شیر خشک: بایدها و نبایدها

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، انسان از زمان های خیلی دور برای تغذیه و رشد نوزاد خود از شیری که خودش فراوری می نماید و از پستان های مادر جاری می گردد استفاده می نماید. البته برخی از مادران به دلایل مختلف مثل ناتوانی در فراوری شیر و یا فقر مواد مغذی موجود در شیر نمی توانند به نوزاد خود شیر دهند. در چنین مواردی برترین راه حل استفاده از ماده ای جایگزین به نام شیر خشک به اسم مکمل کودک است.

شیر خشک: بایدها و نبایدها

تاریخچه شیر خشک

نخستین بار مارکوپولو از ماده ای خمیر مانند که نیروهای تاتار مغول در زمان قوبلای خان با خود حمل می کردند یاد نموده. آنها این ماده را با خشک کردن شیر زیر نور آفتاب به دست می آوردند. اما اولین بار اُسیپ کریچفسکی دانشمند روس بود که در سال 1802 فرایند مدرن فراوری شیر خشک را ابداع کرد.

هدف از خشک کردن شیر چیست؟

اهداف گوناگونی از خشک کردن شیر وجود دارد. یکی از اهداف مهم خشک کردن شیر برای نگهداری بهتر آن است. شیر خشک ماندگاری به مراتب طولانی تری نسبت به شیر معمولی دارد و هم به علت رطوبت کم احتیاجی به نگهداری در یخچال ندارد. علت دیگر برای خشک کردن شیر این است که حجم شیر خشک کمتر است و برای حمل ونقل به صرفه تر است. شیر خشک برای تغذیه و هم در بیوتکنولوژی به اسم عامل اشباع استفاده می گردد.

انواع شیر خشک و موارد مصرف آن

شرایط جسمانی هر نوزاد با دیگری فرق دارد و همین تفاوت سبب می گردد که نوع شیر خشک مصرفی برای هر کودک متفاوت باشد. توصیه می کنیم به هیچ وجه بدون تجویز پزشک اقدام به انتخاب شیر خشکی خاص برای فرزند دلبندتان نکنید. در فهرست زیر به معرفی انواع شیر خشک و موارد مصرف هر یک از آنها می پردازیم:

  • شیر خشک بر پایه شیر گاو: برای نوزادانی که وزن مناسبی دارند، به موقع متولد شده اند و مشکل خاصی ندارند معمولاً این شیر خشک تجویز می گردد. چون نوزادان تا یک سالگی قادر به هضم شیر گاو نیستند پروتئین موجود در شیر را تغییر می دهند تا با سیستم گوارشی نوزاد سازگار گردد و نوزاد بتواند آن را هضم کند. بعلاوه این شیر خشک حاوی میزان مناسبی از کربوهیدرات و چربی است.
  • شیر خشک بر پایه سویا: برای نوزادانی که به شیر خشک گاو حساسیت دارند شیر خشک سویا تجویز می گردد. البته بسیاری از نوزادانی که به شیر خشک گاو حساسیت دارند به شیر خشک سویا هم حساسیت نشان می دهند پس بهتر است با پزشک مشورت کنید. بعلاوه نوزادانی که دارای کمبود گذرای لاکتوز، گالاکتوزمی و کمبود مادرزادی لاکتوز هستند هم ممکن است از این شیر خشک مصرف نمایند.
  • شیر خشک نوزاد نارس یا کم وزن: بدیهی است که این نوزادان نسبت به نوزادان معمولی احتیاج بیشتری به مواد غذایی و انرژی داشته باشند. به همین علت شیر خشکی مخصوص این نوزادان فراوری می گردد که دارای پروتئین و کالری بیشتری نسبت به دیگر شیر خشک ها است.
  • شیر مصنوعی مایع: شاید نتوان به این گونه خاص نام شیر خشک را اطلاق کرد ولی مواد تشکیل دهنده آن همان مواد شیر خشک های معمولی است با این تفاوت که به حالت مایع است. این نوع شیرها نسبت به شیر خشک های معمولی گران تر هستند و هم ماندگاری کمتری نسبت به آنها دارند و باید در یخچال نگهداری شوند. بعلاوه به علت رنگ تیره ترشان لک بیشتری روی لباس نوزاد ایجاد می نمایند. تنها مزیت این شیرها آماده بودنشان است و احتیاجی به ترکیب و میزان گیری ندارند.
  • شیر خشک فاقد لاکتوز: درصد بسیار کمی از نوزادان قادر به هضم لاکتوز نیستند و یا اینکه در یک دوره خاص این مشکل برایشان پیش می آید. این نوع شیر خشک مخصوص همین نوزادان است.

موارد مصرف شیر خشک برای عظیمسالان!

تعجب نکنید، درست خواندید. شاید تصور کلی بر این است که تنها مصرف شیر خشک برای نوزادان است، البته که مصرف نماینده اصلی شیر خشک را نوزادان تشکیل می دهند ولی این ماده مغذی برای عظیمسالان هم فواید بسیاری دارد. دو گروه عمده مصرف نماینده شیر خشک در عظیمسالان عبارت اند از: بدنسازان و افراد لاغری که می خواهند چاق شوند. از شیر خشک برای چاق کردن صورت هم استفاده می نمایند. بدنسازان و ورزشکاران از شیر خشک به علت اینکه سرشار از مواد مغذی، پروتئین، روی، پتاسیم و کلسیم است استفاده می نمایند تا این مواد مفید را به بدن خود برسانند.

نکاتی که باید در مصرف شیر خشک رعایت کنید

  • برای تهیه شیر خشک حتماً باید آب را بجوشانید. بعد از رسیدن نوزادان به شش ماهگی، ضروری است که احتیاج آنها به فلوراید رفع گردد. تشخیص میزان فلوراید با پزشک است.
  • همگام با رشد نوزاد میزان شیر خشک مصرفی اش هم تغییر می نماید در جدول زیر میزان و دفعات شیر خشک مصرفی بر حسب سن نوزاد آورده شده است:

سن

میزان هر وعده

(برحسب سی سی)

تعداد وعده ها در روز

تازه متولدشده

60 تا 89

6 تا 8

یک ماهگی

118

6

دو ماهگی

118

6 تا 7

چهارماهگی

118 تا 177

5

شش ماهگی

177 تا 236

5

یک ساله

236

2 تا 3 نوبت همراه با غذای کودک

  • هنگام آماده کردن شیر خشک رعایت چند نکته ضرورت دارد از جمله: شستن دست های خودتان، شستن لوازم تغذیه نوزاد، گرم کردن شیر خشک، بالا نگه داشتن سر نوزاد با یک زاویه کم و دور ریختن شیر مصرف شده.
  • نوزاد را هنگام تغذیه تنها نگذارید.
  • اگر شکم نوزاد کمتر از حد معمول کار می نماید حتماً این موضوع را به پزشک اطفال اطلاع دهید.
  • سوراخ نوک بطری باید میزان مناسبی داشته باشد و خیلی کوچک یا خیلی عظیم نباشد.
  • برای گرم کردن شیشه شیر هرگز از ماکروویو استفاده نکنید.

خرید برترین شیر خشک

در بالا به این نکته اشاره شد که شیر خشک ها انواع مختلفی دارند که بر حسب شرایط جسمانی هر نوزاد فرق دارد. علاوه بر این باید این را هم در نظر بگیرید که مانند هر کالایی شیر خشک هم برندهای مختلفی دارد و بعضی برندها نسبت به بعضی دیگر از نظر قیمت و کیفیت تفاوت زیادی دارند. قیمت شیر خشک به عوامل زیادی بستگی دارد که موردبحث ما نیست. برای اینکه بتوانید شیر خشک های فراوریی برندهای مختلف را با هم مقایسه کنید و قیمت و کیفیت آنها را بسنجید کافی است وارد این لینک شوید تا انبوهی از شیر خشک های برترین برندهای جهان را مشاهده و در صورت رضایت اقدام به خرید کنید.

سخن آخر

در انتها باید توجه داشته باشید که شیر خشک به هیچ وجه جایگزین شیر مادر نیست و شیر مادر کامل ترین و برترین تغذیه برای نوزاد است. درصورتی که مجبور شدید از شیر خشک به جای شیر مادر برای تغذیه نوزادتان بهره ببرید به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد توجه کامل داشته باشید و حتماً آنها را رعایت کنید. همه نوزادان نباید از یک نوع شیر خشک استفاده نمایند و برای فهمیدن اینکه چه نوع شیر خشکی مناسب فرزند شماست باید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

منبع: https://bankedaroo.com

منبع: فرارو
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 482

به "شیر خشک: بایدها و نبایدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر خشک: بایدها و نبایدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید