کمیسیون تلفیق مالیات فراوری را 5 درصد کاهش داد

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه تمرکز این کمیسیون بر حذف معافیت های بی مورد است، گفت:در کمیسیون تلفیق، مالیات بر فراوری را کاهش دادیم و این مالیات از 25 درصد به 20 درصد تقلیل یافت.

کمیسیون تلفیق مالیات فراوری را 5 درصد کاهش داد

برنامه سه شنبه شب پایش با حضور مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران و دبیر کمیسیون تلفیق بودجه با موضوع اصلاحات اساسی لایحه بودجه 1400 به روی آنتن رفت.

رضاخواه در ابتدای بحث در رابطه با مسائل اساسی لایحه بودجه 1400 گفت: بودجه 1400 اشکالات اساسی داشت، هزینه های قطعی رشد بسیاری داشت و درآمدهای ناپایدار و موهومی نیز رشد بسیاری داشت. به مفهوم ساده تر در سال انتهایی دولت، درآمدها هیچ تناسبی با هزینه ها نداشت. ما در مجلس به دنبال این هستیم که تعادلی ایجاد کنیم و درآمدهای پایدار دولت را افزایش بدهیم. اگر بودجه دولت بدون اصلاحات اساسی مجلس به تصویب می رسید، سال آینده با ابرتورم روبرو بودیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: تنها 29 درصد منابع لایحه بودجه دولت، درآمدهای پایدار است. مابقی این درآمدها ناشی از اوراق قرضه، منابع نفتی و اوراق سلف نفت است. ما در مجلس کوشش فراوانی داریم که درآمدهای پایدار 50 درصد افزایش پیدا کند و هدف اصلی افزایش اقتصادیات، قشر مرفه، سوداگران و واردکنندگان است. در بحث اقتصادیات خودروی لوکس، مجلس یک اقدام انقلابی انجام داد و این اقتصادیات را تصویب کرد. به تناسب ثروت باید به اقتصاد کشور یاری کند و اقتصادیات بپردازند.

رضاخواه در رابطه با تأثیر نفت در بودجه دولت گفت: در لایحه بودجه دولت بیش از 41 درصد مربوط به نفت می شد. اما این نکته خالی از لطف نیست که تنها در سرفصل بودجه عمومی تأثیر نفت 41 درصد است و در دیگر تبصره های مهم بودجه که در ماده واحده لایحه بودجه 1400 آمده، ردپای نفت بسیار وجود دارد و عملاً این درصد بالاتر نیز خواهد رفت. همه نقش نفت تنها این 41 درصد نیست و بیشتر از این ها بودجه به نفت وابسته است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در رابطه با کسری تراز عملیاتی بودجه دولت اضافه نمود: کسری تراز عملیاتی بودجه دولت 320 هزار میلیارد تومان است. کسری تراز عملیاتی به معنای فاصله بین هزینه های جاری با درآمدهای پایدار اقتصادیاتی است. ما در کمیسیون تلفیق درآمدهای پایدار اقتصادیاتی را افزایش داده تا این کسری تراز عملیاتی کاهش خوبی داشته باشد. نسبت درآمدهای اقتصادیاتی به فراوری ناخالص ملی در کشورهای مختلف بیش از 25 درصد است ولی در کشور ما تنها 6 درصد است. بنابراین باید با تمرکز بر فعالیت های غیرمولد و اقتصادی به سراغ افزایش درآمدهای پایدار اقتصادیاتی برویم.

رضاخواه در رابطه با افزایش بودجه عمرانی در اصلاحات اساسی بودجه توسط مجلس، اضافه نمود: بحث مربوط به مناطق محروم، به موضوع توسعه نامتوازن کشور مرتبط است، باید بودجه عمرانی مربوط به توسعه زیرساخت ها افزایش یابد. من همین جا اعلام می کنم، کمیسیون تلفیق کوشش خواهد نمود که بودجه عمرانی را بیش از 50 درصد افزایش دهد تا صرف توسعه متوازن زیرساخت ها گردد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در رابطه با درآمدهای اقتصادیاتی، تمرکز ما بر حذف معافیت های بی مورد است. اقتصادیات بر فعالیت های غیرمولد و موازی فراوری مانند اقتصادیات خودروهای لوکس نیز مدنظر کمیسیون تلفیق است. درآمدهای اقتصادیاتی نباید به فراوری فشار بیاورد، همچنین افزایش نرخ اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده کار صحیحی نیست.

رضاخواه در انتها گفت: 47 درصد مردم خودرو ندارند، باید یارانه به جای خودرو به فرد اعطا گردد. همچنین فراوری باید تقویت گردد. ما در کمیسیون تلفیق، اقتصادیات بر فراوری را کاهش دادیم و این اقتصادیات از 25 درصد به 20 درصد تقلیل یافت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 126

به "کمیسیون تلفیق مالیات فراوری را 5 درصد کاهش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون تلفیق مالیات فراوری را 5 درصد کاهش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید