انتقاد وزیر علوم از حصارکشی و مرزبندی بین دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، وزیر علوم از حصارکشی و مرزکشی بین دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی انتقاد کرد و گفت: چرا باید دانشگاه تهران ما با علوم پزشکی تهران مرز جدا داشته باشد.

انتقاد وزیر علوم از حصارکشی و مرزبندی بین دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدعلی زلفی گل در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که امروز در کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار گردید، دانشگاه تهران را نماد و نمود آموزش عالی کشور دانست و گفت: همه کسانی که دل در گرو میهن دارند باید احترام ویژه ای به این نماد قائل باشند و ما دانشگاه تهران را در حوزه های مختلف علم، فرهنگ، ادب و اخلاق سنبل می دانیم و برای دانشگاه تهران جایگاه ویژه در وزارت علوم قائل هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: شهدای شهادت دانشجویان و اساتید در دانشگاه تهران باعث شده است که در این دانشگاه روز دانشجو و مناسبت های دیگری شکل بگیرد و جایگاه دانشگاه تهران را بسیار ویژه تر کند. به همین جهت این دانشگاه یک هارمونی علمی خاصی دارد که شخصیت ویژه ای به این دانشگاه داده است.

وزیر علوم بعلاوه خاطر نشان کرد: در حال حاضر همه رشته های علمی در دانشگاه تهران دایر است اگرچه در سال های گذشته به علت شرایط کشور با اقبال کمتری در بعضی رشته ها روبرو شدیم و داوطلبان در رشته های علوم پایه و علوم انسانی کمتر رغبت حضور دارند. اگرچه امروز سیاست نهایی حاکمیت توزیع متوازن استعداد ها در رشته های مختلف است، اما پیشرفت چندانی برای توجه به رشته های علوم پایه و انسانی نداشتیم و توزیع متوازن استعداد ها در این رشته ها اتفاق نیفتاده است.

زلفی گل ادامه داد: ضروری است راهنمایی تحصیلی درستی در مراکز آموزشی ما صورت بگیرد تا جایگاه علمی کشور آسیب نبیند چرا که در حال حاضر داوطلبان براساس عشق ژنتیکی و علاقه، رشته مورد نظر خود را در ورود به دانشگاه ها انتخاب نمی کنند بلکه انتخاب رشته براساس شغل آینده صورت می گیرد که این نوع نگاهی نوعی ظلم به علم است.

به گفته وی آسیب شناسی هایی در مورد عدم رغبت برای حضور در بعضی از رشته های دانشگاهی انجام شده است که ما در این آسیب شناسی آنالیز کردیم چرا کسی که در المپیاد جهانی مدال طلا کسب می کند، ولی یک رشته غیرمرتبط درسی را برای ورود به دانشگاه ها انتخاب می کند به این نتیجه رسیدیم که شغل ملاک اصلی انتخاب رشته قرار گرفته و ما مسئولان باید در این زمینه آنالیز های لازم را انجام بدهیم چرا که آیندگان ما را به عنوان مسئولی در این زمینه مورد مواخذه قرار خواهند داد.

وزیر علوم یادآور شد: اخیرا هم متأسفانه در رشته های فنی و مهندسی اقبال کمتری از سوی داوطلبان در دانشگاه ها انجام شده و همه کسانی که به علت تعارض منافع این شرایط را رقم می زنند در مقابل آیندگان مسئول هستند و باید جوابگو باشند و باید توزیع متوازنی بین رشته ها انجام بدهند.

زلفی گل با تأکید بر اینکه توسعه با توصیه اتفاق نمی افتد، گفت: در کشور های پیشرفته نخبه ترین افراد در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند تا مدیریت کلان جامعه را به دست بگیرند و در رشته های دیگر اقدام به پذیرش مهاجر و نخبگان از کشور های دیگر می کنند، اما این اقدام در کشور ما دقیقا برعکس است و ما هر سال شاهد توجه کمتر به رشته های علوم انسانی و ریاضی هستیم و اگر هم علوم پایه تضعیف گردد کل علم کشور تضعیف خواهد شد.

وزیر علوم از حصارکشی و مرزکشی بین دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی انتقاد کرد و گفت: چرا باید دانشگاه تهران ما با علوم پزشکی تهران مرز جدا داشته باشد و چه علتی وجود دارد که در آن دانشگاه هم رشته های نظیر ریاضی، مدیریت و ... تدریس گردد و دانشگاه تهران نیز دقیقا همین رشته ها را آموزش دهد و ما امکان استفاده از امکانات یکدیگر را نداشته باشیم و طبق تحقیقات بین رشته ای نیز صورت نگیرد؛ بنابراین اینکه چرا نباید آدرس دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران یکی باشند تا از نظر رتبه علمی جایگاه بالاتری را نیز داشته باشند و ما بتوانیم در مجامع بین المللی رتبه های بالاتری را کسب و اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی براساس این رتبه های داشته باشیم مسائلی هستند که نیازمند آنالیز های جدی است.

وی توجه به مهارت محوری را یکی از مهمترین سیاست های وزارت علوم در حوزه آموزش رشته ها بیان کرد و گفت: متأسفانه در زمان ارائه برنامه ام به مجلس شورای اسلامی برای کسب تصدی حوزه وزارت به این موضوع تأکید کردم، اما در عمل با مشکل روبرو شدیم و آن هم این است که صنعت اجازه کسب این مهارت محوری را به دانشجویان نمی دهد. مثلا دانشجوی رشته نفت امکان حضور در صنعت نفت را برای کسب عملی مهارت و مشاهده فرایند ها را ندارد و این همکاری ها از سوی بخش خصوصی و صنایع دیگر صورت نمی گیرد که امکانات رفاهی و فرهنگی پذیرش دانشجویان در محیط کار را داشته باشند.

زلفی گل خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که دانشجویان علوم پزشکی در حوزه مهارت پیروز هستند به این علت است که آن ها بیمارستان هایی را در اختیار خود دارند و به راحتی به کارورزی می پردازند، اما ما در وزارت علوم در این زمینه نیازمند عزم فرابخشی هستیم و اساتید هم باید این معضلات را واکاوی کنند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وزیر علوم جهاد علمی را لازمه پیروزیت دانشگاه ها بیان کرد و گفت: جهاد علمی همیشه ایمان محور و هویت ساز است. همچنان که دانشگاه تهران از این طریق بیش از 76 هزار سند علمی معتبر بین المللی منتشر کرد و دانشگاه های دیگر نیز باید در این زمینه حرکت کنند.

زلفی گل از عدم تخصیص بودجه سه درصدی از فراوری ناخالص ملی به حوزه پژوهش انتقاد کرد و گفت: متأسفانه این کمتر از نیم درصد استو دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مهم برای انتها نامه های دانشجویان ارشد مبلغ بسیار ناچیزی را پرداخت می کند؛ بنابراین ضروری است بودجه های قانونی به حوزه پژوهش اختصاص داده گردد چرا که هر گونه هزینه برای علم نوعی سرمایه گذاری برای آینده کشور است.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که افتاده است این است که ما در حال حاضر 20 میلیون تحصیل نموده دانشگاهی در سطح کشور داریم که این نشان می دهد دانشگاه ها علیرغم مشکلاتی که دارند موجب ارتقای سطح دانایی کشور شده اند. چرا باید خدمات بعضی رشته ها را نادیده بگیرم.

وزیر علوم از برنامه این وزارتخانه برای افزایش سقف پرداختی برای اساتید و یاوران علمی اطلاع داد و گفت: این امر باعث می گردد که انگیزه کوشش برای اعضای هیئت علمی بیشتر گردد که در این زمینه ما سیستمی را طراحی کردیم و آیین نامه نوی را نیز ابلاغ خواهیم کرد.

زلفی گل با اشاره به افزایش پایه ارتقاء اعضای هیئت علمی از 10 به 32 پایه اطلاع داد و گفت: براساس آن 5 پایه برای حوزه پژوهش، 5 برای مرجعیت علمی، 5 پایه برای دیپلماسی علمی، 5 پایه برای فناوری و نوآوری، 3 پایه برای سرآمدی آموزش، 5 پایه برای افتخارات علمی و 2 پایه نیز برای مدیریت اثربخش در نظر گرفته ایم.

وزیر علوم با بیان اینکه 5 اولویت اصلی وزارت علوم در دوره مدیریت فعلی قرار گرفته است، گفت: تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی یکی از این اولویت ها است که باید در این زمینه آیین ها، مقررات، ضوابط و شرایط ترفیع بازنگری گردد.

وی تأکید کرد: آموزش و پژوهش هدفمند و رونمایی از سامانه نظام ایده ها و نیازها، نوآوری های فرهنگی و فرهنگ نوآوری، استادپروری و فراوری ثروت از دانش از دیگر اولویت های مدیریتی وزارت علوم در دوره نو خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 772

به "انتقاد وزیر علوم از حصارکشی و مرزبندی بین دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد وزیر علوم از حصارکشی و مرزبندی بین دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید