تامین اجتماعی با صدور بخشنامه های خلاف قانون، محیط کسب و کار را محدود کرده است

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، رئیس اتاق کرمان با تاکید بر فضای نامناسب کسب و کار در کشور و به ویژه استان کرمان گفت: در سازمان تامین اجتماعی صدور بخشنامه های خلاف قانون، موجب محدود شدن فضای کسب و کار کشور شده است.

تامین اجتماعی با صدور بخشنامه های خلاف قانون، محیط کسب و کار را محدود کرده است

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست با اعضای مجمع کنندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: از کنندگان مجلس درخواست می شود با دعوت از رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور به کرمان، مسائل این حوزه را پیگیری کنند و در این رابطه اتاق کرمان بخشنامه هایی که معضلات بسکمک را ایجاد کرده احصا کرده و آماده ارائه گزارش است. وی بحث تفویض اختیار به استان ها را یکی از موارد بهبود فضای کسب و کار عنوان و خاطرنشان کرد: کنندگان مردم بحث تفویض اختیار به دستگاه های مختلف استان به ویژه مجموعه های محیط زیست، راه و شهرسازی و سازمان صنعت، معدن و تجارت را به صورت جدی پیگیری کنند زیرا هنوز صدور مجوزها توسط این دستگاه ها در تهران انجام می شود و برخی مواقع 11 ماه برای دریافت یک مجوز زمان می برد.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: اتاق کرمان در راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری و صدور مجوزها که تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، اقدامات بسکمک در استان انجام داده و دفاتر پیشخوان دولت برای اجرای آن آموزش های لازم را دیده اند که امیدواریم بتوان بزودی آن را راه اندازی کرد. رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه تامین زیرساخت های استان از جمله برق، گاز و آب نیاز ضروری پروژه های توسعه کرمان در آینده خواهد بود، گفت: اجرای خط هفتم گاز کشور که از استان کرمان هم می گذرد باید سه سال پیش آغاز می شد که هنوز آغاز نشده و باید نسبت به آن توجه جدی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای حمایت قضایی از فعالان اقتصادی تاکید دیگر رهبر انقلاب، پیگیری مسائل فعالان بخش خصوصی در ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه هر هفته انجام می شود و اقدامات مهمی در این راستا اجرا شده است. طبیب زاده، با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار کرمان دغدغه همه مدیران و سازمان ها شده است، افزود: تمامی فعالیت های دستگاه های مختلف پایش و پیشنهادهای لازم برای بهبود فضای کسب و کار به سازمان ها ارائه شده است.

وی در بخش دیگری خواستار اصلاح قانون اتاق های بازرگانی و در نظر دریافت نظر بخش خصوصی در آن شد و اظهار کرد: طرح اصلاح قانون معادن نیز تهیه و تقریر شده که به بخش خصوصی آسیب می رساند و اعتماد سرمایه گذاری بخش خصوصی در معدن را به صورت کلی از بین می برد.

طبیب زاده، در ادامه به تشریح مزایای تولید کودهای فسفات به عنوان یک فرصت برای استان پرداخت و گفت: سرمایه گذار احداث کارخانه تولید کودهای فسفات با سرمایه گذاری 80 میلیون یورو در کرمان وجود دارد اما ممکن است این کارخانه در بندرعباس احداث شود در حالی که شهرهای سیرجان، رفسنجان و شهربابک پتانسیل احداث این کارخانه را دارند و باید این طرح در استان کرمان راه اندازی شود.

رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری با بیان اینکه علاوه بر فضای کسب و کار، فضای آموزشی نیز در استان نامناسب است، مطرح نمود: سرانه فضای آموزشی در استان کرمان کمتر از متوسط کشور و در شهر کرمان حتی از این میزان نیز پایین تر است که در این زمینه اتاق کرمان با همکاری فعالان اقتصادی و موسسه خیریه مهر گیتی، قرار است 120 مدرسه را بسازد که بخشی از کار آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 25 هزار نفر فرد شاغل در استان بیکار شده اند که عمده آنها در صنایع کوچک و متوسط مشغول به کار بوده اند که به همین دلیل باید حمایت از این صنایع در اولویت جدی فعالیت های استان باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: رتبه فضای کسب و کار کشور در سال 2015 میلادی 130جهان بوده و این رتبه در سال 2020 میلادی به 127 رسیده به این معنا که طی شش سال متوالی تقریبا تغییری نداشته است.

عباس جبالبارزی افزود: برای اینکه ایران در سال 1404 به رتبه اول منطقه برسیم باید در مورد 10 شاخص موثر در فضای کسب و کار 10 تصمیم اساسی اتخاذ و به مدت یک سال اجرا شود که بدون شک پس از این مدت رتبه ایران نیز مانند ترکیه به زیر 50 خواهد رسید.

وی نسبت به عدم اجرای ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در رابطه با نظرخواهی از بخش خصوصی برای تصمیم گیری و تصویب قانون اظهار کرد: در زمینه اصلاح قانون اتاق های بازرگانی، در نظر دریافت تعرفه صادرات و یا ممنوعیت صادرات برای هر محصول تولیدی که هزینه های بسکمک را برای بخش خصوصی در پی دارد، باید نظر اتاق و بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همانطور که بخش خصوصی باید تاوان اشتباه خود را پرداخت کند، باید قانونی باشد که مدیر دولتی نیز در قبال هر تصمیم و بخشنامه نادرستی مسئول باشد.

در ادامه این نشست رئیس مجمع کنندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: 70 درصد پول کشور بین 200 شرکت توزیع می شود در حالی که 75 درصد اشتغال در بنگاه های کوچک و شهرک های صنعتی است.

شهباز حسن پور، افزود: اتاق کرمان نهضت مدرسه سازی را در استان آغاز کرده و کنندگان استان باید همراه اتاق باشند تا در بحث صدور مجوزها و تامین زیرساخت ها کمک کنند. وی در رابطه با مسائل حوزه تامین اجتماعی در استان نیز خاطرنشان کرد: 120هزار خانوار در بازه سنی 18 تا 50 سال در استان کرمان فاقد هرگونه بیمه هستند که باید نهضتی برای حل مشکل مردم و فرهنگ سازی استفاده از بیمه در استان آغاز شود.

همچنین در این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بهبود فضای نامناسب کسب و کار استان باید در اولویت قرار گیرد، شرح داد: اتاق کرمان با پایش محیط کسب و کار و آسیب شناسی هر حوزه، مسائل هر دستگاه را احصا کرده که درخواست می شود طی نامه هایی به کنندگان مجلس، مدیران دستگاه ها و استاندار کرمان ارسال شود.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: قواعد بانکی و سایر قوانین در همه کشور یکسان است و استان کرمان در چنین شرایطی تقریبا رتبه آخر فضای کسب و کار را دارد که این زیبنده این خطه پرظرفیت نیست.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و کنندگان مجلس به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود برای حل مسائل بهبود فضای کسب و کار استان پرداختند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 163

به "تامین اجتماعی با صدور بخشنامه های خلاف قانون، محیط کسب و کار را محدود کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین اجتماعی با صدور بخشنامه های خلاف قانون، محیط کسب و کار را محدود کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید