دنیا خودرو؛ معرفی اولین مدل الکتریکی لامبورگینی

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، این هفته در دنیا خودرو: نمایش کانسپتی از اولین مدل الکتریکی لامبورگینی، معرفی گران ترین ماشین الکتریکی دنیا، نسل نو بنزی که با پورشه 911 رقابت می نماید و رونمایی از گران ترین و قوی ترین مدل اسپرت فورد

دنیا خودرو؛ معرفی اولین مدل الکتریکی لامبورگینی

سفینه لامبورگینی

لامبورگینی در حاشیه جشنواره خودروهای کلاسیک در شهر مانتری در استان کالیفرنیا، کانسپتی به نام لانزادور (Lanzador) رونمایی کرد که قرار است مبنای ساخت اولین مدل الکتریکی این کارخانه باشد.

لامبورگینی در حال حاضر دو مدل اسپرت و یک شاسی بلند در محصولاتش دارد و لانزادور ترکیبی از این دو است. این ماشین در سال 2028 به عنوان چهارمین مدل خودروساز ایتالیایی به بازار عرضه خواهد شد.

میتجا بورکرت (Mitja Borkert)، مدیر طراحی لامبورگینی می گوید در طراحی لانزادور از سفینه های فضایی و مدل های گذشته کارخانه الهام گرفته شده است. به گفته او این کانسپت علاوه بر اولین مدل الکتریکی لامبورگینی، نمایی از مدل های آینده کارخانه را هم نمایش می دهد.

لامبورگینی لانزادور در شهر مانتری در استان کالیفرنیا رونمایی شد

لانزادور برای چهار سرنشین جا دارد و علاوه بر جای بار در پشت صندلی های عقب، یک صندوق هم در جلو دارد. ماشین دو نمایشگر دارد که یکی روبروی راننده و دیگری روبروی سرنشین کنار راننده است. یک کنسول با ارتفاع زیاد بین دو صندلی جلو است که دکمه های کنترل حالت رانندگی و روشن کردن ماشین روی آن است و زیر کنسول فضایی برای قرار دادن وسایل کوچک تعبیه شده است. لامبورگینی برای ساخت بخش هایی از اتاق از مواد بازیافتی استفاده نموده تا نشان دهد در فراوری مدل های آینده اش به حفظ محیط زیست بیشتر توجه خواهد نمود.

اطلاعات فنی دقیقی از لانزادور منتشر نشده است. استفان وینکلمن، مدیر لامبورگینی می گوید مهندسان کارخانه در دو سال آینده ترکیب ایده آل قدرت و مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت می نماید را مشخص خواهند کرد. ماشین دو موتور الکتریکی دارد که به گفته آقای وینکلمن قدرتش بیش از یک مگاوات خواهد بود که معادل حدود 1350 اسب بخار است. او بعلاوه می گوید مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت می نماید بیشتر از 300 مایل (482 کیلومتر) خواهد بود.

لامبورگینی لانزادور، اولین مدل الکتریکی لامبورگینی

لامبورگینی لانزادور، اولین مدل الکتریکی لامبورگینی

روند الکتریکی شدن صنعت خودرو برای لامبورگینی چالشی بزرگ است. محصولات این شرکت به موتورهای بنزینی دوازده سیلندر و ده سیلندر پر سر و صدا مشهورند و استفاده از موتورهای الکتریکی بی صدا بخشی از هویت کارخانه را از بین می برد. این شرکت پروژه ساخت اولین مدل الکتریکی اش را دو سال پیش شروع نموده و می گوید لانزادور را پنج سال زودتر از فراوری نمایش داده تا مشتریان را برای این تغییر بزرگ آماده کند. آقای وینکلمن در پاسخ به خبرنگاران گفت که مهندسان شرکت در حال آنالیز راهکار های مختلف برای حفظ صدای مشهور موتورهای لامبورگینی در محصولات الکتریکی کارخانه هستند.

سال جاری شصتمین سال تاسیس لامبورگینی است. این شرکت اعلام نموده که در شش ماه اول سال 2023، پنج هزار و 341 دستگاه ماشین فروخته که رکورد تازه ای برای کارخانه است. شاسی بلند اوروس و مدل اسپرت اوراکان پرفروش ترین مدل های شرکت است و لامبورگینی می گوید هر دو مدل به طور کامل پیش فروش شده اند و دیگر برای آنها سفارش نمی گیرد.

گران ترین ماشین الکتریکی دنیا

پینین فارینا B95 سقف و شیشه جلو ندارد

پینین فارینا، خودروساز اسپرت ایتالیایی یک سوپرکار الکتریکی بدون سقف به نام B95 ساخته که می گوید رانندگی با آن شبیه به راندن ماشین مسابقات فرمول یک و همزمان پرواز با هواپیمای جنگی قدیمی است.

پینین فارینا نامی آشنا در طراحی خودرو است. استودیوی طراحی پینین فارینا به وسیله باتیستا پینین فارینا در سال 1930 میلادی تاسیس شد و مدل های مشهور زیادی برای کارخانه های مختلف از جمله فراری، آلفارومئو و لانچیا طراحی کرد. در سال 2015 ماهیندرا، خودروساز هندی، امتیاز نام پینین فارینا را خرید تا مدل های لوکس الکتریکی با این نام را در کارخانه ای در ایتالیا بسازد.

تنها ده دستگاه از مدل B95 ساخته می گردد

اولین مدل پینین فارینا سوپرکاری به نام باتیستا است که فراوریش از سال گذشته شروع شده است. این شرکت بعلاوه یک شاسی بلند لوکس الکتریکی به نام پیورا در دست فراوری دارد. پینین فارینا در ساخت این ماشین ها با کارخانه ریماک همکاری می نماید. ریماک، کارخانه ای در کرواسی و فراورینماینده یکی از اولین سوپرکارهای الکتریکی است و اکنون مالک کارخانه بوگاتی هم است.

B95 روی پلتفرم مدل باتیستا ساخته می گردد. ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که در مجموع 1900 اسب بخار نیرو فراوری می نمایند. پینین فارینا می گوید شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ماشین زیر دو ثانیه و حداکثر سرعتش 300 کیلومتر در ساعت است.

پینین فارینا B95

پینین فارینا B95

ماشین سقف و شیشه جلو ندارد. برای اینکه باد مزاحم راننده نگردد، بخش شیشه ای کوچکی بالای فرمان و روبروی سرنشین کنار راننده است که هنگام حرکت بالا می آید و جریان باد را به بالای سر سرنشینان راهنمایی می نماید. پینین فارینا بعلاوه برای سرنشینان کلاه ایمنی ساخته که طرحش با رنگ و تودوزی ماشین هماهنگ است.

B95 در سال 2025 به بازار خواهد آمد. قیمت ماشین چهار میلیون و 400 هزار یورو (چهار میلیون و 800 هزار دلار) است و تنها ده دستگاه از آن ساخته خواهد شد. با این قیمت، B95 در حال حاضر گران ترین ماشین الکتریکی دنیا است.

رقیب تازه نفس برای 911

نسل نو GT کوپه در دو مدل عرضه می گردد

نسل AMG، زیرمجموعه ماشین های اسپرت مرسدس-بنز سال آینده نسل نوی از مدل GT کوپه را به بازار عرضه می نماید. نسل اول این ماشین ده سال پیش فراوری شد و بنز در طول یک دهه گذشته کوشش نموده آن را به عنوان رقیبی جدی برای پورشه 911 معرفی کند.

تغییرات ظاهری نسبت به نسل اول مدل GT کوپه جزیی است و تنها چراغ ها و جلوپنجره عوض شده است. تغییر مهم اضافه شدن دو صندلی کوچک است که بیشتر برای نشستن بچه ها مناسب است و می توان با خواباندن آنها جای بار را بیشتر کرد. ماشین از نظر فنی اشتراک زیادی با بنز SL دارد که مدل بدون سقف نو کارخانه است.

مرسدس-بنز، نسل نو GT

موتور هشت سیلندر ماشین به سبک دیگر مدل های AMG با دست و به وسیله یک نفر ساخته و نام سازنده روی موتور درج می گردد. AMG دو مدل از GT فراوری می نماید. قدرت مدل قوی تر 585 اسب بخار، حداکثر سرعتش 315 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 3.2 ثانیه است. قدرت مدل ضعیف تر 476 اسب بخار، حداکثر سرعتش 295 کیلومتر در ساعت و شتابش 3.9 ثانیه است.

نیروی موتور در هر دو مدل با یک جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می گردد. راننده این انتخاب را دارد تا نیروی موتور را به هر چهار چرخ یا فقط به چرخ های عقب منتقل کند. مدل های معمولی GT یک بال متحرک در عقب دارند که با تغییر دادن مسیر باد باعث چسبندگی بیشتر ماشین به جاده می گردد. GT یک مدل سفارشی هم دارد که یک بال ثابت در عقب دارد و قطعاتی از ماشین با فیبرکربن ساخته شده است

مرسدس-بنز، نسل نو GT

قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما احتمال داده می گردد که از قیمت پایه 120 هزار دلاری نسل فعلی گران تر باشد. قیمت پورشه 911 توربو که نزدیک ترین رقیب ماشین به شمار می رود، حدود دویست هزار دلار است. بنز در سال های اخیر بر ساخت ماشین های گران تر تمرکز نموده است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که میانگین قیمت محصولات بنز نسبت به سال 2019 چهل درصد گران تر شده است.

موستانگ 300 هزار دلاری

GTD براساس مدل مسابقه ای موستانگ ساخته شده است

فورد برای رقابت با ماشین های اسپرت اروپایی قوی ترین مدل موستانگ را به بازار عرضه می نماید. این ماشین که نامش موستانگ GTD است، براساس مدل مسابقه ای موستانگ ساخته شده و از سال آینده در تعدادی محدود فراوری خواهد شد.

فورد مدل مسابقه ای موستانگ GT3 را به تازگی رونمایی نموده است. این ماشین با همکاری شرکت کانادایی مولتی ماتیک ساخته شده و قرار است فورد سال آینده با آن در مسابقات استقامت لومان شرکت کند.

ساخت ماشینی براساس GT3 که مجوز رانندگی در خیابان را داشته باشد ایده جیم فارلی، مدیر عامل فورد است که چند ماه پیش این ایده را در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) عنوان کرد. آقای فارلی همزمان با رونمایی ماشین گفت: به خودم قول داده ام همواره تیمم را طوری تشویق کنم تا با ساخت ماشینی ویژه دستاوردی خارق العاده داشته باشد. او بعلاوه گفت که می خواهد این ماشین پورشه، آستون مارتین و مرسدس-بنز را به دردسر بیاندازد.

موستانگ GTD در تعدادی محدود فراوری خواهد شد

فورد می گوید ماشین را برای عملکرد بهتر از نو طراحی نموده است. قدرت موتور هشت سیلندر ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما پیش بینی می گردد موستانگ GTD 800 اسب بخار نیرو داشته باشد که قوی ترین مدلی است که تا به امروز از موستانگ ساخته شده است. سیستم فنربندی ماشین هم نسبت به مدل معمولی موستانگ کاملا تغییر نموده و ماشین طوری مهندسی شده که وزنش به نسبت مساوی بین جلو و عقب تقسیم گردد تا عملکرد بهتری داشته باشد.

GTD حاصل استراتژی تازه فورد برای افزایش سود است. این کارخانه از مدل های مشهور خود از جمله برونکو، موستانگ و F-150 نمونه های ویژه در تعداد محدود می سازد تا به هواداران این ماشین ها با قیمتی بیشتر بفروشد.

قیمت GTD 300 هزار دلار است که ده برابر قیمت مناسب ترین مدل موستانگ است. مشتریان GTD می توانند ماشین خود را با هر رنگی که دل شان بخواهد سفارش دهند. فورد اعلام نموده که با توجه به تعداد محدود فراوری، خریداران را گزینش خواهد نمود.

منبع: انتخاب
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 976

به "دنیا خودرو؛ معرفی اولین مدل الکتریکی لامبورگینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا خودرو؛ معرفی اولین مدل الکتریکی لامبورگینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید