جوهری که آسان پاک می گردد!

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، شاید برای شما هم رخ داده باشد که در بعد ازظهر یک روز گرم تابستانی مشغول رانندگی باشید و زاویه تابش آفتاب طوری باشد که نتوانید با آفتابگیر خودرو مانع آن شوید.

جوهری که آسان پاک می گردد!

از طرف دیگر دودی کردن شیشه های خودرو نیز علاوه بر اینکه مغایر با قوانین هدایت و رانندگی کشور است، دید راننده را هم تا حدودی کاهش می دهد.

در چنین شرایطی چگونه می توان بدون ایجاد مزاحمت و کاهش دید راننده، جلوی تابش نور مستقیم را گرفت؟ علی احمدحسینی، کارشناس ارشد صنایع و مخترعی است که راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا نموده است؛ اسپری جوهر با قابلیت پاک شوندگی سریع!

حسینی درباره ماجرای شکل گیری ایده اختراعش به جام جم می گوید: از سال 95 با یک شرکت دانش بنیان که در زمینه مواد و متالوژی فعالیت می کرد و در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر بود، شروع به همکاری کردم؛ اما بعد از گذشت دو سال به این همکاری خاتمه دادیم و تصمیم گرفتم به صورت انفرادی به فعالیتم ادامه دهم. در سال 98 با همسرم که دانشجوی مقطع دکتری رشته عمران است، مشغول کار روی نوعی بتن رنگی شب نما با مقاومت بالا در برابر حرارت دهی بودیم که توانستیم به یک قابلیت جدید در ایزوپروپیل ها دست پیدا کنیم؛ این خاصیت بعدها برای من در ثبت اختراع بسیار مفید واقع شد و شاید بتوان گفت نقطه شروع برای ایده ساخت چنین محصولی از این پروژه شکل گرفت.

اسپری جوهر موقت با ویژگی های منحصربه فرد

مخترع اسپری جوهر با قابلیت پاک شوندگی سریع در مورد ویژگی های این محصول می گوید: ساخت نمونه آزمایشگاهی از این محصول که با یاری همسرم صورت گرفت، تقریبا هشت ماه طول کشید. بعد از آن حدود یک سال را هم صرف اخذ تأییدیه ها و طبقه بندی های بین المللی برای اختراعم کردم و خاتمه با تأیید پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ، در سال 99 پیروز به ثبت این اختراع شدم.

حسینی می افزاید: مهم ترین ویژگی اسپری جوهر، قابلیت پاک شوندگی آسان آن است. برای نمونه، در همان شرایطی که منجر به کورشدن دید راننده به دلیل تابش مستقیم نور خورشید می گردد، کافی است مقداری از این محصول را روی شیشه خودرو اسپری کنیم تا لایه ای دودی ایجاد گردد. این لایه نه تنها مانع تابش مستقیم نور در چشم راننده می گردد، بلکه در میزان دید او نیز هیچ محدودیتی به وجود نمی آورد و دید راننده شبیه به حالتی است که از عینک دودی استفاده می نماید. حالا قسمت منحصربه فرد این فرآیند، پاک شدن لایه دودی از روی شیشه خودرو با استفاده از یک دستمال است. همچنین از دیگر ویژگی های اسپری جوهر، می توان به امکان فراوری آن در بیش از 20 رنگ مختلف اشاره نمود. بسته بندی این محصول نیز به شکل قوطی اسپری افشانه است که کاربرد آن را بسیار آسان می نماید.

او در ادامه ضمن اشاره به ساختار علمی محصولش، خاطرنشان می نماید: محصولی که اختراع نموده ام، نوعی اسپری جوهر همگن و یکنواخت با گرانروی (ویسکوزیته) مطلوب است که از ایزوپروپیلن، رزین پُلی وینیل و پیرولیدون با ترکیب پروپلانت ساخته شده است. هرچند می دانم این شرح اجمالی جنبه تخصصی دارد و ممکن است برای عموم مردم قابل فهم نباشد، ولی قصد دارم ساختار اختراعم را افشا کنم تا کارشناسان و متخصصانی که ممکن است خواننده این گزارش باشند، احتمالا در صنایع مرتبط دیگری بتوانند روی این ساختار کار نمایند و این اطلاعات به درد بخشی از صنعت بخورد، از این شرح علمی استفاده کردم. از طرفی دیگر با اشاره به این ساختار، حتی ممکن است کاربردهای جدید و خاصی هم برای محصول اسپری جوهر پیدا گردد.

انجمنی از نخبگان که رایگان کار می نمایند!

حسینی درباره مشکلاتی که بر سر راه مخترعان وجود دارد، به جام جم می گوید: متاسفانه مراحل ثبت اختراع و تجاری سازی اختراعات در کشورمان بسیار کند و حتی در مواردی طاقت فرساست. از مسئولان و تصمیم گیرندگان در این حوزه تقاضا دارم تمهیداتی را درنظر بگیرند که از بعضی تشریفات و مکاتبات کم اهمیت تر چشم پوشی گردد تا با تسهیل این فرایند، به نوعی از مخترعان حمایت نمایند.

او در انتهای صحبت هایش به تشکیل گروهی از نخبگان جوان اشاره و تأکید می نماید این گروه حاضرند به شکل رایگان یاری حال صنعت کشور باشند.

وی در ادامه می گوید: اعضای این گروه 32نفره ما را نخبگانی تشکیل می دهند که هریک از آنها در رشته های تحصیلی خودشان بسیار حاذق هستند. ادعای این گروه از نخبگان جوان این است که هرگونه مسئله ای که در صنعت کشور وجود داشته باشد را حداکثر در سه ماه رفع خواهند کرد و برای این کار هم هیچ گونه وجهی دریافت نمی نمایند. درواقع فلسفه وجودی این گروه این است که به نوعی وقف کشور باشند و به طور کامل و با بالاترین میزان تعهد، در مواقع بحرانی یا برای هر نوع ضرورتی که در صنایع کشور وجود داشته باشد، وارد عمل شوند و به طور کاملا رایگان و در سه ماه، آن مشکل فناورانه را رفع نمایند.

کاربرد اسپری جوهر در انتخابات و کشاورزی

این مخترع جوان در مورد بعضی از دیگر کاربردهایی که برای اختراعش درنظر گرفته است می گوید: از اسپری جوهر می توان در تبلیغات نیز استفاده کرد. برای مثال در زمان انتخابات، دیوار نویسی ها به شدت رواج می یابد و در سطح شهرها شاهد تبلیغات فراوانی هستیم که با استفاده از اسپری، رنگ بر روی دیوارها نقش می بندد و برای مدت زمانی طولانی چهره شهرها را زشت و ناخوشایند می نماید. اسپری جوهر در این مورد هم کاربرد دارد؛ اگر تبلیغات دیواری با استفاده از این محصول انجام گیرند، به راحتی با بارش باران از بین می فرایند. حتی در تابستان ها هم که شاهد بارش باران نیستیم، زمانی که این دیوارنوشته ها حدود یک ماه در معرض تابش نور خورشید قرار داشته باشند، کم کم محو شده و از بین می فرایند.

حسینی در ادامه به کاربرد اسپری جوهر در صنعت کشاورزی اشاره می نماید و می گوید: یکی دیگر از کاربردهای اختراع بنده می تواند در کشاورزی و به ویژه گلخانه ها باشد. معمولا در فصل تابستان از نوعی پوشش توری روی گلخانه ها استفاده می گردد که اگر این کار را با استفاده از پاشش جوهر انجام دهند، به دلیل سبک بودن مواد به کار رفته در این محصول، حدود یک سوم هزینه قبلی را می پردازند و در عین حال با سرعت بسیار بیشتری می توانند کار پوشش گلخانه ها را انجام دهند. همچنین از این محصول می توان در حوزه آموزش نیز بهره گرفت؛ به این صورت که در مقاطع تحصیلی پایین تر، مانند مهدهای کودک، به جای نقاشی با ماژیک بر روی تخته های وایت بُرد، بچه ها می توانند با استفاده از اسپری جوهر روی دیوارهای خاصی که به همین منظور در نظر گرفته می گردد، نقاشی بکشند و دیگر کسی نگران کثیف شدن یا پاک نشدن نقاشی از روی دیوار نخواهد بود.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 291

به "جوهری که آسان پاک می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوهری که آسان پاک می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید