والدین درگیر بدغذایی کودک بخوانند

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، بدغذایی بچه ها، مشکل شایع و نگران کننده ای برای والدین است و بعضی از بچه ها برای این که به اندازه ای کافی غذا بخورند، به یاری والدین احتیاج دارند.

والدین درگیر بدغذایی کودک بخوانند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صداوسیما، با توجه به نقش رفتار والدین در شکل گیری عادات غذایی کودک به منظور کاهش مشکل بدغذایی بچه ها، توجه به بعضی نکات تغذیه ای لازم است. نکاتی را که والدین در غذا دادن به بچه ها بد غذا و کم اشتها باید رعایت نمایند را بدانید:

حساس نشوید و زیاد توجه نشان ندهید

اگر فرزند شما از غذایی که تا کنون می خورده ناگهانی بدش آمد و از خوردن آن امتناع ورزید، توجه زیادی نکنید و بگذارید هرچه دوست دارد را بخورد. بعد از اینکه غذا خوردن تمام شد اگر او آن غذا را نخورده بود نیز بدون توجه به او بشقابش را بردارید.

اما اگر صریحا به شما گفت که از لوبیا در غذا خوشش نمی آید، حساس نشوید و دوباره در غذا لوبیا بریزید، اینگونه او می فهمد که علاقه نداشتنش جلب توجه نمی نماید و غذایش را می خورد.

سخت گیر نباشید

اگر فرزندتان غذای خاصی را دوست ندارد سخت نگیرید و برای او یک غذای دیگر درست کنید، اما موظب باشید که او از این کار شما سوء استفاده نکند. اگر او متوجه گردد که این موضوع کانون توجه شما شده، بلافاصله برای تسلط بر شما این کار را ادامه می دهد.

او را تحسین کنید

اگر کودکتان خیلی خوب غذا خورد او را تحسین کنید و اگر به او گفتید که به خاطر شما سه قاشق غذا بخورد او حتما باید این کار را بکند و نباید اجازه دهید از این کار امتناع ورزد.

به ترجیجات غذایی کودک اهمیت دهید

اگر دلیل غذا نخوردن کودکتان طعم و مزه غذا نبود و شیوه تهیه غذا بود، آنطور که آن ها علاقمند هستند غذا را بپزید مثلا بیشتر بچه ها سیب زمینی سرخ نموده را به آب پز ترجیح می دهند و هویج خام را بیشتر از هویج پخته دوست دارند پس بر حسب میل کودک تان غذا بپزید.

چند نوع غذا نپزید

همواره برای خانواده تان یک نوع غذا بپزید تا به کودکتان بفهمانید که باید غذای خانواده را میل کند پس هیچگاه به او پیشنهاد چند نوع غذا را ندهید تا از میان آن ها یکی را برگزیند، زیرا اینگونه آن ها خانه را با رستوران اشتباه می گیرند و هر روز از شما انتظار پختن چند نوع غذا را دارند و پیغام نادرستی از غذا خوردن دریافت می نمایند.

قاطع باشید

اگر فرزند شما غذا نخورد به او جای غذا شکلات و بیسکویت ندهید، زیرا او باید بداند که اگر غذایی نخورد، چیز دیگری نمی تواند جای غذا میل کند. اگر او یک وعده غذا نخورد نگران نباشید او با یک وعده غذا نخوردن از گرسنگی نمی میرد و سوءتغذیه نمی گیرد پس با او سازش کنید و او را تا اتمام غذا سرسفره یا میز ننشانید.

الگوی سالم تغذیه را مد نظر داشته باشید

خوردن تنقلات باعث می گردد که کودک نتواند به درستی غذا یا میان وعده های مغذی بخورد پس برای آن ها تنقلات نخرید و در خانه نگه ندارید. خانواده بهترین الگو و راهنما برای بچه ها هستند و بچه ها غذا هایی را می خورند که خانواده می خورد پس رژیم غذایی سالم داشته باشید و مواد غذایی مفید میل کنید.

در تهیه غذا سلیقه به خرج دهید

اگر کودکتان بد غذا است باید غذایی را تهیه کنید که برای او جذاب باشد پس غذا هایی با رنگ های متنوع برای او تهیه کنید تا او به خوردن میل بیشتری داشته باشد. شکل غذا نیز بسیار مهم است و کودک را به غذا خوردن ترغیب می نماید. بیشتر بچه ها دوست دارند غذا را در دست بگیرند و بخورند پس غذا های به شکل انگشتی، رنگی و جذاب برای آنان مطلوب هستند.

غذا خوردن کودک در جمع همسالان را تقویت کنید

بچه ها در جمع دوستان خود بهتر غذا می خورند پس اگر کودکتان بد غذا است شرایطی را فراهم کنید که فرزند شما با کودکی که اشتهای خوبی دارد غذا بخورد، زیرا بچه ها از یکدیگر تقلید می نمایند.

هنگام خوردن غذا از کودک خود و بچه های دیگر فیلم بگیرید تا هنگام غذا خوردن کودکتان با دیدن این فیلم اشتهایش بیشتر گردد. شما می توانید اگر فرزندتان در حال بازی کردن با دوستانش است، غذای او را به محل بازی شان ببرید تا با دیگر دوستانش میل کند.

بد غذایی را برای بچه ها تبدیل به سلاح نکنید

اگر در خصوص بدغذایی کودک خود با دیگران صحبت کنید او از این که مرکز توجه قرار گرفته لذت خواهد برد و ممکن است برای غذا خوردن بازی دربیاورند و شما ناچار شوید برای غذا خوردن کودک به دنبالش بدوید. پس درباره بدغذایی او صحبت نکنید، زیرا او را در این مورد حساس خواهید کرد.

کودک را به آشپزخانه راه دهید

بهتر است برای تهیه غذا فرزند تان را نیز مشارکت دهید تا نسبت به تهیه غذا احساس مثبتی در او ایجاد گردد. برای کودک بشقاب، کاسه و لیوان دلخواهش را بخرید و برای خرید مواد غذایی از او یاری بگیرید و اجازه دهید او هم انتخاب کند.

زمان غذا خوردن را مفرح کنید

از روش های مختلفی برای ایجاد شادی و نشاط در کودک به هنگام غذا خوردن بهره ببرید مثلا با اجرای یک نمایش عروسکی به کودک خود غذا بدهید یا برای فرزندتان نقاشی خودش را بکشید و با خوردن هر قاشق غذا یکی از اعضای آن را کامل کنید یا هنگام غذا دادن به کودکتان برایش قصه بگویید یا کتاب بخوانید یا خاطره هایی از رفتن به پارک به او بگویید.

مواردی که حواس کودک را از غذاخوردن پرت می نمایند، از بین ببرید

در زمان غذاخوردن بچه ها تلویزیون و گوشی را خاموش کنید، زیرا بچه ها بیشتر از اینکه به خوردن غذا علاقه داشته باشند، دوست دارند بازی نمایند.

به زمان گرسنگی او توجه کنید

اگر فرزندتان زمانی که گرسنه نیست، مجبور به خوردن کنید، تنظیم اشتهای درونی او به هم می ریزد. او بهتر از شما می داند چه زمانی گرسنه است پس اجازه دهید زمان گرسنگی اش غذا بخورد.

راه چاره هایی برای بچه های که این مواد غذایی را نمی خورند

* بچه های که تخم مرغ سفت شده را نمی خورند:

زرده و سفیده تخم مرغ را با 2 قاشق شیر مخلوط نموده و در روغن بپزید.

سیب زمینی پخته شده و تخم مرغ سفت شده را رنده کنید و به آن کمی کره یا روغن زیتون بزنید.

در ته قابلمه ای که برای او کته درست می کنید تخم مرغ را بزنید و با نصف استکان ماست بریزید (مثل ته چین)

ماکارونی را آب کش کنید، یک تخم مرغ را با یک استکان شیر مخلوط کنید، کمی پنیر در آن رنده کنید و با ماکارونی دم کنید.

با کمی کره یا شیر تخم مرغ سفت شده را نرم کنید.

زرده و سفیده تخم مرغ را هم بزنید و داخل سوپ بریزید.

تخم مرغ را به سوپ او اضافه کنید.

* بچه های که شیر نمی خورند:

ماکارونی و شیر و پنیر درست کنید.

شیر برنج و فرنی برای کودک درست کنید.

در وعده های غذایی کودک ماست و دوغ و را بگنجانید.

آرد و کره و شیر را به سوپ اضافه کنید.

* بچه های که گوشت نمی خورند:

گوشت را به خوبی پخته و به حلیم اضافه کنید.

برنج را در آب گوشت یا مرغ بریزید و به صورت کته نرم درست کنید.

گوشت را کاملا بپزید و نرم کنید و به حبوبات اضافه کنید و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق مرباخوری آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه به آن بیافزایید.

گوشت چرخ نموده را به صورت کوفته قلقلی درآورید و در غذا ها بریزید.

از گوشت مرغ یا ماهی بهره ببرید.

اگر کودک گوشت نمی خورد به او زرده تخم مرغ، سفیده تخم مرغ، عدس، پنیر با بادام یا گردو، لوبیا چیتی پخته شده، بادام زمینی بدون پوست، شیر و ماست بدهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 362

به "والدین درگیر بدغذایی کودک بخوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والدین درگیر بدغذایی کودک بخوانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید