بهترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز؛ مواد غذایی مفید و مضر برای آرتروز

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، اگر به آرتریت یا التهاب مفاصل مبتلا هستید، حتما می دانید که این شرایط چقدر دردناک است. آرتریت واژه ای است برای توصیف حدود 200 نوع از مسائل مفصلی که منجر به التهاب، تورم، درد و گرفتگی مفاصل می شوند. آرتروز، شایع ترین نوع آرتریت است. این عارضه می تواند افراد را در هر سن و با هر جنسیت و سابقه خانوادگی درگیر کند . شاید برای شما این سوال پیش بیاید که برای درمان آرتروز چه باید کرد؟ یکی از کارهایی که می توانید بکنید این است که رژیم غذایی برای درمان آرتروز را دنبال کنید و از خوردن برخی از مواد غذایی اجتناب کنید.

بهترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز؛ مواد غذایی مفید و مضر برای آرتروز

در این مقاله ابتدا به شما شرح کوتاهی درباره بیماری آرتروز می دهیم. سپس به معرفی رژیم غذایی برای درمان آرتروز و مواد غذایی مفید و مضر برای افراد مبتلا به این عارضه می پردازیم. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید .

آرتروز چیست؟

آرتریت یک بیماری دردناک است که انواع مختلفی دارد. طبق گفته موسسه آرتریت، بیش از 50 میلیون بزرگسال و 300 هزار کودک آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. بیماری آرتروز یا استئوآرتریت یک نوع از بیماری آرتریت است که در اثر استفاده بیش از حد از مفاصل رخ می دهد. نوع دیگر آرتریت، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید است که نوعی بیماری خودایمنی بوده و در آن سیستم ایمنی، به مفاصل سالم حمله می نماید.

بیماری آرتروز حرکات مفاصل را محدود می نماید و در افراد مسن رایج تر است. آرتروز گردن، آرتروز زانو، آرتروز دست و پا از انواع این عارضه هستند. این بیماری باعث می گردد تا غضروف ها (لایه نرم در مفصل استخوان ها) ساییده شوند. این فرآیند به آرامی رخ می دهد و معمولا با گذشت زمان بدتر می گردد.

خوشبختانه خوراکی های زیادی وجود دارند که می توانند التهاب، ورم و درد مفصلی ناشی از آرتروز را کاهش دهند. در یک تحقیق نشان داد ه شد که 24 درصد از افراد مبتلا به آرتروز گزارش کردند که رعایت رژیم غذایی آرتروز، بر روی کاهش شدت علائم بیماری شان تاثیر داشت. در ادامه ابتدا به آنالیز رژیم غذایی برای درمان آرتروز می پردازیم. ابتدا 10 مورد از بهترین خوراکی ها برای افراد مبتلا به آرتروز را معرفی می کنیم. سپس به 7 ماده غذایی که این افراد باید از خوردن آن ها اجتناب نمایند، اشاره می کنیم. این رژیم غذایی نه تنها برای افراد مبتلا به آرتروز، بلکه برای افرادی که دچار سایر بیماری های آرتریت هستند هم مناسب است.

  • درمان زانو درد با حرکات ورزشی ساده و درمان های خانگی موثر

10 ماده غذایی مفید برای افراد مبتلا به آرتروز

در ادامه به 10 ماده غذایی ضد التهاب می پردازیم که برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید هستند.

1. ماهی های چرب

انواع مختلف ماهی های چرب مانند سالمون، خال خالی (ماکارل)، ساردین و قزل آلا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که نشان داده شده اثرات ضدالتهابی دارند. در یک مطالعه کوچک 33 شرکت نماینده را به سه گروه تقسیم کردند. به گروه اول گفته شد 4 بار در هفته ماهی چرب، گروه دوم ماهی کم چرب و گروه سوم گوشت کم چرب بخورند. پس از 8 هفته، میزان التهاب و تورم در بدن گروهی که ماهی چرب خورده بودند کاهش یافت.

تحلیل صورت گرفته بر 17 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های اسیدهای چرب امگا 3 شدت درد مفاصل، گرفتگی و درد در صبح، تعداد مفاصلی که درد می کردند و احتیاج به مصرف مسکن را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش داد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3، چندین نشانگر التهابی، که عامل آرتروز بودند را کاهش دادند. ماهی همچنین منبع خوبی از ویتامین D است و خوردن آن به کاهش کمبود این ویتامین یاری می نماید. مطالعات زیادی نشان داده اند که آرتریت روماتوئید با کاهش سطح ویتامین D در ارتباط است. انجمن قلب آمریکا توصیه می نماید دست کم 2 بار در هفته ماهی چرب را در رژیم غذایی برای درمان آرتروز بگنجانید، تا از این طریق از خواص ضدالتهابی آن بهره مند شوید.

2. سیر

سیر برای سلامتی خواص زیادی دارد. در برخی از مطالعات نشان داده شده که سیر، با سرطان مبارزه می نماید. سیر همچنین حاوی ترکیباتی است که خطر بیماری های قلبی و زوال عقل را کاهش می دهند. برخی از تحقیقات نشان داده اند که سیر عملکرد برخی از سلول های ایمنی را برای یاری به تقویت سیستم ایمنی بهبود می بخشد.

در یک مطالعه محققان رژیم غذایی 1082 دوقلو را آنالیز کردند. محققان متوجه شدند که خطر آرتروز ران در افرادی که سیر بیشتری خوردند، کاهش یافت. این موضوع به دلیل خواص ضدالتهابی سیر است . مطالعه دیگر نشان داد که ترکیبات موجود در سیر می توانند برخی از نشانگرهای التهابی مرتبط با آرتروز را کاهش دهند. اضافه کردن سیر به رژیم غذایی برای درمان آرتروز می تواند در بهبود علائم آرتروز و سلامت عمومی بدن مفید باشد .

3. زنجبیل

زنجبیل علاوه بر اینکه به چای، سوپ و شیرینی ها طعم خوبی می دهد، به تسکین علائم آرتروز هم یاری می نماید. مطالعه ای در سال 2001 تاثیرات عصاره زنجبیل را بر روی 261 بیمار مبتلا به آرتروز زانو آنالیز کرد. بعد از شش هفته، 66 درصد از شرکت نمایندگان بهبود درد زانو را تجربه کردند.

یک مطالعه دیگر هم به این نتیجه رسید که زنجبیل و ترکیبات آن، فراوری عناصر افزایش دهنده التهاب در بدن را متوقف کردند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که دادن عصاره زنجبیل به موش ها سبب کاهش میزان برخی از نشانگر های التهابی مرتبط با آرتروز شد. مصرف زنجبیل تازه، خشک یا پودر شده می تواند التهاب را کاهش دهد و به کاهش علائم آرتروز یاری کند.

4 . کلم بروکلی

همه ما می دانیم که کلم بروکلی یکی از سالم ترین مواد غذایی است. کلم بروکلی حتی با کاهش التهاب هم در ارتباط است. نتایج یک مطالعه، که در آن رژیم غذایی 1005 نفر آنالیز شد، نشان داد که مصرف سبزیجات صلیبی، مانند کلم بروکلی یا کلم پیچ، با کاهش سطح نشانگر های التهابی در ارتباط است.

کلم بروکلی همچنین حاوی ترکیبات مهمی است که به کاهش علائم آرتروز یاری می نمایند. به طور مثال سولفورافان یکی از ترکیبات موجود در کلم بروکلی است که مطالعات نشان داده اند این ترکیب مانع از شکل گیری سلول هایی می گردد که مسبب آرتریت روماتوئید هستند.

در یک مطالعه حیوانی نشان داده شد که سولفورافان می تواند فراوری برخی از نشانگرهای التهابی، که منجر به آرتریت روماتوئید می شوند را کاهش دهد. به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه احتیاج است، با این حال تحقیقات و مطالعات انجام گرفته بر روی حیوانات نشان می دهند که ترکیبات موجود در کلم بروکلی علائم آرتروز را کاهش می دهند .

5. گردو

گردو بسیار مغذی بوده و سرشار از ترکیباتی است که به کاهش التهاب مرتبط با بیماری های مفصلی یاری می نمایند. آنالیز صورت گرفته بر روی 13 مطالعه نشان داد که خوردن گردو با کاهش نشانگرهای التهابی در ارتباط است. مقدار اسیدهای چرب امگا 3 به طور ویژه ای در گردو بالا است، که این موضوع سبب کاهش علائم آرتروز می گردد.

در یک مطالعه 90 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه مکمل اسیدهای چرب امگا 3 و گروه دیگر روغن زیتون مصرف کردند. گروهی که مکمل اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کردند، در مقایسه با گروه دیگر، درد کمتری را تجربه کردند و توانستند مصرف داروهای آرتروز را کاهش دهند. با این حال، به مطالعات بیشتری برای پی بردن به اثرات گردو در این زمینه احتیاج است.

6 . توت ها

توت ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی هستند و به همین دلیل، قادر هستند التهاب را کاهش دهند. در مطالعه ای بر روی 176 خانم، افرادی که دست کم دو بار در هفته توت فرنگی خوردند، 14 درصد کمتر افزایش نشانگرهای التهابی در خون را تجربه کردند. توت ها سرشار از کوئرستین و روتین (دو ترکیب گیاهی) هستند که خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارند.

در یک مطالعه نشان داده شد که کوئرستین مانع از برخی فرآیندهای التهابی مرتبط با آرتروز می گردد. در مطالعه ای دیگر به موش ها مکمل کوئرستین و روتین داده شد . نتایج نشان دادند که این دو ترکیب التهاب مرتبط با آرتروز را کاهش دادند. خوشبختانه توت ها انواع مختلفی دارند. توت فرنگی، شاه توت و بلوبری (زغال اخته آبی) فقط برخی از انواع توت ها هستند که می توانند مواد مغذی ضد آرتروز را برای بدن شما تامین نمایند.

7. اسفناج

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، سرشار از مواد مغذی هستند و برخی ترکیبات موجود در آن ها می توانند به کاهش التهاب ناشی از آرتروز یاری نمایند. چند مطالعه نشان داده اند که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با کاهش میزان التهاب مرتبط است. اسفناج، به طور تعیین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی است که می توانند التهاب را تسکین دهند و با بیماری ها مبارزه نمایند. اسفناج حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان کائمفرول است، که نشان داده شده اثرات عوامل التهابیِ مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2017 نشان داده شد که سلول های غضرو فی درگیر در آرتروز، با آنتی اکسیدان کائمفرول درمان شدند. آنتی اکسیدان کائمفرول التهاب را کاهش می دهد و از پیشرفت آرتروز جلوگیری می نماید. هر چند به تحقیقات بیشتری برای پی بردن به اثرات اسفناج و ترکیبات آن بر روی افراد مبتلا به آرتروز احتیاج است.

8. انگور در رژیم غذایی برای درمان آرتروز

انگور یک میوه مغذی است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و خواص ضدالتهابی دارد. در یک مطالعه، محققان 24 نفر از آقایان را به دو گروه تقسیم کردند و به مدت 3 هفته هر روز به یک گروه پودر انگور (که برابر با 252 گرم انگور تازه بود) و به گروه دیگر یک پلاسیبو (دارونما) دادند. نتایج نشان داد که پودر انگور به طور موثری میزان نشانگرهای التهابی در خون را کاهش داد.

انگور همچنین حاوی ترکیبات مختلفی است که نشان داده شده برای درمان آرتروز مفید هستند. برای مثال، انگور حاوی رسوراترول است که نوعی آنتی اکسیدان در پوست انگور است. در یک مطالعه نشان داده شد که رسوراترول به وسیله متوقف کردن شکل گیری سلول های آرتریت روماتوئید، می تواند به پیشگیری از التهاب مفاصل ناشی از آرتروز یاری کند.

انگور همچنین حاوی ترکیباتی به نام پروآنتوسیانیدین است که بر تسکین آرتروز تاثیر می گذارند. یک مطالعه نشان داد که عصاره هسته انگور، التهاب مرتبط با آرتروز را کاهش می دهد. به یاد داشته باشید که در مطالعات و تحقیقات از دوز زیادی از آنتی اکسیدان استفاده می گردد که این میزان خیلی بیشتر از میزان مصرف عادی است.

9. روغن زیتون

روغن زیتون به خواص ضدالتهابی خود معروف است. این روغن مفید بر علائم آرتروز هم تاثیر می گذارد. در مطالعه ای به موش ها به مدت 6 هفته روغن زیتون فوق بکر داده شد. این کار به کاهش پیشرفت آرتروز، کاهش ورم مفاصل، کند شدن فرایند تخریب غضروف و کاهش التهاب یاری کرد.

در مطالعه دیگر، 49 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید به دو گروه تقسیم شدند. به مدت 24 هفته هر روز یک گروه روغن ماهی و گروه دیگر روغن زیتون مصرف کردند. در سرانجام مطالعه، میزان برخی از نشانگرهای التهابی در گروهی که روغن زیتون مصرف کردند تا 38.5 درصد و در گروهی که ماهی مصرف کردند بین 40 تا 45 درصد کاهش یافت.

در یک مطالعه برنامه غذایی 333 شرکت نماینده ، که در میان آن ها هم افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بود و هم افراد غیر مبتلا، آنالیز شد. این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف روغن زیتون با کاهش خطر آرتروز در ارتباط است. هر چند به تحقیقات انسانی بیشتری درباره اثرات روغن زیتون بر آرتروز احتیاج است تا بتوانیم به طور قطعی اظهار کنیم روغن زیتون و سایر چربی های سالم در رژیم غذایی، برای سلامتی مفید هستند و علائم آرتروز را کاهش می دهند.

  • 20 کاربرد روغن زیتون در خانه

10. آب آلبالو ترش در رژیم غذایی برای درمان آرتروز

آب آلبالو ترش نوشیدنی ای است که امروزه بسیار معروف شده است. این آب میوه مواد مغذی زیادی داشته و برای سلامتی مفید است و حتی علائم آرتروز را کاهش می دهد. در یک مطالعه 58 نفر از شرکت نمایندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه هر روز به مدت 6 هفته 237 میلی گرم آب آلبالو ترش و گروه دیگر پلاسیبو دریافت کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهند که علائم آرتروز و التهاب در گروهی که آب آلبالو ترش مصرف کردند در مقایسه با گروه دیگر، به طرز چشمگیری کاهش یافت.

در یک مطالعه دیگر نشان داده شد که نوشیدن آب آلبالو ترش به مدت 3 هفته، سبب کاهش میزان نشانگرهای التهابی در 20 خانم مبتلا به آرتروز شد. در کنار رژیم غذایی برای درمان آرتروز و مصرف سایر خوراکی های ضد آرتروز، مصرف روزانه آب آلبالو ترش شیرین نشده به کاهش برخی از علائم آرتروز یاری می نماید. بدیهی است که رژیم غذایی نقش مهمی در شدت و علائم آرتروز دارد. خوشبختانه مواد غذایی متنوعی وجود دارد که دارای ترکیبات مفید هستند و التهاب ناشی از آرتروز را تسکین می دهند و سلامت کلی بدن را بهبود می بخشند.

در کنار روش های درمانی رایج، رعایت رژیم غذایی برای درمان آرتروز که حاوی چربی های سالم و ماهی چرب است، به کاهش علائم آرتروز یاری می کند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف خوراکی های ضدالتهابی، همچنین محدود کردن مواد غذایی مضر برای آرتروز، به کاهش درد مفاصل یاری می نماید.

7 ماده غذایی مضر برای افراد مبتلا به آرتروز

در بالا به مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به آرتروز اشاره کردیم. در ادامه به چند ماده غذایی مضر برای این افراد اشاره می کنیم. اگر به آرتروز مبتلا هستید، از خوردن مواد غذایی زیر خودداری کنید.

1. غذاهای سرخ کردنی و فرآوری شده

در مطالعه ای در سال 2009 محققان متوجه شدند که کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی و فرآوری شده می تواند التهاب را کاهش دهد. اگر دچار آرتروز هستید، غذاهای سرخ کردنی و فرآوری شده کمتری مصرف کنید. در رژیم غذایی برای درمان آرتروز باید سبزیجات و میوه های بیشتری گنجانده گردد.

  • خوراکی های چربی سوز قوی؛ 34 غذای چربی سوز برای لاغری سریع و آسان

2. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs)

محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته نوعی سم هستند که در غذاهای گرم شده، گریل و سرخ شده یا پاستوریزه ایجاد می شوند. AGEs ها به برخی از پروتئین های موجود در بدن آسیب می رسانند. بدن شما کوشش می نماید AGEs ها را با استفاده از کیتوکین ها (حامل های التهابی) تجزیه کند. با توجه به مکان شکل گیری، AGEs ها ممکن است منجر به آرتروز یا سایر بیماری های التهابی شوند. تحقیقات نشان داده اند که کاهش زمان پخت غذا در دمای بالا می تواند میزان AGEs ها در خون را کاهش دهد .

3. قند و کربوهیدرات تصفیه شده

مصرف زیاد قند در رژیم غذایی برای درمان آرتروز منجر به افزایش میزان AGEs ها می گردد، که این موضوع منجر به التهاب می گردد. اگر دچار آرتروز هستید، شکلات، غذاهای فرآوری شده، محصولات حاوی آرد سفید و نوشابه کمتری مصرف کنید تا درد آرتروزتان کمتر گردد.

  • نوشابه رژیمی خوب است یا بد؟ تاثیرات واقعی نوشابه رژیمی بر سلامتی

4. محصولات لبنی

ممکن است محصولات لبنی به دلیل نوع پروتئینی که دارند منجر به درد آرتروز شوند. این پروتئین در برخی از افراد منجر به تحریک بافت های اطراف مفاصل می گردد. برخی از افراد مبتلا به آرتروز به رژیم غذایی گیاهی روی می آورند که حاوی هیچگونه محصولات حیوانی نیست.

شواهد در زمینه مضر بودن محصولات لبنی برای آرتروز ضد و نقیض است. یک مطالعه ادعا کرد که شیر خواص ضدالتهابی دارد، مگر در افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند. اگر نگران واکنش بدن تان به محصولات لبنی هستید، چند هفته مصرف آن را قطع کنید، سپس دوباره آن را مصرف کنید تا ببینید بدن تان چگونه به آن واکنش نشان می دهد. به جای تامین پروتئین مورد احتیاج بدن به وسیله گوشت و محصولات لبنی، آن را به وسیله مصرف سبزیجاتی مثل اسفناج، آجیل ها، کره، توفو، لوبیا، عدس و کینوا دریافت کنید.

5. الکل و تنباکو

مصرف الکل و تنباکو می تواند منجر به آسیب به سلامتی و مشکلاتی گردد که روی مفاصل اثر می گذارند. در صورت استعمال دخانیات، در معرض خطر آرتریت روماتوئید و در صورت مصرف الکل در معرض خطر نقرس (یک نوع شایع و پیچیده از آرتروز) قرار می گیرید. برای داشتن مفاصل سالم به رژیم غذایی متعادل، فعالیت فیزیکی و استراحت کافی احتیاج دارید. مصرف الکل و تنباکو را قطع کنید. هر روز غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید.

6. نمک و مواد نگه دارنده

مواد تشکیل دهنده غذاهایی که می خورید را آنالیز کنید. بسیاری از مواد غذایی حاوی نمک اضافی و سایر مواد نگه دارنده هستند. مصرف زیاد نمک منجر به التهاب مفاصل می گردد. اگر دچار آرتروز هستید، مصرف نمک را تا جایی که می توانید کاهش دهید. برچسب روی مواد غذایی را بخوانید تا مطمئن شوید حاوی مواد نگه دارنده و مضر نیستند. مصرف کمتر نمک به کنترل آرتروز یاری می نماید. از مصرف غذاهای آماده اجتناب کنید، چون این غذاها معمولا سدیم بالایی دارند.

7 . روغن ذرت

بسیاری از محصولات پخته شده (مثل کیک ها) و میان وعد ه ها حاوی ذرت یا سایر روغن هایی هستند که اسیدهای چرب امگا 6 دارند، که این مسئله منجر به التهاب و تورم مفاصل می گردد. برخی از مطالعات نشان می دهند که روغن ماهی که حاوی امگا 3 است، به تسکین درد مفصلی یاری می نماید. اسیدهای چرب امگا 3 سالم و ضدالتهاب هستند. به جای مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 6، مواد غذایی را مصرف کنید که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند؛ مثل روغن زیتون، آجیل، تخم کتان و تخم کدو تنبل.

توجه داشته باشید که رژیم غذایی که برای شما مفید است ممکن است برای بیمار دیگر مفید نباشد. با انجام یک آنالیز ساده می توانید متوجه شوید که چه غذاهایی برای شما مضر هستند. به طور کلی متخصصان توصیه می نمایند که افراد مبتلا به آرتروز، وزن خود را حفظ نمایند و رژیم غذایی برای درمان آرتروز را دنبال نمایند.

نکته سرانجامی

آرتروز رایج ترین نوع آرتریت است و منجر به التهاب و ورم مفاصل می گردد. افراد مبتلا به این عارضه باید رژیم غذایی برای درمان آرتروز را دنبال نمایند و از مصرف برخی از مواد غذایی مثل محصولات فرآوری شده، نمک، محصولات لبنی و … خودداری نمایند. اگر به آرتروز مبتلا هستید سعی کنید وزن تان را حفظ کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

منبع: healthline, healthline, medical news today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 28

به "بهترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز؛ مواد غذایی مفید و مضر برای آرتروز" امتیاز دهید

1 کاربر به "بهترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز؛ مواد غذایی مفید و مضر برای آرتروز" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز؛ مواد غذایی مفید و مضر برای آرتروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید