واکسن کرونا؛ یک تنه بورس جهانی را سبز و قرمز می نماید

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، اخبار مثبت و امیدوارنماینده بیشتر در مورد فراوری نهایی واکسن کرونا موجب شده تا بازارهای جهانی بار دیگر اعتمادبه نفس بیشتری پیدا نمایند.

واکسن کرونا؛ یک تنه بورس جهانی را سبز و قرمز می نماید

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، فارکس استریت در گزارشی نوشت: بازار بورس وال استریت رکوردهای روز آدینه را تکرار کرد و بازارهای اروپایی به نقطه گریز از فرایند خطی کنونی نزدیک شدند. اخبار مثبت درباره واکسن شرکت مودرنا درست یک هفته پس از اخبار مربوط به شرکت فایزر منتشر شدند و تأثیر یکسانی بر روی بازارها گذاشتند. این اخبار شاید به اندازه هفته پیش موجب تغییر اوضاع نشوند، اما فرایند چرخشی و بازگشت به شرایط نرمال را تقویت می نمایند. این فرایند تا به امروز تأثیر شاخص قابل مشاهده در بازار بوده و تا آدینه قبل پس از یک وقفه در اواسط هفته خودش را تثبیت نموده است.

در این گزارش آمده است: اخبار واکسن موجب شد تا شاخص 100 بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز (FTSE 100) به بهترین سطح خود از زمان تنزل قیمت ها در پی شیوع همه گیری بیماری برسد. رکورد کنونی فاصله چندانی با رکورد 6511 واحدی روزانه در اواسط ماه ژوئیه ندارد و رقم سرانجامی شاخص در آن روز که 6484 واحد بود، اکنون نزدیک است. خبرها در خصوص تأثیر حدود 95 درصدی واکسن شرکت مودرنا غافلگیری عظیمی برای بازار به ارمغان نیاورد، اما باور به چرخش معاملات از محدوده رشد به سمت محدوده ارزش بازار را مورد تأکید قرار می دهد. این امر به نفع بورس اوراق بهادار فابننشال تایمز در مقایسه با مثلاً شاخص دکس (DAX) است. همانگونه که در خصوص اخبار شرکت فایزر مشاهده شد، شاخص نزدک از شاخص راسل 2000 (Russell 2000) عقب افتاد، اما به روزرسانی اخبار واکسن موجب بهبود اوضاع شد. در میان شرکت هایی که دیروز بیشترین رشد را داشتند شرکت های فعال در حوزه هواپیمایی/سفر از جمله رولزرویس، وایت برِد، آی ای جی، و ملروز قرار داشتند، در حالی که کارنیوال، نروژین کروز لاین، رویال کاریبین، و یونایتد ایرلاینز در شاخص اس اند پی 500 (S&P 500) پیشتاز بودند و بوئینگ در رأس بازار داوجونز رشد خوبی را تجربه کرد. قیمت سهام اوکادو و جاست ایت نیز افت کرد.

بازگشت به شرایط نرمال

در همین حال، شاید لازم باشد که ما سختی های بیشتری را متحمل شویم واکسن های قریب الوقوع یک دلیل عالی برای حفظ قرنطینه عمومی به مدت طولانی تر است. بهبود اقتصادی به شکل منقطع و غیریکنواخت در بخش های مختلف اتفاق خواهد افتاد و قرنطینه های عمومی و محدودیت ها دیگر همچنان عامل قوی ورای عادات مصرف خواهند بود، اما راستا بازگشت به شرایط نرمال به مدد واکسن اکنون در نهایت واضح و روشن است.

با اعلام خبر مربوط به واکسن مودرنا، سهام شرکت قدیمی آسترازنکا دچار افت قیمت شد این احتمال وجود دارد که ثمربخشی بالای واکسن های فایزر/بیوان تک و مودرنا موجب گردد بعضی دیگر از واکسن های در حال فراوری از میدان رقابت خارج شوند. سهام فایزر نیز 4 درصد افت کرد، زیرا واکسن این شرکت اکنون دیگر تنها گزینه موجود در بازار نیست. بیوان تک می گوید واکسن این شرکت در اوایل ماه ژانویه آماده تحویل خواهد بود. انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی هشدار داد که محدودیت های مسافرت مانع توزیع واکسن ها می گردد هدف شاید تقویت سهام زیرمجموعه بوده باشد، اما انجمن حق دارد خواهان بازگشایی راستاهای مسافرتی مهم و کلیدی گردد.

شاخص نیکی ژاپن در بالاترین سطح خود

این گزارش در ادامه می نویسد: دیروز، بازارهای اروپایی متعادل و اندکی متمایل به منفی بودند و سرمایه گذاران به ارزیابی چشم انداز قبل از واکسن و پس از همه گیری پرداختند. بازارهای آسیایی هرکدام شرایط متفاوتی داشتند، اما شاخص نیکی ژاپن در بالاترین سطح خود طی 30 سال گذشته قرار گرفته است.

قیمت سهام تسلا در فرانکفورت بیش از 10 درصد رشد کرد و در آمریکا نیز در معاملات پس از ساعات بازار یک رشد 13 درصدی را تجربه نمود. این رشد به خاطر انتشار اخباری بود مبنی بر اینکه این شرکت خودروساز در ماه دسامبر در شاخص اس اند پی 500 پذیرفته خواهد شد. قیمت سهام این شرکت اکنون با اوج تاریخی خود کمتر از 10 درصد فاصله دارد. شنیده ها درباره قرار دریافت این شرکت در شاخص اس اند پی 500 عامل عظیمی بود که موجب بالا رفتن قیمت سهام این شرکت در اوایل امسال شد و سرخوردگی به خاطر کم توجهی به این شرکت در بدو امر موجب افت قیمت سهامش شد. قرارگیری در شاخص مذکور مستلزم تأمین منابع اقتصادی جهت خرید سهام شرکت است.

شرکت ایربی ان بی اعلام نموده که میخواهد سهام خود را طی امسال در بازار بورس عرضه کند، علیرغم آنکه صنعت سفر به وضوح از همه گیری ویروس کرونا ضربه خورده است. این شرکت روز دوشنبه گزارش داد که طی سه ماهه سوم امسال 34/1 میلیارد دلار درآمد داشته و 219 میلیون دلار سود نموده است. این شرکت طی مدت زمان مشابه سال قبل 65/1 میلیارد دلار درآمد داشت و 227 میلیون دلار سود نموده بود این تنها سه ماهه سال 2019 بود که فعالیت شرکت با سودآوری همراه بود. با این حال، ایربی ان بی نیمه اول سال اوضاع بسیار سختی داشت و درآمد 18/1 میلیارد دلاری و زیان خالص 916 میلیون دلاری را محقق کرد. شرکت میخواهد سهام خود را با نماد ABNB در بازار سهام نزدک عرضه کند.

بهبود بازارهای آسیایی به بهبود اوضاع یاری نموده است فراوری صنعتی چین رشد 9/6 درصدی را طی مدت زمان 12 ماهه منتهی به ماه اکتبر تجربه کرد و فراوری ناخالص داخلی ژاپن نیز طی سه ماهه سوم سال 5 درصد رشد کرد که اینها مایه امیدواری است، حال آنکه یک ابرپیمان تجاری با مشارکت 15 اقتصاد مهم آسیا نیز به خوش بینی ها دامن زده است. افزایش نفوذ چین در منطقه امری حتمی است این برای فراوری ناخالص داخلی خبر خوبی است، اما از بسیاری از ابعاد دیگر تجارت آزاد اینگونه نیست.

یورو ترس ناشی از وقوع بحران همه جانبه در اتحادیه اروپا در پی وتوی بودجه 8/1 تریلیون یورویی و بسته 750 یورویی بهبود از همه گیری توسط مجارستان و لهستان را پشت سر گذاشت. همانگونه که در خصوص اتحادیه اروپا مشاهده شده است، همواره راهی برای دور زدن مسائل پیدا خواهد شد. اما این خطر وجود دارد که بودجه نهایی کمتر از حد انتظار باشد و خیلی دیر تصویب گردد. نرخ مبادله یورو به دلار در زمان ارسال گزارش 1870/1 بود که بالاترین نرخ طی هفته به شمار می رفت.

برگزیت در مراحل نهایی

فارکس استریت در بخش دیگری به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره نمود و نوشت: مرحله آخر برگزیت دارد فرا می رسد. اگر دو طرف واقعاً قصد تصویب معاهده را داشته باشند، می توان گفت که روزهای سرانجامی گفتگوها را سپری می کنیم. خروج دومینیک کامینگز برای دولت انگلیس مشکل آفرین است، زیرا این امر به نظر موجب تقویت دیدگاه ها مبنی بر معامله به هر قیمتی در داخل می گردد و به تضعیف موضع انگلیس و سخت تر شدن موضع اتحادیه اروپا می انجامد. باید منتظر اظهارنظرهای فراوان از طرف منابع در خصوص اخبار مربوط به این اوضاع باشیم، اما کار اصلی در پس پرده انجام می گیرد. دیوید فراست مذاکره نماینده ارشد انگلیس ظاهراً گفته که تا سه شنبه هفته آینده می توان توافق حاصل کرد.

با توجه به قرنطینه های عمومی کوتاه مدت که موجب کاهش چند درصدی فعالیت ها و رشد حاصله می گردد و همچنین دورنمای کشف واکسن که موجب بازگشت اوضاع به وضع عادی طی آینده می گردد، داده های اقتصادی گذشته نگرانه معنا و مفهوم خود را از دست داده اند. با این وجود، میزان فروش خرده فروشی ها در آمریکا 5/0 درصد رشد داشته است. خرده فروشی ها در جریان همه گیری بیماری عملکرد خوبی داشته اند، زیرا مصرف نمایندگان پول کمتری صرف مواردی نظیر مسافرت و صرف غذا در بیرون از منزل نموده اند و در عوض کالاهای بیشتری از دستگاه های الکترونیکی گرفته تا اقلام خوراکی خریداری نموده اند. اما از زمان سرانجام پرداخت یاری هزینه های هفتگی 600 دلاری، هزینه کرد مصرف نمایندگان در آمریکا چگونه بوده است؟ این بخش طی ماه سپتامبر رشد خوبی را تجربه نمود و میزان فروش خرده فروشی ها سریع ترین رشد خود را طی سه ماهه گذشته شاهد بود. میزان فروش پس از رشد 6/0 درصدی ماه اوت یک رشد 9/1 درصدی را در ماه سپتامبر تجربه کرد. مصرف نمایندگان مبالغ بالایی را پس انداز نموده اند و آماده اند این مبالغ را به اقتصاد تزریق نمایند ماه اکتبر نیز شاید شاهد یک رشد خوب در این زمینه باشد، هرچند انتخابات را نیز نباید از نظر دور داشت. در ماه سپتامبر، میزان فروش فروشگاه های عظیم 7/9 درصد رشد داشت و فروش پوشاک نیز یک رشد 11 درصدی را تجربه کرد، اما این ارقام در مقایسه با سال گذشته به ترتیب 3/7 درصد و 5/12 درصد کاهش یافته اند. در همین حال، جی پاول رئیس فدرال رزور قرار است در مراسم بیست و پنجمین دوره تالار مشاهیر تجارت سخنرانی مهمی ایراد کند. نانسی پلوسی نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

تأخیر در افزایش فراوری نفت اوپک

این گزارش در سرانجام مطرح کرد: در حالی که اجلاس وزرای نفت اوپک ادامه دارد، قیمت نفت حمایت شد و علائم روشنی دال بر اینکه اوپک و کشورهای غیر اوپک قصد دارند افزایش برنامه ریزی شده فراوری نفت در ماه ژانویه را به مدت چند ماه به تأخیر بیندازند، موجود هستند. طبق توافقی که در ماه آوریل میان اوپک و کشورهای غیر اوپک تحت رهبری روسیه حاصل شد، قرار بود فراوری نفت از ماه ژانویه به میزان دو میلیون بشکه در روز افزایش یابد. با این حال، با کاهش تقاضا در بحبوحه دور جدید تعطیلات عمومی و کاهش اعتمادبه نفس مصرف نمایندگان، تصور بر این است که اوپک پلاس کاهش 7/7 میلیون بشکه در روز را سه تا شش ماه دیگر نیز تمدید خواهد نمود و آن را به 7/5 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه کاهش نخواهد داد. پیش بینی کاهش تقاضا در سال 2021 و مازاد حداکثر 5/1 میلیون بشکه در روز در مقایسه با مازاد 2/0 میلیون بشکه در روز که در پیش بینی قبلی دیده شده بود، نشان از آن دارد که اوپک پلاس باید اقدامی صورت دهد.

منبع: بازار

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 2

به "واکسن کرونا؛ یک تنه بورس جهانی را سبز و قرمز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا؛ یک تنه بورس جهانی را سبز و قرمز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید