طرحی نو در درمان خانواده های دارای تعامل های اسکیزوفرن

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، به گزارش خبرنگاران انتشارات ارجمند کتاب تناقض و ضدتناقض (طرحی نو در درمان خانواده های دارای تعامل های اسکیزوفرن) نوشته مارا سلوینی پالاتزولی، لوئیجی بوسکولو، جیان فرانکو چکّین، جولیانا پراتا با ترجمه عباس موزیری و فاطمه نادری را روانه بازار کتاب کرد.

طرحی نو در درمان خانواده های دارای تعامل های اسکیزوفرن

تناقض و ضدتناقض گزارش اولین پژوهشی است که در مرکز خانواده پژوهی میلان در اواخر 1971 طرح ریزی و در ابتدای 1972 اجرا شد. این کتاب اقدام های درمانی نویسندگان را برای پانزده خانواده گزارش می دهد.

در پنج خانواده فرزند آشفته روان پریش و در ده خانواده، بزرگسال اسکیزوفرن حضور داشت. دکتر سلوینی پالاتزولی و همکارانش بنیانگذاران رویکرد خانواده درمانی سیستمی میلان بودند و این کتاب از اولین کتاب هایی است که این رویکرد درمانی را معرفی کرد که رویکرد سیستمی در خانواده درمانی را متحول و درک جدیدی از سیستم خانواده فراهم کرد.

در رویکرد میلان هر چند اصطلاح بلولریِ اسکیزوفرنیا را پذیرفته اند، اسکیزوفرنی را فقط تشخیصی برای توجیه بیماری فرد در قالب مدل سنتی پزشکی به کار نمی بندند، بلکه به تعامل های اسکیزوفرنیک در خانواده توجه می کنند که کاربست درمانی و نقش مهمی در تغییر دارد.

نویسندگان ابتدا به موضع علم مدرن درباره نقش محوری تناقض به نام منبع آشفتگی ها و دگرگونی های خلاق اشاره می کنند و سپس نشان می دهند با تغییر و اصلاح الگوهای تعاملی اصلی و تناقضی می توان خانواده دارای تعامل های اسکیزوفرن را درمان کرد. ضدتناقضی را که طی این فرآیند به وجود می آید، می توان با مثال های بی تعداد به تصویر کشید، و بر اساس مدل های مفهومی نظریه عمومی سیستم ها، سیبرنتیک، و فلسفه عملی روابط انسانی تحلیل کرد.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسندگان می خوانیم: این کتاب گزارش پژوهشی است که نویسندگان کتاب اواخر 1971 طراحی و در ژانویه 1972 آغاز کردند. تناقض و ضدتناقض مداخله های درمانی را گزارش می ­دهد که روی 15 خانواده انجام شده است. پنج خانواده بچه ها 5 تا 7 ساله داشتند که رفتارهای روان پریشی شدید نشان می دادند، و 10 خانواده هم فرزندانی 10 تا 22 سال داشتند که تشخیص اسکیزوفرنی برای آنان داده شده بود و هیچ درمان رسمی دریافت نکرده بودند.

خانواده ­هایی که بیمارشان سابقه درمان رسمی داشت از پژوهش حذف کردیم تا درمان را گام­ به گام پیش ببریم. پژوهش های ما با وجود همکارانی کارگر افتاد که سخاوتمندانه به ما کمک کردند.

انتشار این گزارش مقدماتی پاسخی است به درخواست­ های بی­تعدادی که اصرار داشتند روش و تأثیر مداخله ­هایمان را گزارش کنیم. صرف­نظر از این که چقدر مطالب ما ناپخته است، با درخواست­ ها موافقت کردیم زیرا خانواده های بسکمک تغییرهای فوری و چشم گیری نشان دادند که البته مجال پیگیری آنها نبود.

به خاطر تسهیل درک عموم ما هم از اصطلاح بلولری اسکیزوفرنیا استفاده می­ کنیم که در دنیا رواج دارد، هرچند تأکید می کنیم که منظورمان بیماریِ یک نفر نیست، بلکه الگوی ارتباطی خاصی است که نمی­توان آن را از الگوهای ارتباطی عینی در گروه های طبیعی تفکیک کرد و این­جا منظور ما خانواده ­هایی است که در تعامل­های اسکیزوفرنیایی گرفتارند.

پژوهش ما در پی دست­یابی به یک روش منسجم، و تکنیک ­ها و کاربست­ های درمانی معتبری است که با مدل مفهومی ما جور در آید.

مهم­ترین جنبه این گزارش معرفی ابتکارهای درمانی ماست. به عبارت دیگر، گمان می ­کنیم آن چه انجام می دهیم برای خواننده جالب­تر از افکاری است که در مواجهه با تعامل های اسکیزوفرنیایی در سر داریم. با وجود این، در بخش دوم کتاب آراء و افکارمان را با هدف تفهیم اقدام­ها و مداخله ­هایمان پیش­کش می کنیم.

این کتاب در 200 صفحه با قیمت 48 هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 404

به "طرحی نو در درمان خانواده های دارای تعامل های اسکیزوفرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرحی نو در درمان خانواده های دارای تعامل های اسکیزوفرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید