بازسازی خانه: بازسازی نسخه خطی وندیداد متعلق به اواخر دوره صفوی، صندلی تمدن و دانش ایرانیان باستان

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، معصومه سادات هاشمی، مسئول بازسازی نسخه خطی وندیداد در این باره به خبرنگاران گفت: نسخه وندیداد متعلق به اواخرصفوی و اوایل قاجار است، البته هیچ تاریخ و نشان مشخصی در کتاب موجود نیست و به گفته صاحب آن متعلق به این دوره است، این کتاب در یزد و متعلق به موبدان زرتشتی آنجا بوده که متاسفانه چند دست بین دلالان کتاب جابجا شده و آسیب دیده و در آخر به وسیله فردی در یزد نگهداری می شده است.

بازسازی خانه: بازسازی نسخه خطی وندیداد متعلق به اواخر دوره صفوی، صندلی تمدن و دانش ایرانیان باستان

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

وی اضافه نمود: دکتر سالومه غلامی، استاد زبان های باستانی دانشگاه فرانکفورت که روی زبان دین دبیره و اوستا پژوهش می نماید، این کتاب را به صورت امانت از مالک گرفت و برای بازسازی در اختیار کارگاه بازسازی نسخه های خطی دانشگاه باهنر قرار داد تا پس از تکمیل بازسازی، بتواند تحقیقات خود را روی این کتاب ادامه دهد.

هاشمی با اشاره به آسیب هایی که این نسخه خطی دیده است، شرح داد: این نسخه آسیب زیادی دارد که شامل آسیب های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است، پارگی، خورده شدن به وسیله موریانه، پیچیده شدن عطف، قرارگیری در شرایط نامناسب و اسیدیته شدن کاغذ آن است به طوری که ph آن به حدود 3 و 4 رسیده که منجر به ترد شدن و شنمایندگی برگه ها شده است. بعلاوه جلد این نسخه هم موجود نیست و فقط برگ های آن به جای مانده است.

این نسخه وندیداد 200 صفحه دارد، کاتب آن نامعلوم و کاغذش دست ساز و نخودی رنگ است که به علت آسیب تغییر رنگ داشته است . هاشمی در این باره گفت: با توجه به آنالیز های اولیه تعیین است که تعداد صفحات این نسخه بیشتر از این تعداد بوده است، چراکه در زمان باز شدن عطف، فقط قسمتی از عطف تعداد زیادی برگه وجود داشت و مابقی آن مفقود شده بود. بازسازی آن با توجه به تعداد صفحه، اندازه آسیب و وسعت زیاد بخش های مفقود شده حدود دو سال طول می کشد که هم اکنون در نیمه راه بازسازی آن هستم.

هاشمی با اشاره به تحریم و گران شدن مواد اولیه بازسازی شرح داد: این کتاب به علت آسیب زیادی که دارد، مواد و تیشو و کاغذ پرنماینده زیادی را مصرف می نماید و به علت گران شدن با مشکلاتی روبرو هستم که هم اکنون از مواد موجود استفاده می کنم اما برای ادامه کار مجبور به سفارش مجدد مواد هستم.

پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه باهنر کرمان با دانشگاه فرانکفورت و برلین آلمان تفاهمنامه همکاری دارند و این بازسازی هم جزوی از این تفاهمنامه به تعداد می رود، چنانچه پیش از این هم وندیدادی قاجاری به وسیله ایران بازسازی شده بود.

وندیداد تنها نسک اوستایی دوره ساسانی است که به طور کامل به دست ما رسیده است و در مجموعه اوستا نوزدهمین نسک بوده و بیشتر از جنبه تاریخی و ادبیاتی مورد توجه است تا جنبه دینی و آیینی. به گفته پژوهشگران دین زرتشتی امروزه هیچ یک از زرتشتیان یا ایرانیان چه در ایران و چه در بیرون از ایران قوانین وندیداد را اجرا نمی نمایند؛ چراکه قانون و فرامین شهرنشینی و دادگری در هر دوره براساس زمان و مکان و حغرافیا تغییرپذیر است و هیچگاه ثابت نمی ماند. پس از دو روی ما می توانیم به وندیداد و ارزش های آن بپردازیم؛ یکی کهن بودن این سروده ها و قوانین که صندلی فرهنگی و تمدن و دانش ایرانیان را در دوران باستان بازگو می نماید و دوم اینکه وندیداد به دبیره اوستایی نگاشته شده است و از این نسخه ای سترگ و ارزشمند است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 494

به "بازسازی خانه: بازسازی نسخه خطی وندیداد متعلق به اواخر دوره صفوی، صندلی تمدن و دانش ایرانیان باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: بازسازی نسخه خطی وندیداد متعلق به اواخر دوره صفوی، صندلی تمدن و دانش ایرانیان باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید