مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، مردم بلوچ در مراسم خود از سازهای اصیلی مانند تنبورگ، قیچک، رباب، نی یا نل، بانچو، دینبوک، دهل و کوزه استفاده می نمایند. مردم در این مراسم لباس های رنگی می پوشند و به پایکوبی و پایکوبی می پردازند. یکی دیگر از جلوه های فرهنگ مردم چابهار، پایکوبی بلوچی است. دو چایی، سه چایی، کوپکو، لنکی از مهمترین پایکوبی های بلوچ است. لیوا از پایکوبی های زیباست که هنوز در چابهار باقی مانده و با نواختن دهل، سرنا، لیوا و یک دهل کوچک تر، اجرا می گردد. این پایکوبی مختص جشن و شادی است.

مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

یکی از آداب و رسوم مربوط به ازدواج که البته در گذشته بسیار متداول بوده و امروزه کارکرد کمتری دارد، ناف بری بوده است؛ یعنی مادر پسری که می خواسته دختری از خانواده مورد نظرش ببرد، به محض به جهان آمدن دختر، ناف او توسط مادر پسر بریده می شده. در واقع با این کار، از همان نوزادی، دختر برای پسر نامزد می شده. اما حالا این رسم برچیده شده است. این اقدام در بعضی از روستاهای بوشهر و خوزستان بیشتر رواج داشت.

آنها هم مانند مردم هرمزگان و خوزستان در روستاها بازی های محلی را در کنار مراسم عروسی دارند. مثل بازی سرخ پری زرد پری، پادشاه وزیر، چوب بازی، کشتی کج کردون، چل بازی، کلاه چل چل، اشکاتیلی که از بازی ها محلی چابهار است و معمولاً برای سرگرم کردن مهمانان عروسی، آن را اجرا می نمایند و هدیه ای نیز برای برنده مسابقه از سوی خانواده داماد در نظر گرفته می گردد.

در استان هرمزگان برای عروس و داماد حجله ای تزیین می نمایند و شب عروسی، آنها را تا حجله بدرقه می نمایند. این حجله ها اتاقی در خانه پدر عروس است که بسیار مفصل تزیین می گردد. درون اتاق حجله ها را با آینه های زیادی که به دیوار و سقف نصب نموده اند، آیات کوتاه کلام الله مجید؛ گلدان، آویز، لوستر و … تزئین می نمایند در این اتاق بیشتر از رنگ های تند و شاد استفاده می گردد و در گذشته هم از در و دیوارش طلا آویزان بوده است، اما اکنون به دلیل شرایط مالی خانواده ها، هر کسی بسته به وسعش این اتاق را تزئین می نماید. در این حجله ها معمولاً، سرویس حمام و دستشویی نیز وجود دارد. عروس و داماد در گذشته از دو هفته تا 3 ماه از حجله بیرون نمی آمدند؛ مگر برای کارهای ضروری. غذای آنها نیز توسط خانواده تأمین می شده است.

منبع مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 592

به "مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید