چگونه شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، شغل مناسب، شما را در راستا درست زندگی قرار می دهد

بیشتر افراد بعد از دوران تحصیلشان در پی کارهایی هستند که از آنها لذت ببرند، اما معمولا مشکلاتی در سر راه این افراد جویای کار وجود دارد. به عنوان مثال به دلیل عدم شناخت بازار کار، در ارتباط با انتخاب شغلی که با روحیات و توانایی هایشان سازگار باشد، دچار مشکل می شوند. شغل هایی که باعث بالا بردن ارزشهای فردی گردد، معمولا رضایت شغلی را هم در پی دارد. اما چطور می توان به این شغل رویایی رسید؟

چگونه شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟

یکی از این راه ها امتحان کردن شغل های متفاوتی است که باید با شناخت انجام گردد، در غیر اینصورت تجربیات تلخی در انتظارتان خواهد بود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا شما را به راستا درست شغل ایده آلتان راهنمایی کنیم.

1- ارزش های خودتان را بشناسید

شما نمی توانید در هیچ زمینه ای خبره شوید مگر اینکه به آن اهمیت بدهید. علت این موضوع این است که ما در دنیایی زندگی می کنیم که رقابت در آن بسیار زیاد است و تنها افراد بااستعداد و سخت کوش می توانند به بالاترین درجات برسند. بنابراین کاری که می خواهید آغاز کنید، باید 3 ویژگی زیر را داشته باشد:

شما نسبت به آن اشتیاق فراوانی دارید و به آن اهمیت می دهید

شما در انجام دادن آن نسبت به دیگران بهتر هستید

مزیت انجام دادن این کار به مقدار ای زیاد است که دیگران حاضر هستند بابت انجام آن به شما پول بدهند

اگر نمی دانی چه کاری دارای هر 3 ویژگی است، بهتر است ابتدا موضوع را این گونه برای خودتان روشن کنید؛ ببینید انجام چه کاری برای شما اهمیت دارد. آیا پول درآوردن را به خانواده، دوستان و مفید بودن برای جامعه ترجیح می دهید؟ آیا شرکت کردن در فعالیت های اجتماعی برای شما از اولویت بالاتری نسبت به جمع کردن پول برخوردار است؟ آیا دوست دارید تنها باشید و با خودتان خلوت کنید یا اینکه از یاری کردن به دیگران انرژی می گیرید.

کمی زمان بگذارید و به این پرسش ها پاسخ دهید. این کار به شما یاری می نماید تا بتوانید گزینه های شغلی مناسب برای خودتان را راحت تر پیدا کنید.

2- موارد تازه را امتحان کنید

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد خوش شانسی باشید که بدانند چه کاری برای آن ها مناسب تر است. اما اگر هنوز این موضوع را نمی دانید، اصلا نگران نباشید. شما می توانید 3 مورد از برترین ایده هایی را که برای کار آینده خود دارید، پیدا کنید و از افراد متخصص در هریک از زمینه ها، سؤال های زیر را بپرسید:

چه چیزی باعث شد شما وارد این حیطه کاری شوید؟

چه چیزهایی را در رابطه با این شغل دوست دارید؟

چه چیزهایی را دوست ندارید؟

اگر به عقب برگردید، ترجیح می دهید در خصوص چه موضوعی قبل از آغاز این کار اطلاع داشته باشید؟

این پرس و جوها به شما یاری می نمایند که بتوانید زمینه کاری مورد علاقه خود را پیدا کنید. اما به یاد داشته باشید که تنها با آغاز کردن و وارد شدن به آن شغل می توانید احساس واقعی خودتان را نسبت به آن کار بسنجید. به همین علت گذراندن مدت زمان های کوتاهی به عنوان کارآموز در هر یک از زمینه های کاری مورد علاقه، می تواند در تصمیم گیری بهتر به شما یاری کند.

3- از تجارب خود درس بگیرید

بعد از گذراندن دوره های کارآموزی باید به تحلیل آن ها بپردازید و ببینید چه چیزهایی را در خصوص هرکدام از مشاغل دوست داشته اید و چه چیزهایی را در خصوص آن ها نمی پسندید. بعلاوه بهتر است با رئیس خود نیز در این زمینه صحبت کنید. در رابطه با توانایی های خودتان از او بازخورد صادقانه بگیرید و علت حرف ها و نظرهای او را جویا شوید.

4- شانس خود را امتحان کنید

اگر واقعا در پی پیدا کردن کار مورد علاقه خود هستید و با انجام دادن 3 مرحله قبل انتخاب های خود را محدود نموده اید، باید همیشه در پی پیدا کردن فرصت های تازه باشید. درواقع باید آن قدر کارهای موجود را امتحان کنید که بتوانید درنهایت شغل دلخواه خودتان را پیدا کنید. ناگفته نماند که امتحان کردن فرصت ها، هم اتفاقات خوب و هم اتفاقات ناخوشایندی برای شما به همراه خواهد داشت که باید سعی کنید از همه تجارب خود نکته های مثبت را استخراج کنید و در آینده از آن ها استفاده کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 687

به "چگونه شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید