چگونه به کسی که از خودکشی صحبت می کند کمک کنیم؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، بسیاری از افراد در مورد عواطف و احساسات خود با دوستان و عزیزان شان حرف می زنند. اگر یک دوست یا اعضای خانواده از افکاری که در مورد مرگ و خودکشی دارد با شما صحبت کند، باید چه عکس العملی نشان دهید؟ آیا در این مرحله کاری از دستتان برمی آید؟ اگر این موقعیت برایتان پیش آمد، حتما ادامه مطلب را دنبال کنید تا بفهمید در برابر کسی که فکر خودکشی دارد، باید چه کاری انجام دهید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

چگونه به کسی که از خودکشی صحبت می کند کمک کنیم؟

افکار خودکشی چیست؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که یکی از دوستان نزدیک شما دچار مسائل روحی فراوان شده باشد و با مسائل زیادی در زندگی دست وپنجه نرم کند. شاید در این شرایط وقتی از آن ها در مورد حالشان سوال کنید پاسخ هایی شبیه این دریافت کنید:

  • دیگر نمی توانم ادامه بدهم.
  • تمام روز به اشتباهاتم فکر کردم.
  • دنیا بدون من جای بهتری خواهد بود.
  • با مردن دیگر این احساسات بد را تجربه نمی کنم.

دوستان شما شاید هرگز به طور مستقیم نگویند که قصد خودکشی دارند اما حرف هایی که می زنند نشانه هایی از تمایل به خودکشی را آشکار می کند. این نشانه ها نوعی زنگ هشدار است.

احتمالا در این شرایط دوست دارید به عزیزان و دوستان خود کمک کنید. اما شاید خودتان قبلا چنین تفکراتی نداشته اید یا اصلا نمی دانید که یک نفر در این شرایط چطور می تواند نجات پیدا کند.

در ایتدا ممکن است احساس ترس کنید و نگران شوید. این احساس شما کاملا طبیعی است. حتی خود افرادی که به خودکشی فکر می کنند گاهی از افکار خود دچار وحشت می شوند. افرادی که به خودکشی فکر می کنند لزوما برنامه دقیقی برای آن ندارند یا مدت زمانی را برای انجام آن مشخص نمی کنند. آن ها فقط دنبال راهی هستند تا درد و اندوه خود را کم کنند؛ درد و اندوهی که به نظر می رسد تحمل کردن آن ها برایشان غیرممکن شده است.

وقتی دوست شما در مورد خودکشی صحبت می کند، طبیعی است که احساس کنید کاری از دستتان برنمی آید. اما در همین شرایط، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک کردن به آن ها انجام دهید. در واقع محبت و حمایت شما می تواند تفاوت زیادی در حال روحی آن ها ایجاد کند و حتی می تواند آن ها را از مرگ نجات دهد.

به کسانی که فکر خودکشی دارند چطور کمک کنیم؟

افکار خودکشی طبیعی نیستند. این افکار معمولا در پاسخ به موقعیت های استرس زا و چالش برانگیز زندگی ایجاد می شوند از جمله مسائل مرتبط با بیماری های روحی، آسیب روحی، سوء استفاده، تنهایی و انزوا.

همه کسانی که تفکر خودکشی دارند، لزوما برای انجام آن اقدام نمی کنند. اما خودکشی هنوز هم یکی از مهم ترین دلایل مرگ در بسکمک از جوانان و نوجوانان است. خودکشی یکی از مهم ترین بحرانی های روانی عصر حاضر است و تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

اگر عزیزان شما دچار این بحران شده اند، می توانند با برداشتن قدم های زیر به آن ها کمک کنید.

1. به صحبت های آن ها توجه کنید

برخی معتقدند که افراد از خودکشی حرف می زنند تا توجه دیگران را جلب کنند. اما این نکته در مورد بیشتر افراد، صادق نیست. همیشه بهترین و امن ترین برخورد این است که فرض کنید دوست شما واقعا راست می گوید و دقیقا قصد خودکشی دارد.

اگر حرف های آن ها در مورد خودکشی را نشنیده بگیرید و بحث را عوض کنید، احساس نگرانی و اضطراب آن ها را دست کم گرفته اید. آن ها ممکن است برای ادامه درددل کردن با شما صرف نظر کنند و برای صحبت کردن با شما بی میل شوند. حتی ممکن است هرگز نخواهند با هیچ فرد دیگری در این مورد حرف بزنند یا از کمک های حرفه ای استفاده کنند.

به جای حرف زدن، ممکن است تلاش کنند تا اندوه خود را به تنهایی تحمل کنند و تصور کنند که شرایط، هرگز بهبود پیدا نمی کند.

2. به زبان و رفتار آن ها توجه کنید

افراد معمولا به شیوه ای مبهم و گنگ در مورد خودکشی صحبت می کنند. آن ها معمولا جملاتی می گویند و بعد از آن احساس بی پناهی، شرم یا شکست می کنند. آن ها ممکن است به طور مستقیم نگویند که می خوام بمیرم یا می خواهم خودم را بکشم. ولی ممکن است جملات زیر را از آن ها بشنوید:

  • من فقط می خواهم این اندوه، متوقف شود.
  • فکر می کنم دیگر نمی توانم ادامه دهم.
  • من یک بار اضافه روی دوش دیگران هستم.
  • من هرگز بهتر نمی شوم.

حال وهوا و رفتار آن ها هم نشانه های خاصی دارد.

ممکن است متوجه شوید که:

  • از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب می کنند
  • دائما خلق وخوی آن ها تغییر می کند
  • کمتر یا بیشتر از حد معمول می خوابند
  • به مصرف الکل و مواد روی آورده اند
  • ریسک می کنند و رفتارهای تکانشی و ناگانی دارند
  • وسایل ارزشمند و اموال خود را می بخشند

این نشانه ها همیشه به این معنا نیست که دوست شما در مورد خودکشی فکر می کند؛ اما وقتی صحبت یا رفتار او شما را نگران کرده، هیچ مسئله ای ایجاد نمی شود اگر وقت بگذارید و با او صحبت کنید.

یخ رابطه خود را بشکنید. به آن ها بگویید که رفتار اخیر تو باعث نگرانی من شده و آیا کاری هست که بتوانم برایت انجام دهم؟

3. از آن ها مستقیما سوال کنید

با پرسیدن چند سوال مهم می توانید پی ببرید که دوست شما دقیقا چه افکاری دارد.

ابتدا باید مطمئن شوید که واقعا به خودکشی فکر می کنند یا نه. بپرسید: آیا به انتها دادن به زندگی ات فکر می کنی؟

اگر پاسخ مثبت دادند از آن ها بپرسید آیا برنامه ای برای این کار داری؟ آیا به روش خودکشی فکر کرده ای؟

اگر جواب مثبت دادند از آن ها بپرسید آیا وسایلی که از آن استفاده خواهی کرد در اختیار داری؟ چه وسایلی است؟

از آن ها بپرسید آیا زمانی برای این کار در نظر گرفته اند؟

لزوما همه افرادی که درباره مردن فکر می کنند، برنامه دقیق و روشنی برای خودکشی ندارند. اگر فردی به تمام سوال های بالا جواب مثبت داد، به حمایت فوری و اورژانسی نیاز دارد.

4. آن ها را تشویق کنید در مورد افکار خود حرف بزنند

وقتی یکی از عزیزان تان در مورد خودکشی حرف می زند، شاید فکر کنید که اجتناب کردن از حرف زدن در مورد آن به طور کلی یا تشویق کردن آن ها برای عوض کردن بحث، باعث می شود که احساس بهتری داشته باشند.

البته طبیعی است که برای پیدا کردن بهترین پاسخ و بهترین واکنش، بترسید و نگران شوید اما دور شدن از موضوع، هیچ کمکی به هر دوی شما نمی کند.

عدم تمایل شما برای ادامه دادن بحث خودکشی ممکن است این احساس را به دوستتان بدهد که شما برای صحبت کردن با او، راحت نیستید. شاید فکر کنند که شما عمق درد و اندوه آن ها را درک نمی کنید و آن را دست کم می گیرید. حتی اگر در واقعیت هم چنین نباشد، اما ممکن است چنین برداشتی داشته باشند. حتی ممکن است دیگر برای صحبت کردن، به شما اعتماد نکنند.

این تفکر که صحبت کردن در مورد خودکشی باعث می شود که آن فرد بیشتر به فکر انجام آن بیافتد، یکی دیگر از افسانه هایی است که در مورد افکار خودکشی مطرح می شود. افرادی که این فرصت را داشته باشند تا با یک نفر آزادانه در مورد شخصی ترین افکار خود صحبت کنند و یک مخاطب حماست گر دارند، در شرایط سخت و استرس زا معمولا احساس بهتری خواهند داشت. در واقع آن ها به داشتن دوستان مورد اعتماد خود دلگرم می شوند.

5. با آن ها همدردی کنید

وقتی با کسی حرف می زنید که افکار خودکشی دارد، حرف هایی که می زنید واقعا اهمیت دارند. نباید با پرسیدن سوال های زیر، اندازه نگرانی و اندوه آن ها را زیر سوال ببرید. مثلا نپرسید:

  • چطور می توانی چنین احساسی داشته باشی؟ چرا می خواهی خودت را برای این موضوع بی اهمیت بکشی؟ هنوز چیزهای زیادی داری که برای آن ها زندگی کنی.

تلاش کردن برای حل کردن مسائل آن ها، معمولا کمکی نمی کند. آن چیزی که به نظر شما یک راه حل کوچک و مفید است، برای کسی که در بحران قرار گرفته است، غیرقابل دستیابی به نظر می رسد.

برای اینکه به عمق احساسات آن ها توجه کرده باشید و در عین حال، پیشنهاد کمک داده باشید، روش های زیر را امتحان کنید. به آن ها بگویید:

  • احساسی که داری بسیار ناراحت کننده و دردناک است. خوشحالم که آن را با من در میان گذاشته ای. من چطور می توانم کمکت کنم؟
  • می دانم که شرایط چقدر برایت سخت و طاقت فرسا شده اما شاید در همین شرایط هم بتوان راهی برای سر و سامان دادن اوضاع پیدا کرد.
  • من نگرانت هستم چون برای من اهمیت داری و هر طور که بتوانم دوست دارم ازت حمایت کنم. همیشه می توانی با من صحبت کنی.

6. حمایت خود را مرتب اعلام کنید

اگر دوست شما افکار خودکشی دارد اما هنوز برنامه ای فوری برای ریسک کردن ندارد، معمولا بعد از صحبت کردن با شما در مورد نگرانی هایش، کمی بهتر می شود.

البته این شرایط به این معنا نیست که حالشان کاملا خوب شده است. ممکن است هنوز هم افکار خودکشی داشته باشند تا زمانی که مشکل اصلی که باعث این افکار شده، به طور کامل حل شود.

با دوست خود در ارتباط بمانید و به آن ها یادآوری کنید که هنوز هم به فکرشان هستید و حال و اوضاع آن ها برایتان مهم است حتی بعد از اینکه این بحران تمام شود.

با گفتن جملاتی شبیه جملات زیر، می توانید مرتبا احوال آن ها را جویا شوید:

  • داشتم در موردت فکر می کردم. اوضاع چطوره؟
  • یادت نره. من همیشه برای حمایت کردن ازت و حرف زدن با تو، آماده ام.

7. آن ها را تشویق کنید از حمایت های حرفه ای متخصصان استفاده کنند

یکی از کارهای دیگری که برای حمایت از دوست خود می توانید انجام دهید، این است که آن ها را تشویق کنید به تراپیست و روان درمانگر مراجعه کنند. البته از قلم نیاندازید که نباید آن ها را مجبور کنید تا به تراپیست مراجعه کنند. فرقی نمی کند که چقدر به نتیجه دادن این کار باور دارید، هرگز نباید آن ها را مجبور کنید.

اینکه دیگران به تنهایی با مسائل دست و پنجه نرم کنند، ممکن است برای شما سخت باشد اما اینکه مدام به آن ها بگویید که چه کار کند، کمکی به بهتر شدن اوضاع نمی کند. شما فقط می توانید او را برای کمک گرفتن از متخصص، تشویق کنید.

8. بدون هیچ قضاوتی، آن ها را تشویق کنید

به جای گفتن این جمله: باید از کمک یک متخصص استفاده کنید. بگویید: تا به حال به صحبت کردن با تراپیست فکر کرده ای؟ یا اینکه من همیشه برای شنیدن حرف های تو آماده ام اما فکر نمی کنی که تراپیست می تواند بیشتر کمک کند؟

این پیشنهادها به دوستتان ثابت می کند که حال آن ها برای شما اهمیت دارد. شما ممکن است هرگز نتوانید راه حل مناسبی برای نگرانی ها و مسائل او پیشنهاد کنید اما درمانگران آموزش دیده اند تا به افرادی که تفکر خودکشی دارند، کمک کنند.

اگر دوست شما برای دریافت این کمک ها بی میل است اما نیاز به همراهی دارد، آن ها را همراهی کنید و برایشان وقت بگیرید. حتی می توانید در اولین جلسات، همراهشان بروید.

اگر افکار جدی خودکشی دارند، چطور به آن ها کمک کنیم؟

فردی که به طور جدی افکار خودکشی دارد و برای آن برنامه ریزی می کند، بیشتر از آنچه که از دست شما بربیاید به کمک نیاز دارد. اگر دوست شما برنامه ای برای خودکشی دارد، وسایل و ابزار خطرناک را از آن ها دور کنید و در زمانی که برای خودکشی در نظر گرفته اند، کنار آن ها باشید. در این صورت نباید آن ها را تنها بگذارید و خیلی زود با شماره تلفن های خدمات اجتماعی پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید.

  • با اورژانس اجتماعی به شماره 123 تماس بگیرید.
  • تا زمانی که کمک برسد، دوست خود را تنها نگذارید.

تا زمانی که کمک برسد، می توانید از روش های زیر به دوست خود کمک کنید.

تمرینات تخلیه ای انجام دهید

هجوم شدید احساسات منفی باعث می شود که افراد نتوانند شرایط محیط را به درستی درک کنند. آن ها غم و اندوه خود را بزرگ تر از آن چیزی که هست تصور می کنند. این نگرش تحریف شده باعث ایجاد افکار خودکشی می شود و فرد تصور می کند که خودکشی تنها راه حل باقیمانده است.

تمرینات تخلیه ای ممکن است برای همه مناسب نباشند اما برای افرادی که دچار هجوم احساسات منفی و اضطراب زیاد شده اند، می توانند کمک کننده باشند و تمرکز آن ها را دوباره به حالت پایدار برگردانند.

این تکنیک ها به افراد کمک می کند که پنج حس خود را به کار بگیرند تا دوباره با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند:

این چند تمرین و تکنیک ساده را با هم انجام دهید:

  • آن ها را به فعالیت وادار کنید: فعالیت فیزیکی روش خوبی برای پرت کردن حواس است چون به تمرکز روی حرکات، نیاز دارد. سعی کنید با هم قدم بزنید یا حتی ورزش های ساده مثل پروانه زدن انجام دهید.
  • یکی از اشیای مورد علاقه آن ها را پیدا کنید: اگر دوست شما پتو، لباس یا یک وسیله مورد علاقه دارد، آن را پیدا کنید. برای برخی از افراد در دست داشتن این وسایل یا کارهایی مثل نوازش کردن حیوانات خانگی می تواند استرس را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • بازی 5، 4، 3، 2، 1، انجام دهید: از دوست خود بخواهید که 5 چیزی که می بیند، 4 چیزی که می شنود، 3 چیزی که بو می کشد، دو چیزی که لمس می کند و 1 چیزی که طعم آن را می چشد نام ببرد.
  • به موسیقی گوش بدهید: موسیقی نمی تواند اضطراب را درمان کند اما گوش دادن به موسیقی مورد علاقه باعث افزایش آرامش فرد می شود.

در مورد نقشه نجات آن ها بپرسید

دوست شما اگر قبلا هم افکار خودکشی داشته و با مشاور صحبت کرده باشد، ممکن است در مشورت با تراپیست و مشاور خود، یک برنامه نجات برای شرایط اضطراری تهیه کرده باشد. این برنامه ها که از طریق تراپیست ها به افراد ارائه می شود برنامه هایی ساده و خلاصه و شامل موارد زیر است:

  • علائم هشداردهنده افکار خودکشی
  • تکنیک های مقابله برای گذر از دوران بحران
  • لیستی از دلایل تجدید نظر در خودکشی
  • اطلاعات تماس با افراد حامی و اورژانس اجتماعی
  • مراحل رسیدن به یک مکان امن

کنار آن ها بمانید

با ماندن پشت تلفن یا در کنار او در منزلش، به دوست خود کمک کنید. اگر دوست ندارند صحبت کنند، می توانید آن ها را برای فعالیت هایی مثل قدم زدن یا تلویزیون دیدن تشویق و همراهی کنید. یا به سادگی فقط در کنار هم بنشینید.

به آن ها اطمینان بدهید که کنارشان می مانید. سعی کنید که ارتباط آن ها را با سایر دوستان یا اعضای خانواده برقرار کنید. اگر آن ها هنوز روی تصمیم خود اصرار دارند و در برابر کمک گرفتن مقاومت می کنند، با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.

از افراد دیگر کمک بگیرید

اگر احساس می کنید که دیگر کاری از شما بر نمی آید و خودتان هم دچار استرس و ترس شده اید، بهتر است که از یک فرد دیگر کمک بگیرید. آن ها را تشویق کنید که با دوستان مورداعتماد خود تماس بگیرند.

جمع بندی

افکار خودکشی حتی اگر مبهم و نامشخص باشند، باید جدی گرفته شوند. هیچ روش یکسانی برای همه وجود ندارد اما اگر دوست یا عزیزی دارید که به خودکشی فکر می کند، سعی کنید با کمک گرفتن از افراد متخصص و با تکنیک هایی که در این مطلب یاد گرفتید، او را آرام کنید. آن ها را تنها نگذارید و همیشه به دوست خود یادآوری کنید که برای کمک کردن به او، آماده اید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 496

به "چگونه به کسی که از خودکشی صحبت می کند کمک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به کسی که از خودکشی صحبت می کند کمک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید