چند توصیه به والدین و سیستم آموزشی برای شروع بهتر سال تحصیلی

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، یک کارشناس آموزش و پرورش با توجه به نزدیک شدن به هفته های پایانی تعطیلات تابستانی و شروع سال تحصیلی نو در مهرماه، به والدین برای شروع بهتر سال تحصیلی نو چند توصیه ارائه کرد.

چند توصیه به والدین و سیستم آموزشی برای شروع بهتر سال تحصیلی

زهرا علی اکبری در گفت وگو با خبرنگاران، در این باره اظهار کرد: برای برخورداری از سال تحصیلی ارزشمند و نتیجه بخش خانواده ها و نظام آموزشی باید مسئولیت هایی را بپذیرند و در اجرای آنها کوشش و کوشش کنند.

وی افزود: در بخش مسئولیت های خانواده می توان گفت که والدین نظارت بر بهره گیری از آموزش مجازی از طریق فرزندانشان را در برنامه های روزانه خود قرار دهند. چه بخواهیم چه نخواهیم، آموزش مجازی برای خوب برگزار شدنش نیاز به همراهی و مشارکت خانواده ها دارد.

وی با بیان اینکه والدین سعی کنند صبور باشند و برای پاسخ به سوالات فرزندان خود حوصله به خرج دهند گفت: همچنین لازم است با معلمان در ارتباط باشند و از آنان برای بهتر شدن فرایند آموزش کمک بگیرند. البته در اینجا لازم است که دولت برای والدینی که سواد رسانه ای و حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند برنامه ای داشته باشد و دانش آموزان در چنین خانواده هایی را با بسته های آموزشی هدایت و کمک کند.

علی اکبری ادامه داد: اگر در حال حاضر آموزش و پرورش قادر به چنین حمایتی نیست، باید برای آن به سرعت برنامه ریزی کند و در سال تحصیلی آینده دانش آموزان خود را پشتیبانی علمی و عملی کند. همچنین دولت قبل از شروع سال تحصیلی تا جایی که می تواند از بهره مندی دانش آموزان و معلمان به سخت افزارهای مورد نیاز مطمئن شود و با تخصیص بودجه کافی این مهم را عملیاتی کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود اجرای طرح هدایت برای تامین تبلت دانش آموزی، دانش آموزانی بودند که از ساده ترین وسیله سخت افزاری برای برخورداری از آموزش مجازی محروم بودند و این مسئله باعث شد نتوانند سال تحصیلی را به خوبی پشت سر بگذارند گفت: دولت و نظام آموزشی وظیفه دارد به فکر این دانش آموزان وحتی معلمانی باشد که رایانه، تلفن همراه و یا حتی تبلت برای وصل شدن به اینترنت و آموزش مجازی ندارند.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: فصل تابستان فرصت خوبی بود تا آموزش و پرورش، دوره های آموزشی و توانمندسازی برای معلمان با محور تولید محتوای الکترونیک برگزار کند تا در کلاس های درس خود به خوبی از این محتواها استفاده کنند. ارتقای اپلیکیشن شاد به حدی که مسائل خود در زمینه کاربردهای آموزشی را حل کرده باشد، مطالبه والدین، دانش آموزان و معلمان است.

علی اکبری تاکید کرد که آموزش و پرورش نباید برای بستر آموزش مجازی فقط برشاد تاکید داشته باشد، بلکه باید به مدارس به ویژه مدارس دولتی امکان بدهد تا از نرم افزارهای آموزشی دیگر همچون ادوبی کانکت و اسکای روم و... هم استفاده کنند و آموزشی مناسب و درخور توجه برای دانش آموزان خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه همچنین باید برای برطرف مسائل سیستمی شاد، توسعه گستره اینترنتی در منطقه ها محروم و کم برخوردار کشور کوشش شود گفت: چاره اندیشی برای رایگان بودن استفاده از این شبکه برای معلمان و دانش آموزان از اولویت های دولت و وزارت آموزش و پرورش باشد. در آموزش مجازی به تناسب فضایی که دارد، استفاده از کتاب های درسی و محتوای آموزشی نیاز به تغییراتی دارد.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: بنابراین ضرورت دارد تا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که متولی طراحی و چاپ کتاب های درسی است در راستای تناسب بندی و کاربردی کردن محتوای آموزشی با فضای مجازی، طراحی مواد آموزشی و کتاب درسی را مبتنی بر نظریه ها و رویکردهای آموزش نوین برنامه ریزی کند که بتوان از آن در بستر الکترونیک استفاده کرد.

علی اکبری با اشاره به اینکه در ضمنً نظام آموزشی باید برای دانش آموزان مدارس ابتدایی که به آموزش در فضای مدرسه نیاز دارند، برنامه ریزی داشته باشد و با برگزاری چند کلاس درس با تعدادی از دانش آموزان ضمن رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، والدین را از نگرانی بابت آموزش صحیح فرزندانش برهانند گفت: طی چند ماه اخیر کوشش ها و پیگیری هایی از سوی متولیان دستگاه تعلیم و تربیت برای برقراری عدالت آموزشی و دسترسی برابر انجام گرفته و امید است با برطرف شدن اشکالات و ابهامات به جای مانده ، سناریوهای مختلفی که برای آموزش در سال تحصیلی تازه در نظر گرفته شده، با فراگیری تمامیتی اجرایی شوند.

وی تاکید کرد که بدون تردید با استناد به اصل سی ام قانون اساسی، بازماندگی از تحصیل رخداد نامبارکی است که باید از ظهور و بروز آن پیشگیری کرد و از هیچ کوششی در راستای حق آموزش رایگان و دسترسی برابر دریغ نکرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 469

به "چند توصیه به والدین و سیستم آموزشی برای شروع بهتر سال تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند توصیه به والدین و سیستم آموزشی برای شروع بهتر سال تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید