فولیکولیتیس چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، فولیکولیتیس التهاب و عفونت فولیکول های مو است که در هر نقطه ای روی پوست پدیدار می شود. خارش پوست و جوش از علائم این گونه عفونت ها هستند.

فولیکولیتیس چیست و چه علائمی دارد؟

فولیکولیتیس چیست؟

فولیکولیتیس یک التهاب فولیکول های مو می باشد که سبب ایجاد برجستگی های قرمز رنگ و متورم شده که شبیه به جوش است. استخر و وان های حمام مکان های مستعدی برای تجمع این نوع از باکتری که منجر به فولیکولیتیس می گردد هستند.

اگر نقاط دردناک و قرمزی دارید که شبیه به جوش است، بخصوص اگر این نقاط در محلی از پوست واقع شده است که معمولا آن قسمت را اصلاح می کنید، ممکن است دچار یک مشکل شایع پوستی شده باشید؛ فولیکولیتیس.

فولیکول های مو در کیسه های کوچکی در پوست شما هستند. شما آنها را در همه جای بدن خود، به غیر از لب ها، کف دست ها و کف پاهای خود دارید. اگر باکتری یا انسدادی در یک فولیکول وارد گردد، ممکن است قرمز و متورم گردد. شما می توانید این شرایط را در هر جایی از بدن خود که مو دارد، داشته باشید، اما در نواحی گردن، ران، باسن و زیر بغل، احتمالا بیشتر خود را نشان می دهد. شما ممکن است اغلب خودتان را درمان کنید، اما برای موارد شدیدتر ممکن است لازم باشد با پزشک متخصص دیدار کنید. انواع مختلف از فولیکولیتیس، نام های دیگری نیز دارند که شاید شنیده باشید؛ از جمله: خارش سلمانی، راش وان حمام، تاول ریش تراشی و راش اصلاح.

علت ایجاد فولیکولیتیس چیست؟

استاف، نوعی باکتری است که اغلب اوقات مقصر شناخته می گردد. شما همواره ممکن است استاف داشته باشید، اما به طور معمول هیچ مسئله ای ایجاد نمی نماید. اگر این باکتری به روش دیگری وارد بدن گردد، به طور مثال در اثر یک برش، آنگاه می تواند باعث بروز مشکل گردد.

موارد زیر می توانند باعث بروز این اختلال خوش خیم یعنی فولیکولیتیس شوند:

  • انسداد به وسیله مصرف محصولات پوستی مانند مرطوب نماینده های مخلوط با روغن
  • یک قارچ
  • در آوردن مو از جای خود، مانند اپیلاسیون، اصلاح یا کندن مو
  • موهای درحال رشد
  • سایر باکتری ها، مانند انواعی که ممکن است در وان حمام وجود داشته باشند.
  • بعضی از انواع داروها مانند کورتیکواستروئید ها که برای کاهش التهاب به کار می فرایند.
بطور کلی اگر فولیکول های آسیب دیده داشته باشید، بیشتر محتمل است به آن دچار شوید. این اتفاق می تواند در نتیجه بعضی عوامل دیگر مانند آسیب های پوستی، اصلاح، باند های چسبی و لباس های تنگ نیز رخ دهد.

باکتری استاف چیست؟

اورئوس یک نوع باکتری است که می تواند انواع عفونت در بدن را ایجاد کند. این باکتری معمولا با نام استاف نیز شناخته می گردد. شده است. بیش از 30 نوع باکتری استافیلوکوک وجود دارد که باعث عفونت می گردد، اما رایج ترین نوع باکتری که موجب عفونت استاف می گردد، اورئوس است. این باکتری به وسیله زخم و دستگاه تنفسی می تواند عفونت های جدی ایجاد کند.

علایم و نشانه های فولیکولیتیس

براساس نوع دقیق فولیکولیتیس شما و چگونگی بد بودن شدت آن، نشانه ها ممکن است متفاوت باشند. شما ممکن است نشانه های زیر را داشته باشید:
  • تاول هایی که می ترکند، تراوش دارند و پوسته ریزی دارند.
  • گروه هایی از برآمدگی های کوچک قرمز که مانند جوش بوده، و بعضی از آن ها دارای سر سفیدی هستند.
  • مناطق عظیم قرمز و پوست متورم که ممکن است چرک تراوش نمایند. این مناطق از پوست ممکن است خارش داشته باشند، حساس بوده و دردناک نیز باشند.

پزشک شما معمولا با نگاه کردن به پوست شما از نزدیک، و پرسش سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی شما می تواند بگوید که آیا به آن مبتلا هستید یا خیر. تا زمانی که درمان های دیگر جواب ندهد، معمولا به آزمایش احتیاج ندارید. درغیر این صورت پزشک ممکن است از یک سواب برای نمونه گیری از پوست استفاده نموده و دقیقا همان چیزی را که باعث بروز مشکل شده، بیابد.

روش های درمان

فولیکولیتیس خفیف، بدون هیچ درمانی ممکن است از بین برود. برای یاری به بهبود خود و کاهش نشانه ها می توانید از راه های زیر بهره ببرید:
  1. منطقه آلوده را پاک کنید.
  2. دو بار در روز آن منطقه را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال شست و شو دهید. هر بار که شست و شو می دهید از لباس و حوله جدیدی بهره ببرید.
  3. از نمک بهره ببرید: یک قاشق چای خوری نمک را با دو فنجان آب مخلوط کنید و سپس آن را روی لیف حمام خود ریخته و روی پوست مبتلا بگذارید. همچنین شما می توانید از سرکه سفید نیز بهره ببرید.
  4. ژل ها، کرم ها و شست و شو: از آنتی بیوتیک هایی که برای فروش بدون نسخه مجاز هستند، بر روی پوست خود بمالید. اگر خارش دارید، می توانید از لوسیون بلغور جو دوسر و یا کرم هیدروکورتیزون بهره ببرید. این کار به جلوگیری از خاراندن و تحریک در اثر اصلاح یا لباس زبر و خشن در منطقه آلوده یاری می نماید.

اگر این روش های خود درمانی جواب نداد، ممکن است دستور پزشک به شما جواب بدهد که شامل موارد زیر است:

  • کرم آنتی بیوتیک، در صورتی که فولیکولیتیس شما ناشی از وجود باکتری باشد؛ از قرص فقط برای موارد شدید تر استفاده می گردد.
  • کرم ها، شامپوها و یا قرص های ضد قارچ، در صورتی که بیماری ناشی از یک قارچ باشد.
  • کرم استروئید برای کاهش تورم

روش های پیشگیری فولیکولیتیس

برای کاهش ریسک ابتلا به فولیکولیتیس، از پوشیدن لباس هایی که پوست شما را تحریک می نماید، گرما، تعریق پوست مثل پوشیدن دستکش پلاستیکی، چکمه های بلند و لیکرا دوری کنید. (لیکرا نوعی پارچه با الیاف مصنوعی است) استفاده از روغن های پوستی و سایر محصولات پوستی که حاوی روغن هستند را محدود کنید. آنها می توانند باکتری ها را در همان نقطه متوقف نموده و در نتیجه باعث ایجاد بیماری می شوند.

کارهای دیگری که می توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  1. تنها در صورتی به داخل وان آب داغ بروید که مطمئن باشید وان شما تمیز و خوب محافظت شده است.
  2. از حوله تمیز، تیغ تمیز و تیز و دیگر وسایل مراقبت شخصی استفاده نموده و از به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران خودداری کنید.
  3. دست های خود را زود به زود بشوئید.

برای اصلاح بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

برای شما بهتر است تا سه ماه از اصلاح دوری کنید؛ اما بسیاری از مردم این کار را نمی نمایند. ممکن است بخواهید از تیغ الکترونیکی بهره ببرید. اگر این کار را هم نمی توانید انجام دهید، پس باید مطمئن شوید که :
  • پوست خود را با آب گرم و یک پاک نماینده ملایم شست و شو دهید.
  • مقداری کرم یا ژل موبر به روی پوست بمالید؛ از صابون استفاده نکنید. اجازه دهید کرم یا ژل موبر برای مدت 10 - 5 دقیقه بر روی پوست بماند.
  • هر زمان که می خواهید موهای قسمتی از بدن را اصلاح کنید، از یک تیغه جدید استفاده نموده و مطمئن شوید که این تیغه پاک و تیز است. تیغه های تکی ایده آل هستند.
  • مو ها را در جهت رشد آنها اصلاح کنید.
  • با آب گرم شست و شو دهید و از لوسیون مرطوب نماینده بهره ببرید. این کار را می توانید برای بقیه روز ها نیز انجام دهید.

مجله خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 69

به "فولیکولیتیس چیست و چه علائمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فولیکولیتیس چیست و چه علائمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید