پنیر پارمسان چیست و چه خواصی دارد؟

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، پنیر، از خوردنی های لذیذ برای بیشتر افراد است که امروزه انواع بسیار متفاوتی دارد، اما پنیر پارمسان از برترین انواع آن محسوب می گردد. پارمسان، یک نوع پنیر قدیمی ایتالیایی است که معمولاً باید دو سال سن داشته باشد.

پنیر پارمسان چیست و چه خواصی دارد؟
قدیمی ترین پنیر ایتالیایی پنیر پارمسان است. این پنیر قدیمی 1200 سال قبل در ایتالیا درست شد و شیرگاو ماده اصلی آن است.

پنیر پارمسان به دلیل کلسیم بالایی که دارد برای بچه ها بسیار مفید است. پنیر پارمسان را می توان با انواع میوه و غذا سرو کرد.

برای فراوری پنیر پارمسان شیر و سرشیر را با هم ترکیب می نمایند، به آنها آب پنیر می افزایند و ترکیب حاصل را در ظروف مسی حرارت می دهند و بعد به آن مایه پنیر اضافه می نمایند. برای فراوری هر قطعه پنیر پارمسان که معمولا به شکل گرد و دایره ای است، حدود 490 لیتر شیر مصرف می شود. هر تکه دایره ای شکل از این پنیر هم حدود 32 تا 36 کیلوگرم وزن دارد.1

ارزش غذایی پنیر پارمسانپنیر پارمسان نوعی پنیر است که جزو پنیرهای سفت به شمار می آید. پارمسان معمولا به صورت ریزدانه یا پودر مصرف می شود. مزه شیری و آجیلی مانند آن باعث می شود مردم دوست داشته باشند آن را به هر نوع محصول زراعی و کشاورزی دیگری اضافه نمایند. شما می توانید آن را روی غذاهای مورد علاقه تان مانند اسپاگتی یا پیتزا بپاشید یا آن را با کیک پنیر و چیپس سیب زمینی مخلوط کنید.

عموما همه می دانند که پنیر بیشتر از هر چیزی از چربی تشکیل شده است. اما، آیا می دانستید که این نوع پنیر دارای سایر مواد مفید برای سلامتی نیز هست؟ مطابق گزارش سازمان جامعه جهانی غذا، هر 100 گرم پنیر پارمسان حاوی موارد زیر است:

392 کالری

2.5 گرم کربوهیدرات

25.5 گرم چربی

38.0 گرم پروتئین

1265 میلی گرم کلسیم

0.4 میلی گرم آهن

820 میلی گرم فسفر

150 میلی گرم پتاسیم

755 میلی گرم سدیم

0.32 میلی گرم ویتامین A (رتینول یا کاروتنوئید)

0.20 میلی گرم ویتامین B (تیامین، آنئورین)

0.73 میلی گرم ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

و سایر موادی که اندازه آن ها بسیار کم است مانند منیزیم، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6.

با توجه به این حقیقت که پارمسان حاوی مواد مفید بسیار زیادی است، باید هم بپذیریم که برای سلامتی فایده های بسیاری به همراه دارد. اینک با ما همراه باشید تا شما را با چند فایده اثبات شده پنیر پارمسان برای سلامتی آشنا سازیم.

به حفظ سلامت چشم ها یاری می نمایدبعضی از مواد تشکیل دهنده موجود در پنیر پارمسان به حفظ سلامت چشم ها یاری می نمایند. یکی از این مواد ویتامین A موجود در پنیر پارمسان است. ویتامین A سلامت چشم شما را حفظ و به قدرت دید و بینایی شما در محیط های تیره و تاریک یاری می نماید.

استخوان ها و دندان ها را تقویت می نمایداز آنجایی که پنیر پارمسان از شیر لبنی تشکیل شده است، این نوع پنیر نیز حاوی کلسیم بالایی است. کلسیم برای حفظ سلامت و حتی تقویت استخوان ها و دندان ها مفید است. به علاوه، فسفر موجود در پنیر پارمسان جذب کلسیم به وسیله استخوان ها و دندان ها را به اندازه بهینه خواهد رساند. بنابراین، خوردن پنیر پارمسان برای بچه های که برای رشد و نمو خوب به مواد مغذی احتیاج دارند بسیار خوب است.

عضلات را تقویت می نمایدوقتی به ساختن عضلات احتیاج داشته باشید به صورت چشمگیری به پروتئین احتیاج خواهید داشت. با نگاه کردن به پروتئین موجود در پنیر پارمسان، می توانیم بگوییم که خوردن پنیر پارمسان برای تقویت عضلات بسیار مفید خواهد بود. به علاوه پنیر پارمسان که به عنوان سنتز نماینده پروتئین عمل می نماید در فرایند سوخت و ساز و متابولیسم سلول ها، عضلات، و استخوان های بدن نیز مفید خواهد بود.

اثرات آرامبخش داردپنیر پارمسان در مقایسه با سایر خوراکی های سبک مانند کیک فنجانی و چیپس کالری کمتری دارد. پنیر پارمسان بعلاوه حاوی ارزش غذایی بیشتری از آن خوراکی ها است. خوردن پنیر پارمسان به عنوان یک میان وعده به شما یاری خواهد نمود روز پر مشغله خود را با آرامش پشت سر بگذارید. این به خاطر وجود تریپتوفان در پنیر پارمسان است.

کیفیت خواب را بهبود می بخشددر یکی از پژوهش ها به اثبات رسیده است که خوردن پنیر پارمسان کیفیت خواب را نیز بهبود خواهد بخشید. این به خاطر آن است که پنیر پارمسان حاوی تریپتوفان است که مسئول ایجاد حس آرامش و کاهش استرس است. در صورتی هم که استرس نداشته باشیم به راحت تر خوابیدنمان یاری می نماید. به علاوه، خوردن پنیر پارمسان درست قبل از خواب شما را از شر افکار منفی راحت و سیستم عصبی تان را آرام خواهد نمود.2

سیستم عصبی را در شرایط خوبی حفظ می نمایدیکی دیگر از فایده های پنیر پارمسان برای سلامتی که در اینجا می توانیم به آن اشاره کنیم به سیستم عصبی مربوط می شود. خوردن پنیر پارمسان که حاوی ویتامین B6 و B12 است به حفظ عملکرد دستگاه و سیستم عصبی در سطحی خوب یاری می نماید.

از سرطان جلوگیری می نمایدپنیر پارمسان حاوی ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است که به طرز چشمگیری به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل و با بیماری هایی مانندسرطان مبارزه می نماید. ریبوفلاوین موجود در پنیر پارمسان به بدن تان یاری می نماید سلول های آسیب دیده را بازسازی و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

از دیابت پیشگیری می نمایددر یکی از مطالعات صورت گرفته آشکار شد که ارزش غذایی پنیر، به خصوص پنیر پارمسان قادر به افزایش انسولین است. اندازه انسولین موثر به طرز قابل توجهی از ازدیاد قند خون جلوگیری خواهد نمود. این شرایط باعث می شود پنیر پارمسان بتواند از ابتلاء ما به دیابت، به خصوص دیابت نوع 2 پیشگیری کند.

برای سلامت پوست مفید استپنیر، و من جمله پنیر پارمسان حاوی بیوتین است. بیوتین ماده مغذی است که به سلامت پوست یاری می نماید. بیوتین به وسیله بدن فراوری می شود. بنابراین، باید با خوردن پنیر پارمسان احتیاجمان به بیوتین را برآورده سازیم. به علاوه، پنیر پارمسان حاوی میزان زیادی ویتامین A است. می دانیم که علاوه بر فایده هایی که برای چشم دارد، ویتامین A برای پوست و مو نیز خوب است.

باعث افزایش وزن می شودهمان طور که در فوق اشاره شد، پنیر پارمسان حاوی مقادیر بسیار زیادی کالری است. این خوراکی حاوی کربوهیدرات، چربی، و پروتئین است که به طرز موثری به افزایش وزن یاری می نماید. در عین حال، چربی موجود در پنیر پارمسان، چربی سالم به شمار میرود. بنابراین، خوردن پنیر پارمسان را برای افزایش وزن بی خطر به شما توصیه می کنیم.3

منبعی غنی از پروتئینپنیر پارمسان در مقایسه با دیگر انواع پنیرها منبعی بسیار غنی از پروتئین است، به طوری که در 100 گرم از آن چیزی در حدود 36 گرم پروتئین وجود دارد. این درحالی است که میزان پروتئین در 100 گرم از پنیر چدار و موزارلا زیر 25 گرم است و رطوبت این پنیر از باقی پنیرها هم بسیار کمتر است.

گوارش راحتبرخی از افراد در گوارش مواد لبنی و پنیرها دچار مشکل هستند که بخشی از این مشکل به نوعی از پروتئین با نام کازئین برمی شود. درحالی که پنیر پارمسان این پروتئین را دارا می باشد اما معمولاً افراد با آن مسئله ای ندارند. این به این دلیل است که طی سال هایی که این پنیر درحال شکل گرفتن و پیر شدن است، لاکتیک اسید موجود در آن آنزیمی را می ساز که پروتئین کازئین را به پروتئین های کوچک تری تبدیل می نماید، بدین صورت گوارش این پروتئین آسان تر می شود. البته این ویژگی را بیشتر پنیرهای سن بالا دارند. کمترین سن برای پنیر پارمسان یک سال است که البته سن مناسب استفاده آن، دو سال است.

اندازه لاکتوز پایینبیشتر افراد با شنیدن نام لاکتوز به یاد مسائل گوارشی و معده درد می افتند! لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی موجود می باشد و تقریباً 65 درصد از افراد بزرگسال با آن مشکل دارند. اما خوب است بدانید که اندازه لاکتوز در این پنیر بسیار پایین است، به حدی که حتی قابل تشخیص هم نیست!

منبعی خوب از امگا 3 و ویتامین K2 و چربیاین پنیر دارای مقادیر خوبی از امگا 3 و ویتامین K2 و چربی است، به طوری که هر صد گرم از آن دارای 190 میلی گرم امگا 3 است. ویتامین K2 هم معمولاً در غذاهای جانوری یافت می شود و برای سلامت ماهیچه ها و استخوان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بعلاوه این پنیر دارای انواعی از چربی است که تحقیقات ثابت نموده اند که علاوه بر اینکه ضرری ندارند، بلکه برای سلامتی مفید هم هستند!

خواص پروبیوتیکباکتری های موجود در این پنیر می توانند به سلامت بیشتر روده یاری نمایند که البته پنیرهای دیگری هم هستند که این خاصیت را ممکن است بیشتر از پنیر پارمسان هم داشته باشند.4

نکته های احتیاطی هنگام مصرف پنیر پارمسانبه رغم فایده هایی که مصرف پنیر پارمسان برای سلامتی دارد، اما باید مراقب اندازه مصرف این پنیر نیز باشیم. یکی از نکات احتیاطی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هر نوع پنیری من جمله پنیر پارمسان حاوی مقادیر زیادی سدیم است. سدیم در افزایش فشار خون موثر است.

بنابراین، خوردن پنیر پارمسان ممکن است برای کسانی که فشار خون یا مسائل قلبی دارند مناسب نباشد. پنیر پارمسان که معمولا به شکل گرانول (ریز دانه) است حاوی چربی زیادی نیز هست. چربی پنیر پارمسان برای کسانی که دچار چاقی هستند یا رژیم کاهش وزن را دنبال می نمایند مضر است. یا اینکه، پنیر پارمسان را باید با انجام ورزش کافی مصرف کرد تا اندازه چربی موجود در پنیر پارمسان را از بین ببرد.2

پی نوشت:

1.www.jameaepouya.ir

2.www.bazdeh.org

3.www.info20.ir

4.www.broozonline.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 559

به "پنیر پارمسان چیست و چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنیر پارمسان چیست و چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید