangeeta Bhatia) استاد علوم و فناوری بهداشت و مهندسی برق و علوم کامپیوتر و یکی از اعضای موسسه تحقیقات یکپارچه سرطان در موسسه فناوری ماساچوست پیش از این نانوذراتی ایجاد نموده بود که می توانند فعالیت آنزیم هایی به نام پروتئاز را شناسایی نمایند که به سلول های سرطانی یاری می نمایند تا در سراسر بدن حرکت نمایند و آنها را در ادرار قابل تشخیص می نمایند.

مشکل این فرآیند این است که از طیف سنجی جرمی برای تجزیه و تحلیل استفاده می نماید که به تجهیزات گران قیمتی احتیاج دارد که برای همه قابل دسترس نیست. بنابراین، باتیا و تیمش در پی استفاده از فناوری کریسپر به جای آن بودند.

هنگامی که حسگرها در ادرار بیمار ترشح می شوند، نمونه را می توان با استفاده از یک نوار کاغذی تجزیه و تحلیل کرد. این نوار کاغذی دی ان ای را که به وسیله یک آنزیم کریسپر به نام Cas12a فعال شده، تشخیص می دهد. هنگامی که یک نشانه خاص در نمونه وجود دارد، Cas12a یاری می نماید تا یک نوار تاریک ظاهر گردد.

در آزمایشات روی موش ها، حسگرها قادر به تشخیص فعالیت پنج آنزیم مختلف بیان شده در تومورها بودند. علاوه بر این، محققان نشان دادند که می توان این آزمایش را برای تشخیص دستکم 46 نشانه مختلف دی ان ای در یک نمونه با استفاده از یک دستگاه میکروسیال توسعه داد. آنها بعلاوه دریافتند که پنج نشانه دی ان ای می تواند به دقت تفاوت بین تومورهایی که از ریه ها نشات گرفته و تومورهایی که از تومور روده بزرگ نشات گرفته و سپس به ریه ها منتقل شده را تشخیص دهد.

نویسندگان مطالعه افزودند که این آزمایش نه تنها می تواند سرطان را تشخیص دهد، بلکه می تواند مقدار واکنش تومور بیمار به درمان و عود دوباره تومور را نیز مقدار گیری کند. این تیم اکنون در پی توسعه بیشتر این نانوذرات است تا بتوان آن را روی انسان آزمایش کرد.

این یافته ها در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 8 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1402 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 930

به "تشخیص زودهنگام سرطان با یک تکه کاغذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودهنگام سرطان با یک تکه کاغذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید