جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 9 خردادماه 1400

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، جهش شاخص کل برای دومین روز متوالی ادامه دارد. طوری که در 30 دقیقه ابتدای معاملات امروز شاخص کل حدود 24 هزار واحد رشد نموده و به محدوده یک میلیون و 163 هزار واحدی رسیده است. تا اینجای کار شاخص کل 2.11 درصد و شاخص هم وزن 52 صدم درصد افزایش داشته. موردی که نشان می دهد شرایط برای شرکت های عظیم و نماد های شاخص ساز خیلی بهتر از شرکت های کوچک است. امروز فولاد، فملی، فارس، شستا، تاپیکو، شپنا و وغدیر بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته اند. گروه های فلزات اساسی و فرآروده های نفتی عملکرد بهتری نسبت به دیگر گروه ها از خود نشان داده اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 9 خردادماه 1400

جهش دوباره شاخص در دومین روز هفته

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه 9 خردادماه 1400 بیش از نصف نماد های بازار سرمایه سبزپوش هستند. طوری که از بین 286 نماد معامله شده در بورس شاهد افزایش قیمت سهام در 177 نماد هستیم و 109 نماد فرایند نزولی در پیش گرفته اند. در بازار فرابورس شرایط هنوز به شرایط سفید نرسیده و از بین 175 نماد معامله شده حدود 101 نماد ارزش سهام خود را از دست داده و 74 نماد در راستا صعودی حرکت می نمایند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 9 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار نشان می دهد امروز هم مثل روز گذشته با یک بازار سبزرنگ روبرو هستیم، ولی با این تفاوت که صف های خرید عمر چندان طولانی نداشتند و شاهد جمع آوری آن ها بعد گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات هستیم. در این لحظات صندوق های ETF که بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده اند عموما حدود دو تا چهار درصد رشد نموده اند. بهترین عملکرد نصیب پالایش شده که 6.5 درصد افزایش قیمت پیدا نموده و دارا یکم هم حدود 5.2 درصد گران شده است. فلزات اساسی عموما سبزپوش هستند، اما خبری از صف خرید نیست. فولاد چهار درصد، فملی سه درصد، کویر به عنوان صف فروش قدیمی بازار امروز سه درصد و دیگر نماد ها هم عموما بین دو تا چهار درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. گروه خودرو و ساخت قطعات با صف خرید روز گذشته خداحافظی کردی. خودرو، خگستر و خساپا سه تا چهار درصد رشد نموده اند، اما دیگر نماد ها عموما نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند. بازار محصولات شیمیایی عموما متعادل است. به جز تاپیکو و آریا که صف خرید دارند، دیگران از جمله فارس، شپدیس و شگویا حدود دو درصد رشد نموده اند. فرآورده های نفتی از معدود گدوه هایی هستند که صف خرید خود را نگه داشته اند. شپنا، شتران، شبریز و شبندر همگی پنج درصد افزایش قیمت دارند. بانک ها که دیروز عموما نسبت به رشد بورس بی تفاوت بودند، امروز عملکرد بهتری دارند. وسینا، وتجارت، وبصادر و ونوین به صف خرید رسیده اند. وپاسار، وپارس و وملل نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند و وبملت حدود دو درصد رشد نموده است. استخراج کانه های فلزی، سرمایه گذاری ها، شرکت های چندرشته ای، محصولات دارویی، استخراج زغالسنگ، انبوه سازی، حمل و نقل، کاشی و سرامیک و خرده فروشی ها از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

بازگشت 290 نماد به صف فروش

46 درصد بازار سرمایه در ساعات سرانجامی معاملات امروز صف فروش دارند. هرچند شرایط نسبت به هفته گذشته خیلی بهتر شده، اما همچنان امکان فروش سهام در نصف نماد ها وجود ندارد. از طرف دیگر تنها 39 نماد یعنی شش درصد بازار صف خرید به ارزش 500 میلیارد تومان دارند. ارزش صف های فروش نسبت به روز گذشته کاهش پیدا نموده و به کمتر از چهار هزار میلیارد تومان رسیده است و این نکته امیدوارنماینده ای در بازار امروز به حساب می آید. البته اگر فرایند صعودی که از اول هفته شروع شده، پایدار بماند...

سمگا، بنو و غصینو؛ همچنان درگیر صف فروش

صدرنشین های قدیمی فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار عنوان خود را حفظ نموده اند. امروز هم بنو با صف فروش 140 میلیاردی در رتبه اول ایستاده و پشت سرش نماد های سمگا با صف فروش 135 میلیاردی و غصینو با صف فروش 100 میلیاردی به چشم می خورند. تنها نکته امیدوارنماینده درباره این سه نماد افزایش ارزش معاملات در سمگا است که نشان می دهد بالاخره چند سهامدار پیروز به فروش سهامشان شدند، اما همین اتفاق باعث شد حجم مبنا پر گردد و قیمت سرانجامی سمگا پنج درصد بریزد. خزر، سصفها، سنیر، های وب، کلر، گدنا، پاسا، کمرجان، غنوش و خنصیر دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 40 میلیارد تومان در بازار امروز هستند.

شپنا؛ سنگین ترین صف خرید بازار

اگر نماد های تازه وارد بورس را در نظر نگیریم، نماد شرکت پالایش نفت اصفهان در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید قرار می گیرد. چراکه شپنا امروز شاهد تشکیل صف 27 میلیارد تومانی خریداران است. مادیرا با صف خرید 11 میلیاردی و فروش با صف خرید هشت میلیاردی در رتبه های بعدی قرار دارند. در بین نماد های تازه وارد، غکورش امروز صف خرید 250 میلیارد تومانی را تجربه کرد و فتوسا و فگستر به ترتیب شاهد صف 48 و 13 میلیارد تومانی بودند. غگل، کدما، برکت، فپنتا، کماسه و لوتوس از دیگر نماد های داراص صف خرید در بازار امروز به حساب می آیند.

شاخص بورس به رشد 17 هزار واحدی اکتفا کرد

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز یکشنبه 9 خردادماه 1400 با وجود جهش 24 هزار واحدی در ابتدای بازار، نهایتا به رشد 17 هزار و 377 واحدی اکتفا کرد و روی رقم یک میلیون و 156 هزار و 913 واحد ایستاد. امروز نماد های فولاد، فملی، شستا، کگل، فارس، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند و باعث شدند 1.52 درصد افزایش پیدا کند، اما به دلیل همراهی نکردن شرکت های کوچک، شاخص هم وزن دو صدم درصد کاهش پیدا کرد و نشان می دهد حالا دیگر نماد های شاخص ساز در جبهه صعودی تنها مانده اند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز یکشنبه 9 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در نیمه معاملات رنگ عوض کرد. با جمع آوری صف های خرید و تشکیل صف های فروش جدید، نقشه بازار هم به رنگ قرمز درآمد و تنها گروه فرآورده های نفتی توانست فرایند صعودی خود را حفظ کند. در بین صندوق های ETF اغلب نمادها به رشد یک یا نهایتا دو درصدی اکتفا کردند و صرفا پالایش 3.2درصد رشد کرد. در گروه فلزات اساسی نمادهایی مثل فملی، فخوز و کاوه به قیمت رو زگذشته خود برگشتند و فولاد دو درصد افزایش قیمت داشت. ذوب از معدود نمادهای دارای صف خرید در گروه فلزات اساسی است. شپنا و شتران در گروه فرآورده های نفتی تا سرانجام معاملات صف خرید خود را حفظ کردند و شبندر و شبریز حدود دو درصد افزایش قیمت داشتند. بانک ها و موسسات اعتباری در نیمه معاملات راستا خود را تغییر دادند. اتفاقی که باعث شد نهایتا وبملت دو درصد عقب نشینی کند، وتجارت، وسینا و ونوین به قیمت روز گذشته برگردند، وپاسار، وپارس و وملل دوباره به حمایت بازارگردان نیازمند شوند و وبصادر تنها سه درصد رشد کند. محصولات شیمایی تا سرانجام معاملات به رنگ تیره درآمدند و عموما با کمترین نوسان نسبت به روز گذشته به کار خود سرانجام دادند. تاپیکو، شتوکا و آریا سبزترین نمادهای شیمیایی بودند. گروه خودرو و ساخت قطعات عموما به رنگ قرمز درآمد و تنها لیدرها یعنی خودرو، خساپا و خگستر توانستند جلوی تشکیل صف فروش را بگیرند. سیمانی ها، غذایی ها، دارویی ها، بیمه ها، لاستیک و پلاستیک، هتل و رستوران، رایانه و حمل و نقل از جمله گروه های قرمزرنگ در نقشه سرانجامی بازار هستند.

ارزش معاملات مجددا افزایش پیدا کرد

معامله گران بورس امروز حدود هفت میلیارد و 500 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 700 هزار معامله به ارزش پنج هزار و 862 میلیارد تومان دادوستد کردند. این رقم حتی از رکورد روز گذشته هم بیشتر است و نشانه های امیدوارنماینده ای از رونق معاملات بورس به همراه دارد. غزر، خودرو، فملی، فولاد، خساپا، ثبهساز و برکت پرتراکنش ترین نماد های بورس و فگستر، چخزر، فتوسا، غگیلا، کزغال، کرمان و ذوب پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج 560 میلیارد تومان پول از بورس

سهامداران حقیقی بورس امروز حدود 560 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروخته و پولشان را از بازار خارج کردند. بیشترین خروج پول حقیقی و حمایت حقوقی در بازار امروز مربوط به نماد های وپاسار، سمگا، تنوین، وپارس، غزر، وملل و وبملت بود و در نماد های فولاد، شپنا، تاپیکو، وغدیر، ذوب، کاذر، شبریز، شبندر، پارسان، فملی و شتران شاهد ورود پول حقیقی و فروش حقوقی بودیم.

منبع: فرارو
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 359

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 9 خردادماه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 9 خردادماه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید