ببر خطرناک یا گربه خسته؛ اولسان کدام است؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، از کل رقابت های لیگ قهرمانان آسیا 2020حالا فقط یک مسابقه مانده که پرسپولیس ایران در آن به مصاف اولسان هیوندای کره جنوبی می رود تا قهرمان قاره کهن را حدودا یک ماه دیرتر از زمان مرسوم خود معرفی کند.

ببر خطرناک یا گربه خسته؛ اولسان کدام است؟

به گزارش ورزش سه، پرسپولیس البته از مدت ها قبل صعود خود به فینال آسیا را قطعی کرده بود؛ زمانی که پیروز شد در دیداری نفس گیر النصر عربستان را در ضربات پنالتی شکست دهد. اما به علت نیاز به برگزاری ادامه تورنمنت به شکل متمرکز در کشور قطر، مسابقات منطقه شرق دیرتر از غرب آسیا پیگیری شد و نهایتا روز یکشنبه، اولسان هیوندای کره جنوبی پیروز شد در یک بازی سخت از سد ویسل کوبه ژاپن بگذرد و جواز رویارویی با پرسپولیس ایران در فینال را به دست آورد.

نکاتی از حریف کره ای پرسپولیس و دیدار این تیم برابر ویسل کوبه را در ادامه مطلب می خوانید:

مصاف با پرسپولیس بعد از هشت برد متوالی

مسلما تیمی که به فینال لیگ قهرمانان آسیا می رسد حریفی قدرتمند است؛ اما اولسان در بازی های اخیر، چیزی فراتر از یک تیم خوب به نظر رسیده است. کننده کره جنوبی که تا قبل از توقف بازی های لیگ قهرمانان به خاطر شیوع کرونا، فقط یک بازی انجام داده و یک تساوی مقابل اف سی توکیو به دست آورده بود، در ادامه این مسابقات در قطر کاملا در قامت یک مدعی ظاهر شد. اولسان هر 5 بازی به جای مانده خود در دور گروهی را مقابل توکیو، پرث گلوری و شانگ های شنهوا با پیروزی پشت سر گذاشت و با 16 امتیاز راهی مرحله حذفی شد.

در دور حذفی هم ملبورن ویکتوری، بیجینگ گوان و ویسل کوبه به ترتیب مقابل این تیم قدرتمند کره ای مغلوب شدند تا اولسان با 8 پیروزی متوالی در قطر پا به مسابقه نهایی قاره کهن و جدال با پرسپولیس ایران بگذارد.

20 گل زده و پنج گل خورده در قطر

در ادامه توضیحات این مسئله که آب و هوای قطر بدجور به کره ای ها ساخته، می توان اشاره کرد به نتایج مسابقات تیم اولسان. نایب قهرمان لیگ کره جنوبی در هشت دیداری که در کشور قطر انجام داده پیروز به زدن 20 گل شده و فزونین نتایج خود را مقابل شانگ های شنهوا (4-1) و ملبورن ویکتوری (3-0) کسب کرده است.

اولسان هیچ مسابقه ای را با زدن کمتر از 2 گل به اتمام نرسانده است ضمن اینکه فینالیست کره ای لیگ قهرمانان در طول مدت حضور در قطر، 5 گل از حریفان خود دریافت کرده که آمار خوبی است. اما به خوبی می دانیم که پرسپولیس در زمینه آمار دفاعی و تعداد گل خورده (چه در لیگ و چه در آسیا) آماری خیره کننده تر دارد.

تیمی که توپ را بیشتر از همه چیز دوست دارد

سبک بازی اولسان هیوندای مبتنی بر در اختیار داشتن مالکیت توپ و اداره کردن بازی است. به ندرت پیش می آید تیمی بتواند در عمده دقایق، بازی خود را به اولسان تحمیل کند. مجددا به آمار هشت بازی برگزار شده در قطر رجوع می کنیم تا از این حیث آمار حریف کره ای پرسپولیس را از نظر بگذرانیم.

اولسان در بازی های به جای مانده خود از مرحله گروهی به ترتیب 64.7، 62.8، 67.5، 68.5، 57.7 درصد مالکیت توپ داشت و از این طریق به سادگی خود را در جایگاه سرگروهی قرار داد و صعود کرد. در بازی های حذفی هم ترک عادتی در کار نبود و اولسان کار را با فزونی 54.7 درصدی مقابل ملبورن ویکتوری آغاز کرد. تنها تیمی که توانست مالکیت توپ و میدان را در برابر اولسان هیوندای از آن خود کند، بیجینگ گوان چین بود.

در مرحله یک چهارم نهایی تیم اولسان پیروز شد از دقیقه 21 از حریف خود پیش بیفتد و این مسئله به بیجینگ چین کمک کرد که بازی مالکانه ای برابر اولسان ارائه دهد؛ هرچند که مالکیت 62.6 درصدی چینی ها هم نتوانست جلوی شکست 2 بر صفر مقابل اولسان را بگیرد.

نهایتا بازی آخر تیم اولسان هیوندای مقابل ویسل کوبه ژاپن هم نشان از تمایل کره ای ها به انجام یک بازی مالکانه داشت. در روزی که آندرس اینیستا در میانه میدان غایب بود، ویسل کوبه نتوانست نبض بازی را از حریف خود بگیرد و اولسان با فزونی 61.3 درصدی مالکیت توپ در مجموع 120 دقیقه توانست به سختی از سد ویسل کوبه عبور کند.

نقطه ضعف بزرگ؛ لو دادن توپ در دفاع

به گل دوم ویسل کوبه در بازی نیمه نهایی که از طریق وی ای آر مردود شد دقت کنید. این تنها یکی از لحظاتی بود که مهاجمان تیم ژاپنی روی خط دفاع اولسان فشار وارد کردند و پیروز شدند با وادار کردن آن ها به ارسال پاس های اشتباه، توپ را از حریف گرفته و موقعیت های خطرناک گلزنی ایجاد کنند. خط دفاعی اولسان بار ها تحت فشار مهاجمان حریف پاس های اشتباه داد و خود را به یک قدمی دریافت گل رساند.

جونیور نگرائو؛ قصه دود و کنده

در جلوترین نقطه از ترکیب تیم اولسان هیوندای، مهاجمی برزیلی با تعداده 9 حضور دارد که مترصد کوچکترین فرصت برای باز کردن دروازه حریفان است. جونیور نگرائو هرچند 33 سال سن دارد و بازیکن جوانی به تعداد نمی رود، اما در دیدار نیمه نهایی مقابل ویسل 120 دقیقه بازی کرد و اتفاقا در دقایق پایانی با گرفتن یک خطای پنالتی از دروازه بان به شکلی هوشمندانه زهر خود را به ژاپنی ها ریخت و نهایتا خودش پنالتی را تبدیل به گل کرد. جونیور که با 5 گل یکی از فزونین گلزنان اولسان در آسیا به تعداد میرود، در سه فصل اخیر لیگ کره جنوبی هم آمار کم نظیری داشته؛ 76 حضور در ترکیب فیکس و 67 گل برای اولسان.

بیورن یانسن؛ شمشیر در غلاف

دیگر بازیکنی که در ترکیب تیم اولسان هیوندای کره جنوبی پیروز به زدن 5 گل در لیگ قهرمانان آسیا شده، بیورن یانسن نروژی است. این مهاجم 196 سانتی متری در حالی فزونین آمار گلزنی تیمش در آسیا را مشترکا با جونیور در اختیار دارد، که تنها 2 بار به نام بازیکن فیکس در ترکیب اولسان حضور داشته و 5 بازی را از روی نیمکت آغاز کرده است. با این حال، یانسن 29 ساله در 347 دقیقه حضور آسیایی اش توانسته 5 گل بزند و یک پاس گل بدهد. تسلط بالای او روی توپ های هوایی و فراهم کردن موقعیت شوت زنی برای هم تیمی ها با استفاده از قدرت بدنی، جزو مهارت های کلیدی یانسن است.

مثلث های خطرناک سمت چپ

بازیکنان اولسان حملات زیادی را روی دروازه ویسل کوبه ترتیب دادند که تعداد قابل توجهی از آن ها با حرکات ترکیبی از سمت چپ آغاز شد. حضور پارک جو هو (دفاع چپ)، یون بیت گارام (هافبک میانی) و کیم این سونگ (هافبک چپ)، در برخی مواقع وزن حملات اولسان را به این سمت می آورد و این بازیکنان مثلث هایی تشکیل می دادند که خط میانی و دفاعی ویسل کوبه را در سمت راست به دردسر می انداخت.

یک تیم بالای 30 سال در انتظار پرسپولیس

همه نقاط قوتی که گفته شد و آمار های مثبتی که از سوی تیم اولسان به ثبت رسیده زمانی شگفت انگیز تر می شود که بدانیم نفرات برجسته این تیم و به طور تعیین تمامی 11 بازیکن فیکس این تیم مقابل ویسل کوبه بالای 30 سال سن دارند. این اتفاق هنوز برای اولسان در مسابقات متمرکز و فشرده مشکل ساز نشده و قدرت این تیم بر جای خود باقی بوده است. باید دید خستگی ناشی از بالا بودن سن و یک دیدار 120 دقیقه ای پرفشار مقابل ویسل کوبه در بازی فینال این تیم را مقابل پرسپولیس تضعیف خواهد کرد یا خیر.

همه بازیکنان از خطر محرومیت فرار کردند

بر خلاف پرسپولیس که سه بازیکن مهم خود یعنی عیسی آل کثیر، وحید امیری و احسان پهلوان را در دیدار فینال به علت محرومیت در اختیار ندارد، اولسان هیوندای توانست از این حیث به سلامت از مرحله نیمه نهایی عبور کند. در دیدار مقابل ویسل کوبه، لی کئون هو، کیم تائه هوان، وون دو جائه و کاپیتان شین جین هو در خطر محرومیت بودند، اما هیچ کدام از این نفرات کارت زرد نگرفتند و بنابراین اولسان با نفرات کامل خود پا به دیدار فینال آسیا خواهد گذاشت.

بیت گارام؛ مغز متفکر اولسان

اثرگذار ترین بازیکن تیم اولسان هیوندای در گل های لیگ قهرمانان، کسی نیست جز یون بیت گارام، بازیکنی که 4 گل و 3 پاس گل در لیگ قهرمانان آسیا به ثبت رسانده است. این هافبک تعداده 10 کره ای ها نبض بازی را در هنگام حملات اولسان در اختیار می گیرد و با تسلط بالای خود روی توپ و سبک بازی شبیه به نفراتی مثل نام تائه هی، نقش مهمی در ثبت درصد های مالکیت بالا در آمار تیمی اولسان هیوندای دارد. از آمار بیت گارام پیداست که او نه فقط در نقش یک بازیساز، بلکه به نام هافبکی زهردار و توانمند در زدن ضربات آخر ایفای نقش می کند.

کاپیتان جین هو؛ حاضر در همه جای زمین

در کنار بیت گارام، کاپیتان تعداده 8 اولسان دیگر رکن اصلی تیم اولسان است. شین جین هو در 96 دقیقه ای که در زمین بازی مقابل ویسل کوبه حضور داشت، به خوبی به میدان داری تیمش کمک کرد و با ارسال 69 پاس صحیح، عملکردی بهتر از تمام بازیکنان حاضر در زمین به ثبت رساند. 10 پاس از 11 پاس بلند این کاپیتان به مقصد رسید و او در موقعیت های مختلفی هم در فاز دفاعی به تیم خود کمک کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 458

به "ببر خطرناک یا گربه خسته؛ اولسان کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببر خطرناک یا گربه خسته؛ اولسان کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید