چگونگی برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت و پذیرش دانشجو

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور چگونگی برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت و پذیرش دانشجو مشخص شد.

چگونگی برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت و پذیرش دانشجو

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور سنجش و پذیرش در مقاطع دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی به شرح جدول زیر انجام می شود.

آزمون کتبی به طور متمرکز و به صورت سؤالات چهارگزینه ای و دارای نمره منفی، توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می شود. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب می تواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود حداکثر در دو رشته یا مجموعه امتحانی که در دو نوبت متفاوت برگزار می شود، شرکت کند. داوطلبان، مجاز به انتخاب دو رشته یا مجموعه امتحانی در یک نوبت نیستند.

برای ثبت نام در دو رشته یا مجموعه امتحانی باید دو پرداخت جداگانه صورت گیرد. بنا بر شرایط و امکانات دانشگاه ها و نیز شرایط خاص کشور متأثر از شیوع بیماری، ممکن است آزمون تمام و/ یا تعدادی از رشته ها به صورت الکترونیک و/ یا کاغذی برگزار شود.

داوطلبان برای شرکت در آزمون صرفاً مجاز به انتخاب یکی از دوره های دکتری تخصصی یا دکتری پژوهشی هستند که در فرم ثبت نام باید نسبت به انتخاب یکی از آن ها اقدام کنند.

در مرحله اول آزمون کتبی کسب حدنصاب 50 درصد میانگین کل نمرات شرکت کنندگان در آزمون کتبی هر رشته و کسب حداقل 30 درصد از نمره کتبی آزمون الزامی است. همچنین در مرحله دوم آزمون مصاحبه کسب حداقل 50 درصد میانگین نمره تراز شده مرحله دوم 5 درصد اول هر رشته با رعایت سایر شرایط و مقررات الزامی است.

برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل Original منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه نامه های بین المللی Web of Science یا PubMed به عنوان نویسنده اول یا مسئول در زمان مصاحبه الزامی است. مقالات مذکور داوطلب باید در زمان انتخاب رشته/ محل جهت بررسی و تأیید توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری شود.

داوطلبانی که در آزمون کتبی دکتری پژوهشی قبول می شوند؛ باید هنگام انتخاب رشته/ محل دو مقاله شرطی چاپ شده را داشته باشند و لذا نامه پذیرش مقاله Acceptance به هیچ وجه قابل قبول نیست. دو مقاله شرطی نیزحتماً باید مقاله تحقیقی اصیل Original Article باشد.

آزمون شفاهی مصاحبه برای دوره دکتری تخصصی توسط مناطق آمایشی دانشگاه ها و برای دوره دکتری پژوهشی توسط مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی سازمان ها، مؤسسات و دانشگاه های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

چنانچه شرایط کشور از نظر شیوع بیماری برای برگزاری حضوری مصاحبه مناسب نباشد، ممکن است آزمون مرحله دوم مصاحبه به صورت مجازی برگزار شود.

از داوطلبانی که در آزمون کتبی مرحله اول حدنصاب نمره لازم را با توجه به سهمیه داوطلب کسب کرده باشند، به تعداد دو برابر ظرفیت آن رشته انتخاب می شوند و بر اساس اولویت نمره کتبی و انتخاب محل جهت مصاحبه معرفی خواهند شد.

با توجه به اینکه در مرحله دوم مصاحبه موارد مهم برای ارزیابی در دکتری تخصصی، سرانجام نامه داوطلب و مقاله مستخرج از آن و در دکتری پژوهشی، 2 مقاله نویسنده اول یا مسئول نمایه شده در نمایه نامه های بین المللی Web of Science یا PubMed هستند، لذا لازم است داوطلبان در زمان انجام مصاحبه این موارد را آماده و همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است؛ مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی تمدید شده است. بر این اساس مهلت ثبت نام از روز یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 آغاز می شود و تا روز سه شنبه 21 اردیبهشت ماه 1400 ادامه دارد. داوطلبان می توانند در مهلت معین شده نسبت با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی Sanjeshp.ir نسبت به ثبت نام جدید و یا ویرایش اطلاعات ثبت نام قبلی خود اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 361

به "چگونگی برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت و پذیرش دانشجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت و پذیرش دانشجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید