کدام مشترکان مشمول گازبهای رایگان می شوند؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، تهران(پانا) - بر اساس مصوبه هیات دولت قرار است مشترکان کم مصرف گاز خانگی در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری از تخفیف 100 درصدی در قبوض گاز بهره مند شوند. حال سوال اینجا است که کدام متشرکان مشمول گازبهای رایگان خواهند بود؟

کدام مشترکان مشمول گازبهای رایگان می شوند؟

به گزارش ایرنا، اهمیت بهینه سازی مصرف گاز در کشور آنجا بیشتر خودنمایی می نماید که آمارها نشان می دهد، ایرانیان در امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،10میلیارد متر مکعب گاز بیشتری سوزانده اند که البته بیشترین سهم در این بین مربوط به مشترکان بخش خانگی است.

این رشد مصرف در حالی اتفاق می افتد که اگرچه در شرایط فعلی ایران با توسعه پارس جنوبی ظرفیت فراوری گاز خود رابه یک میلیارد متر مکعب در روز رسانده اما اگر شتاب رشد مصرف گاز کنترل نگردد، تا چند سال آینده مصرف گاز از فراوری آن پیشی می گیرد و همانگونه که وزیر نفت نیز بارها تاکید نموده اینبار پارس جنوبی دیگری وجود ندارد که بتوان با توسعه آن جوابگوی افزایش مصرف شد.

از سوی دیگر این رشد مصرف در بخش خانگی مانع از گازرسانی بیشتر به صنایع و نیروگاه ها شده است. موضوعی که می توان با کاهش 10 تا 15 درصدی مصرف در بخش خانگی مانع آن شد.

با توجه به این مهم و البته با هدف یاری به دهک های پایین جامعه موضوع رایگان شدن قبوض گاز در کشور مطرح شد و 19 آذرماه امسال بود که دولت تدبیر و امید مصوب کرد تا قبوض گاز، برق و آب مشترکان کم مصرف رایگان شده و این مشترکان از تخفیف 100 درصدی بهره مند می شوند.

این مصوبه علاوه بر یاری به معیشت 3 دهک پایین جامعه این امکان را فراهم می نماید تا مشترکان گاز در نحوه مصرف خود بازنگری نموده و مصرف به نوعی بهینه گردد.

حال سوال اینجا است که کدام یکی از مشترکان گاز در دسته مشترکان کم مصرف قرار می گیرند و قبوض گاز آنها رایگان خواهد بود.

مشخص سقف مصرف برای تخفیف 100 درصدی گازبها

نکته مهم در این بین که باید به آن توجه گردد این است که نحوه محاسبه قبوض گاز بر مبنای تقسیم بندی کشور به 5 اقلیم انجام می گردد. همچنین هر سال به دو بازه زمانی ایام گرم و سرد تقسیم شده که میزان گازبها در این ایام متفاوت است.

ایام سرد از 16 آبان تا 15 فروردین و ایام گرم از 16 فروردین تا 15 آبان است. اقلیم ها نیز از خیلی سرد در اقیلم اول تا خیلی گرم در اقلیم پنجم دسته بندی شده است.

با توجه به این تقسیم بندی ها در هیات دولت مصوب شد که مصرف نمایندگان گاز در 5 با رعایت الگوی مصرف، گازبهایی پرداخت ننمایند.

بر این اساس در ایام سرد سال، مشترکان در اقلیم های 1، 2 و 3 اگر در هر ماه کمتر از 200 متر مکعب گاز مصرف نمایند، از تخفیف 100 درصدی بهره مند خواهند شد.

میزان مصرف مجاز برای اقلیم 4 در ایام سرد سال 150 متر مکعب در ماه و برای اقلیم 5 نیز 100 متر مکعب در هر ماه مشخص شده است.

بر اساس این تقسیم بندی گازبهای 33 درصد مشترکان رایگان خواهد بود که اغلب در دهک های یک تا 3 قرار دارند. اگر دهک چهارم نیز بتواند مصرف گاز خود را تا این میزان کاهش دهد، حدود 40 درصد جمعیت کشور گاز را بدون پرداخت گاز بها مصرف می نمایند.

این سقف مصرف در ایام گرم سال تغییر می نماید و سقف مصرف 45 متر مکعب در ماه برای هر 5 اقلیم در نظر گرفته شده است.

این مصوبه از اول دی ماه اجرایی شده است و قبض هایی که در آینده به دست مشتریان می رسد و الگوی مصرف را رعایت نموده اند، رایگان خواهد بود. البته قبض صادر می گردد و اعلام می گردد که گازبها رایگان است.

در بخش دیگر این مصوبه، همه مصرف نمایندگان اگر مصرف گاز را به نسبت سال های 96 و 97 حدود 10 درصد کاهش دهند، کل گازبها با 15 درصد تخفیف محاسبه خواهد شد..

با این حال اگر مشترکان پر مصرف به نسبت سال 96 و 97 بیش از 15 درصد افزایش مصرف داشته باشند قیمت کل گاز مصرفی 15 درصد افزایش پیدا می نماید.

اجرای طرح گاز بهای رایگان، هزینه 400 تا 500 میلیارد تومان خواهد داشت که مشمول بخگرددگی می گردد و از منابع شرکت ملی گاز در بخش های دیگر جبران خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 100

به "کدام مشترکان مشمول گازبهای رایگان می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مشترکان مشمول گازبهای رایگان می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید