عرضه خودرو در بورس امکان پذیر است؟ ، آیا قیمت خودرو کنترل می گردد؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، به گزارش خبرنگاران، حالا که قیمت خودرو سر به آسمان گذاشته کمسیون تلفیق مجلس تصمیم دارد خودرو را در بورس کالا عرضه و قیمت آن را کنترل کند، اما سئوال اینجاست که عرضه خودرو در بورس کالا امکان پذیر است؟

عرضه خودرو در بورس امکان پذیر است؟ ، آیا قیمت خودرو کنترل می گردد؟

محمد امیری، مدیر بورس و کالای کارگزاری مطلع در مصاحبه با خبرنگاران در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: به نظرم با توجه به شیوه معاملات سنتی خودرو در بازار، بورس کالا اصلا صندلی خوبی برای عرضه خودرو نیست. قرار است در بورس کالا محصولات و مواد اولیه صنایع را عرضه کنیم و قرار نیست هر کالایی که دچار افزایش قیمت افسار گسیخته می گردد از ظرفیت و شفافیت بورس استفاده کند.

این کارشناس در رابطه با سابقه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در هیچ جای جهان خودرو در بورس کالا عرضه نمی گردد اما قبلا در کشور ما خودروسازان برای انتشار اوراق سلف به تعداد و حجم محدود خودرو در بورس کالا عرضه کردند اما این عرضه بسیار محدود بود.

امیری در رابطه با امکان پذیر بودن عرضه خودرو در بورس گفت: قبل از اینکه در رابطه با عملیاتی شدن یا نشدن این طرح حرف بزنیم باید ببینیم بورس کالا صندلی عرضه محصولات خودرویی است یا نه؟ که با توجه به پارامترهای معاملاتی، بسترهای نرم افزاری و بسترهای کدگیری، عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا امکان پذیر نیست. عرضه محصولات خودرویی فعلا فقط یک طرح است که هیچ سازوکاری ندارد و اصلا مشخص نیست بعد از عرضه خودرو در بورس کالا چه کسانی می توانند خودرو بخرند؟ از چه طریقی می توان از بورس کالا خودرو خرید؟ محدودیتی برای خریداران وجود دارد یا نه؟ قیمت خودرو در بورس کالا با چه سازوکاری مشخص می گردد؟ و سئوالات بسیار زیاد دیگر که این طرح برای آنها جوابی ندارد. حتی در مصاحبهی من با شرکت بورس کالا، آنها نیز از سازوکار عرضه خودرو در بورس خبر نداشتند.

این کارشناس در رابطه با موفقیت آمیز بودن این طرح گفت: بورس فضایی برای شفافیت و اعتماد است اما این موضوع دلیل نمی گردد که هر کالایی قیمتش از حد معمول بالاتر می رود یا در بازارش کمبود ایجاد می گردد در بورس کالا عرضه گردد آن هم کالایی که بازار و فعالان و ذی نفعان زیادی دارد. برای مثال معاملات بورس مسکن راه اندازی شد و چند شرکت دولتی نیز در بورس عرضه شدند اما سئوال اینجاست که آیا این طرح موفقیت آمیز بود؟ اینگونه طرح ها ابهامات زیادی دارند و به همین دلیل نمی توان در رابطه با موفقیت آمیز بودن شان حرف زد اما در تمام جهان خودرو به عنوان کالای مصرفی بازار معاملات خود را دارد و هیچ جای جهان در بورس عرضه نمی گردد.

امیری در رابطه با عدم فراهم بودن زیرساخت در بورس کالا گفت: بخش عمده فعالان بورس کالا افراد حقوقی هستند و افراد حقیقی برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد معاملاتی دریافت نمایند و هنوز بستر برای ورود افراد حقیقی فراهم نیست. بستر معاملات بورس کالا تریدر محور است و تلفنی انجام می گردد و بستر آنلاین ندارد.

خودرو کالایی است که تقاضای زیادی دارد و در هر بار عرضه در کمترین حالت 100 هزار تقاضا دارد که بستر بورس کالا توانایی مدیریت این حجم از تقاضا را ندارد. شاید نیز تصمیم داشته باشند از بستر بورس اوراق بهادار استفاده نمایند که در این حالت معاملات گواهی سپرده کالایی اجرا شده و یا می توانند برای عرضه خودرو تابلویی در بستر اوراق بهادار اما با ظرفیت بورس کالا ایجاد نمایند که هر کدام از این سناریوها نیازمند بسترسازی و توسعه زیرساخت است که در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

مدیر بورس کالای کارگزاری مطلع این تصمیم را سیاسی دانست و نسبت به باز شدن پای سهامداران حقیقی به بورس کالا بدون شناخت هشدار داد و گفت: اینگونه تصمیمات در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، تحقیق و تفحص از بورس و لایحه بودجه بیشتر از اینکه جنبه مالی داشته باشد شکل و شمایل سیاسی دارد و به نوعی دعوای سیاسی میان مجلس و دولت است.

محصولی که کاملا انحصاری فراوری و عرضه می گردد و قیمت گذاری این محصول نیز در وزارت صمت انجام می گردد و کاملا زیر نظر دولت است حالا از سمت مجلس مورد انتقاد است. نکته مهم اینجاست که با عرضه خودرو در بورس کالا افرادی که نسبت به بورس مطلعی و شناخت ندارند مجبور می شوند برای خرید خودرو در بازاری که شناختی نسبت به آن ندارند اقدام نمایند که ممکن است همان اتفاقی که در بورس اوراق بهادار افتاد دوباره تکرار گردد با این تفاوت که این بار مردم برای سرمایه گذاری به بازار وارد نمی شوند بلکه برای خرید کالای مصرفی اقدام می نمایند که اگر سازوکار رقابتی وجود نداشته باشد این طرح عملی نیست.

این کارشناس در سرانجام گفت: حتی اگر قرار باشد خودرو در بورس عرضه گردد نیز فعلا این اتفاق نمی افتد زیرا بستر این عرضه فعلا فراهم نیست و امری بلندمدت است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 209

به "عرضه خودرو در بورس امکان پذیر است؟ ، آیا قیمت خودرو کنترل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه خودرو در بورس امکان پذیر است؟ ، آیا قیمت خودرو کنترل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید