شکست سنگین روس ها از چین و آمریکا این بار در دنیای تکنولوژی!

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، سی پی یوی محصول کمپانی بایکال الکترونیکس روسیه، در مقایسه با محصولات هواوی و اینتل حرف چندانی برای گفتن نداشت

شکست سنگین روس ها از چین و آمریکا این بار در دنیای تکنولوژی!

غزال زیاری : بایکال الکترونیکس کمپانی فراوریکننده پردازنده های روسی قصد داشت تا به جهان نشان دهد که چیپ ست های این کمپانی قابلیت رقابت با رجحانن پردازنده های (CPU) جهان مثل اینتل وهواوی را داراست. آنها در یک سری از معیارها با رسانه روسی Cnews همکاری کردند ولی کوشش های آنها در فراوری پردازنده در رقابت با Xeon Gold 6230 اینتل و Kunpeng 920 هواوی کم آورد و عملکرد چیپ روسی آنقدرها خوب نبود و البته افتضاح هم نبود و در عمل پشت سر پردازنده هواوی نهاده شد ولی توانست در بعضی از تست ها از پردازنده اینتل پیشی بگیرد.

این پردازنده Baikal-S دارای 48 هسته Arm Cortex-A75 در یک گره پردازشی 16 نانومتری است. Kunpeng 920، مدل 4826-920 دارای 48 هسته TaiShan V110 است ولی پردازنده بایکال برروی یک گره قدیمی تر از فرآیند فراوری جدیدتر 7 نانومتری TSMC HPC Kunpeng 920 قرار گرفته است.

پردازنده Xeon Gold 6230 اینتل که در سال 2019 به بازار عرضه شد، کمی قدیمی شده و لزوما رقیب مناسبی برای Baikal-S نیست. تنها 20 هسته (40 رشته) دارد و یک ارتقا نسبت به مدل قبلی بایکال الکترونیکس است که از یک Xeon Gold 6148 بیست هسته ای قدیمی برای رویارویی استفاده می کرد.

مقایسه با تنها دو رقیب دیگر

اگر بایکال خواستار مقایسه عادلانه تری با تراشه های سرور اینتل بود، می بایست یکی از محصولات Xeon Platinum را که 48 هسته یا بیشتر دارند، محک می زد. بنا به بعضی دلایل عجیب، این کمپانی روسی، یک تراشه AMD را از آخرین مقایسه خود حذف کرد. این کمی تعجب آور است چرا که بایکال الکترونیکس با هیجان ادعا نموده بود که Baikal-S قابل مقایسه با EPYC 7351 از دوره Zen 1 است.

اما متاسفانه بایکال در به اشتراک گذاشتن معیارهای خود، معینات سیستم های آزمایشی یا شرایط محیط آزمایش را فاش نکرد.

اگرچه تنها سه پردازنده در این آزمایش با هم مقایسه شدند ولی بایکال الکترونیکس همه معیارها را روی هرکدام اجرایی نکرد. اینکه این کمپانی در پی آن بوده تا نتایج را به نحوی اعلام کند که Baikal-S بیشتر به چشم بیاید یا خیر، معین نیست ولی بخش چالش برانگیز در ارزیابی و مقایسه این سه پردازنده، آنالیز تمام نتایج و یافتن مرتبط ترین معیارها در مقایسه بود. چرا که برای بعضی از داده ها، معیارهای خاصی وجود نداشت.

  • جایزه حل این مسئله ریاضی بیش از 50 میلیارد تومان است!
  • مبارزه ماسک و زاکربرگ در قفس را از اینجا به صورت زنده ببینید!

با این وجود CoreMark از یک معیار جامع برای ارزیابی پردازنده ها فاصله زیادی دارد. در تست تک رشته ای CoreMark، Kunpeng 920 تقریبا 13% سریعتر از بایکالS بود و بعلاوه در تست چند رشته ای تا 23% از بایکال سریع تر عمل کرد. در همین حال بایکال S در همان معیار 43% بهتر از Xeon Gold 6230 عمل کرد.

معیار Stream به میزان گیری پهنای باند حافظه پایدار یاری می نماید. این درحالی است که تعداد کانال های حافظه پشتیبانی شده در هر پردازنده معین است ولی از سرعت یا ظرفیت DIMM هایی که بایکال الکترونیکس برای تست هایش از آنها بهره برده، آگاه نیستیم. طبق نتایج، بایکال S، 34% پهنای باند بالاتری نسبت به Xeon Gold 6230 در معیار Stream ارائه داد. با این وجود تراشه روسی تحت الشعاع Kunpeng920 نهاده شد و 33% امتیاز بالاتری به دست آورد.

معیار Linpack چیزی است که افراد زیادی با آن آشنا هستند؛ چرا که تست پیش فرضی برای رتبه بندی فهرست TOP500 ابررایانه هاست. در خصوص بایکال الکترونیکس، فروشنده از نسخه 2.3 Linkpack استفاده نموده است.

Xeon Gold 6230 رجحانن تراشه در Linpack بود که توانست بایکال اس و Kunpeng920 را به ترتیب با 140% و 160% کیفیت بهتر پشت سربگذارد. بایکال اس رجحان کمرنگی نسبت به Kunpeng920 داشت و با 8% رجحان چیپ چینی را پشت سرگذاشت.

معیار GeekBench5

GeekBench5 معیاری ست که خیلی از ما می توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. گرچه این رجحانن تست برای مقایسه پردازنده ها نیست اما یکی از معیارهای مهم و اصلی است. طبق انتظارات Xeon Gold 6230 عملکرد تک هسته ای 112 درصد بالاتری نسبت به بایکال S ارائه می نماید؛

از سوی دیگر تراشه روسی 80% امتیاز چند هسته ای بالاتری نسبت به Xeon Gold 6230 کسب نموده که با درنظر داشتن اینکه پردازنده اینتل کمتر از نیمی از تعداد هسته های این تراشه را داراست، جای تعجبی نخواهد بود. محصولات بایکال الکترونیکس فاصله زیادی تا رقابت با اینتل، AMD یا هواوی دارند. البته مسئولان این شرکت خوشبین هستند که بایکال S بتواند در حد و میزان دیگر رقبا ظاهر گردد.

طبق گفته مسولان این کمپانی، آنها کار خود برای ساخت Baikal-S2 که یک تراشه شش نانومتری نسل بعدی با 28 هسته Arm Neoverse-N2 هسته با سرعت 3 گیگاهرتز و پشتیبانی از حداکثر هشت کانال حافظهDDR5 است را شروع نموده و انتظار می رود که بایکال الکترونیکس ، محصول بایکال S2 را در تابستان یا پائیز سال 2025 به بازار عرضه کند و ظاهرا عملکردی تا شش برابر بایکال S خواهد داشت.

منبع: tomshardware

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 971

به "شکست سنگین روس ها از چین و آمریکا این بار در دنیای تکنولوژی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست سنگین روس ها از چین و آمریکا این بار در دنیای تکنولوژی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید