عزای یاقوت کاران برای فروش زرشکی مرغوب

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، زرشک محصول استراتژیک خراسان جنوبی است اما زرشک کاران با مشکلاتی در حوزه فروش این محصول روبرو هستند.

عزای یاقوت کاران برای فروش زرشکی مرغوب

به گزارش خبرنگاران از بیرجند، زرشک محصولی استراتژیک و با ارزآوری زیاد و سود دهی فراوان است، اما کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی با مسائلی در زمینه فروش آن رو به رو هستند.

خراسان جنوبی این استان کویری، رتبه اول فراوری یاقوت سرخ را در ایران و دنیا در اختیار دارد.

علاوه بر اینکه خراسان جنوبی در فراوری حرف اول را می زند و 98 درصد زرشک کشور را تأمین می نماید، در کیفیت نیز پیشتاز است و برترین کیفیت را به بازار عرضه می نماید.

یکی از زرشک کاران خراسان جنوبی می گوید: زرشک از جمله محصولاتی است که هر یک سال در میان محصول می دهد و باردهی آن هر ساله نیست.

او ادامه می دهد: در سال های باردهی نیز مسائل متعددی برای زرشک کاران به وجود می آید که هم سر منشأ طبیعی دارند و هم به علت عدم مدیریت به وجود می آیند.

بیشتر بخوانید

  • چیدن طلا از معادن ارغوانی/ خزان خاوران، بهار زعفران است

این کشاورز عنوان می نماید: اگر بخواهیم محصول خود را به صورت تازه به فروش برسانیم باید با قیمت 10 الی 15 هزار تومان زرشک تازه را بفروشیم که سودی برایمان ندارد.

او با اشاره به اینکه نگهداری زرشک برای فروش آن به صورت خشک نیز مسائلی دارد، بیان می نماید: دلگرم به فروش زرشک به صورت خشک هستیم، اما نبود بارگاه و سردخانه امیدمان را ناامید می نماید.

سود کردن کشاورزان با نفروختن زرشک به صورت تازه

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در مورد شرایط محصول زرشک خراسان جنوبی گفت: امیدوار هستیم تا با وجود واکسیناسیون کرونا، بازار های خارجی به روی یاقوت سرخ خراسان جنوبی باز شوند.

او اضافه کرد: طی دو سالی که با ویروس کرونا رو به رو بوده ایم، در بازار مصرف این میوه و محصول ارزشمند مسائلی را دیده ایم، اما با مدیریت درست، شرایط کنترل شده است.

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه کار هایی برای تغییر کاربری بعضی از محل ها جهت استفاده از آن ها به عنوان بارگاه زرشک، بیان نمود: از ابتدای فصل برداشت، توصیه نفروختن زرشک به وسیله کشاورزان مطرح شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: بعضی از کشاورزان به این توصیه عمل نکردند و محصول تازه را به قیمت 8 الی 10 هزار تومان به فروش رساندند، اما بعضی دیگر با عمل به این توصیه و با انبار کردن محصول خود به صورت خرمنی، سود کردند.

او ادامه داد: حدود هزار و 70 تُن زرشک از ابتدای فصل برداشت زرشک از کشاورزان خریداری شده است و در آرین شهر بیشترین مقدار خرید اجرا شده است.

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 602

به "عزای یاقوت کاران برای فروش زرشکی مرغوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزای یاقوت کاران برای فروش زرشکی مرغوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید