طرز تهیه خورشت هویج (زردک) به روش اصل تبریز در 8 مرحله؛ نکات ریز در طبخ آن????

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، خورشت هویج بر خلاف نام آن که طعم شیرین را در فکر تداعی می کند، یک غذای شیرین نیست و بیشتر طعم آن ترش است. اصالت خورشت هویج به شهر تبریز بر می گردد و یک نوع غذای آذری است. خورشت هویج را هم به همراه گوشت گوسفند و هم مرغ و بوقلمون درست می کنند. در ضمنً خورشت هویج را می توان، بدون گوشت درست کرد که یک گزینه مناسب برای کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند است. در اصل خورشت هویج را در تبریز با گیاهی به نام زردک که بسیار به هویج شبیه است، درست می کنند. در ادامه شما را طرز تهیه خورشت هویج که بسیاری مقوی و پر از ویتامین است، آشنا می کنیم.

طرز تهیه خورشت هویج (زردک) به روش اصل تبریز در 8 مرحله؛ نکات ریز در طبخ آن????

مواد اولیه برای تهیه خورشت هویج :

  • هویج: 400 گرم
  • گوشت خورشتی: 400 گرم
  • پیاز: 1 عدد بزرگ
  • آلو خورشتی: 100 گرم
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور تهیه خورشت هویج :

مرحله 1:

در مرحله اول ابتدا پیاز را پوست بگیرید و بشویید و سپس به صورت نگینی کاملاً ریز کنید.

مرحله 2:

یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و مقداری روغن درون آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه پیاز مقداری نرم شد به آن زردچوبه اضافه کنید و آن را هم بزنید تا کاملاً یکدست شوند.

مرحله 3:

در مرحله بعد گوشت خورشتی را تمیز کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن را با یک چاقوی تیز به مقدار های کوچک و مربعی با اصطلاحا خورشتی خرد کنید. سپس آن را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید و گوشت را تا زمانی به همراه سایر مواد تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. سپس 2 تا 3 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در آن را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت کاملا پخته شود.

مرحله 4:

در گام بعدی نوبت به هویج ها می رسد. ابتدا هویج ها را بشویید و سپس پوست بگیرید. با استفاده از یک چاقوی مناسب هویج ها را به صورت خلالی و بسیار منظم و یکدست خرد کنید.

مرحله 5:

سپس یک تابه را انتخاب کنید، روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا داغ شود، سپس هویج ها را در آن بریزید و تفت دهید. بگذارید هویج ها کمی سرخ شوند. مقدار زیبایی خورشت شما به مقدار تفت دادن هویج شما بستگی دارد، اما هر چه بیشتر تفت دهید، خواص هویج بیشتر از دست می رود.

مرحله 6:

در مرحله بعدی آلوهای خورشتی را پاک کنید و بشویید و بعد از اینکه مطمئن شدید که گوشت کاملاً پخته شده است، آلو خورشتی را به همراه هویج های خلالی شده را به آن اضافه کنید. در این جا باید مقداری نمک و فلفل سیاه خورشت را تنظیم کنید. سپس مقدار حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و بگذارید خورشت هویج به آرامی پخته شود و جا بیفتد.

مرحله 7:

وقتی به نیم ساعت آخر آماده شدن خورشت هویج می رسید، به آن زعفران دم کرده را اضافه کنید. سپس اگر طرفدار غذای ترش هستید مقداری آبلیمو تازه به خورشت اضافه کنید. و سپس اجازه دهید تا مقداری آب خورشت تبخیر شود و اصطلاحا خورشت روغن بیندازد.

[aparat id=antJ4″]

مرحله 8:

بعد از آماده شدن خورشت هویج آن را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه خلال پسته و زرشک که از قبل آن ها را در مقدار کمی روغن تفت داده اید، تزیین کنید و خورشت هویج را در کنار برنج سرو کنید.

طرز تهیه خورشت هویج با مرغ:

برای طرز تهیه خورشت هویج با مرغ همانند طرز تهیه خورشت هویج با گوشت خورشتی عمل می کنیم. کلیه مواد لازم به همان مقدار و بهتر است برای مرغ قسمت سینه و ران به مقدار 800 گرم را تهیه کنید. مرغ از آنجا که سریعتر می پزد، زمان کمتری برای جا افتادن خورشت هویج لازم است.

نکات طلایی در تهیه خورشت هویج :

  • در صورتی که به زردک دسترسی دارید بهتر است از آن به جای هویج استفاده کنید.
  • چاشنی اصیل خورشت هویج تبریزی، زعفران، آبلیمو تازه و آبغوره است. و در صورت تمایل می توانید به جای آبلیمو یا آبغوره از 1 تا 2 قاشق غوره غوره استفاده کنید.
  • اگر ذائقه شما شیرین است، برای شیرین شدن خورشت هویج در انتهای پختن آن 1 تا 2 قاشق غذا خوری شکر به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که در خورشت هویج از لیمو عمانی استفاده می کنید، به مقدار آبلیمو یا آبغوره ای که به خورشت اضافه می کنید، بسیار دقت کنید، چون ممکن است خورشت شما بسیار ترش شود.
  • استفاده از رب گوجه فرنگی را در خورشت هویج با دقت انجام دهید، زیرا هویج ها در خورشت کمی حالت له شدگی به خود می گیرد و خورشت بیش از مقدار طعم رب به خود می گیرد.
  • اگر فشار خون دارید و یا گوشت قرمز را دوست ندارید می توانید از گوشت مرغ در تهیه خورشت هویج استفاده کنید. به این منظور 800 گرم گوشت مرغ را تهیه کنید و به مانند دستور بالا خورشت را آماده کنید.
  • دستور تهیه خورشت هویج که به آن پرداختیم برای 4 نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 582

به "طرز تهیه خورشت هویج (زردک) به روش اصل تبریز در 8 مرحله؛ نکات ریز در طبخ آن????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت هویج (زردک) به روش اصل تبریز در 8 مرحله؛ نکات ریز در طبخ آن????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید