مقایسه اقتصادی دنا پلاس و تارا
به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، خبرنگاران- خرید لاستیک و هزینه های نگهداری از دنا پلاس و تارا دنده ای تقریبا به یک اندازه تمام می شود. الان کف قیمت یک جفت لاستیک ایرانی برای این دو خودرو یک میلیون و 300 هزار تومان است و سرویس دوره ای آن ها ممکن است تا 800 هزار تومان خرج داشته باشد. باوجود هزینه های یکسان بابت نگهداری از دنا پلاس و تارا دنده ای و اینکه فعالان بازار آن ها را رقبای فنی و اقتصادی می دانند، اما خرید تارا دنده ای از کارخانه نسبت به دنا پلاس 65 میلیون تومان بیشتر تمام می شود. در بازار آزاد این فاصله به 20 میلیون تومان می رسد که می توانیم آن را به تقاضای بیشتر برای خرید دنا پلاس ارتباط بدهیم. دنا پلاس از موتور 1.7 لیتری EF7 بهره می برد و ایرانخودرو از موتور های 1.6 لیتری TU5 به عنوان قلب تپنده تارا استفاده کرده است.
مقایسه قیمت دنا پلاس و تارا دنده ای صفرکیلومتر
به گزارش خبرنگاران، قیمت دنا پلاس در کارخانه 65 میلیون تومان کمتر از تارا دنده ای است اما این فاصله در بازار آزاد به 20 میلیون تومان می رسد. ایرانخودرو قیمت دنا پلاس را تقریبا 228 میلیون تومان و قیمت تارا دنده ای را 293 میلیون تومان اعلام کرده است. در بازار آزاد الان خریداران دنا پلاس حول وحوش 436 میلیون تومان برای این خودرو پرداخت می کنند و تارا دنده ای صفر کیلومتر با قیمت 456 میلیون تومان دست به دست می شود. البته برخی از فروشنده ها در بازار آزاد ممکن است با ارقام کمتری حاضر به فروش باشند. مثل فروشنده دنا پلاس مدل 1401 که رقم فروش را 420 میلیون تومان درنظر گرفته یا کسی که تارا دنده ای خاکستری مدل 1401 را 430 میلیون تومان آگهی کرده است.
قیمت دناپلاس و تارا دنده ای صفر کیلومتر چقدر است؟
خودرو | دنا پلاس | تارا دنده ای |
کارخانه | 228 میلیون تومان | 293 میلیون تومان |
بازار آزاد | 463 میلیون تومان | 456 میلیون تومان |
مقایسه قیمت دناپلاس و تارا در بازار خودرو های کارکرده
قیمت دنا پلاس در بازار خودرو های کارکرده از حدود 350 میلیون تومان آغاز می شود و کف قیمت تارا دست دوم تقریبا 400 میلیون تومان است. اولین نسخه دنا پلاس سال 96 عرضه شد و الان یکی از مدل های تولید شده در آن سال را 340 میلیون تومان آگهی کرده اند. این خودرو طی پنج سال اخیر 120 هزارکیلومتر راه رفته و روی بدنه آن یک لکه رنگ وجود دارد. قیمت تارا دنده ای دست دوم فعلا فاصله زیادی با مدل های صفرکیلومتر ندارد، چون از زمان عرضه آن به بازار بیش از یک سال نمی گذرد. یکی از ارزان ترین مدل ها بین تارا دنده ای دست دوم، با قیمت 400 میلیون تومان آگهی شده است. این یکی 32 هزار کیلومتر راه رفته و طبق ادعای فروشنده، ایراد فنی و بدنه ندارد. فروشنده دناپلاس دست دوم مدل 99 قیمت را 404 میلیون تومان درنظر گرفته است. کارکرد این مدل 12 هزار کیلومتر اعلام شده. فروشنده ای در تبریز قیمت تارا دنده ای مشکی مدل 1400 که کارکرد آن هفت هزار کیلومتر است، 440 میلیون تومان درنظر گرفته.
خودرو | مدل | کارکرد | توضیحات | قیمت |
دنا پلاس | 96 | 120 هزارکیلومتر | یک لکه روی بدنه | 340 میلیون تومان |
تارا دنده ای | 1400 | 32 هزارکیلومتر | بدون ایراد فنی و بدنه | 400 میلیون تومان |
دنا پلاس | 99 | 12 هزارکیلومتر | بدون ایراد فنی و بدنه | 404 میلیون تومان |
تارا دنده ای | 1400 | هفت هزار کیلومتر | بدون ایراد فنی و بدنه | 440 میلیون تومان |
دنا پلاس | 98 | 54 هزارکیلومتر | چند خط و خش روی بدنه | 385 میلیون تومان |
تارا دنده ای | 1400 | شش هزار کیلومتر | بدون ایراد فنی و بدنه | 432 میلیون تومان |
مقایسه هزینه نگهداری از دنا پلاس و تارا
خرید لاستیک، قطعات و هزینه های سرویس دوره ای دنا پلاس و تارا معمولا یک اندازه تمام می شود. خرید لاستیک دنا پلاس از حدود یک میلیون و 300 هزار تومان برای مدل های ایرانی آغاز می شود و تا حدود سه میلیون تومان ادامه پیدا می کند. برای خرید لاستیک تارا دنده ای باید تقریبا در همین بازه قیمت دست به جیب شد. الان هزینه سرویس این دو خودرو شامل تعویض روغن، فیلتر هوا و فیلتر روغن چیزی بین 350 هزار تومان تا 800 هزار تومان خواهد بود. عوض کردن تسمه تایم دنا پلاس و تارا دنده ای بین 300 تا 470 هزار تومان هزینه دارد و عوض کردن دیسک و صفحه کلاچ آن ها بین یک میلیون و 400 هزار تومان تا سه میلیون و 300 هزار تومان تمام می شود. این وسط برخی از قطعات این دو خودرو مثل لنت ترمز با اختلاف قیمت جزئی فروخته می شوند. مثلا از یک برند مشترک لنت ترمز جلو دنا پلاس را 180 هزار تومان و لنت ترمز جلو تارا دنده ای را 250 هزار تومان می فروشند.
منبع: فرارو