کیسینجر، عامل نفوذ چین؟!

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، ایسنا نوشت:در محتوای یک کتاب نو، استدلال شده است که نخبگان آمریکا از روابط با چین برای افزایش ثروتشان سوءاستفاده نموده اند و با این کارشان به قدرتمندتر شدن پکن یاری نموده اند.

کیسینجر، عامل نفوذ چین؟!

پایگاه آکسیوس گزارش داد، مهار نفوذ سیاسی حزب کمونیست چین در آمریکا و خارج از آن مستلزم آنالیز دقیق تر نحوه رفتار نخبگان در کشورهای دموکراتیک است.

آیزاک استون فیش، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره خطرات استراتژی (Strategy Risks)، در کتابش تحت عنوان دوم آمریکا: چگونه نخبگان آمریکا چین را قوی تر می نمایند می نویسد، بسیاری از نهادها در آمریکا اکنون به جای حمایت از آزادی بیان و اصول دموکراتیک، مایل به عقب گرد با هدف مسرور ساختن پکن هستند.

استون فیش می نویسد: طاق دنیا اخلاقی طولانی است، اما اکنون به سمت تطبیق میل پیدا می نماید.

این تطبیق یافتن نتیجه گرفتار شدن بعضی از مشهورترین و قدرتمندترین افراد آمریکا در تضاد منافعی عمیق در معاملاتشان با پکن است. استون فیش با دقت این تضاد منافع را توضیح داده و ابتدا به سراغ هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه دولت اسبق آمریکا می رود.

استون فیش می نویسد: چند دهه فعالیت کیسینجر به عنوان مشاور و دلال خصوصی قدرت بین شرکت های آمریکایی و مقامات دولتی چین، این سیاستمدار مشهور را به چیزی تبدیل کرد که عبارت عامل نفوذ چین برترین توصیف برای اوست.

بر اساس این گزارش، کیسینجر برای یاری به افزایش دسترسی شرکت ها به بازارهای چین، در پشت صحنه کوشش کرد تا برای بهتر کردن روابط ایالات متحده با چین فشار وارد کند، که اغلب منجر به این می شد که آمریکا تقاضاهایش برای بهبود تعهدات حقوق بشر و سایر استانداردهای اساسی را کاهش دهد.

پایگاه آکسیوس نوشت که نماینده کیسینجر به درخواست این رسانه برای اظهار نظر در خصوص این گزارش پاسخ نداده است.

استون فیش بعلاوه به انتقاد از شرکت ها و جوامع دیگری در آمریکا از جمله گریندر، بوئینگ، هالیوود و دانشگاه های ایالات متحده پرداخته و تأکید می نماید که روا داشتن نژادپرستی و بیگانه هراسی علیه آمریکایی های چینی تبار نه تنها اشتباه است، بلکه در مبارزه برای مهار نفوذ پکن اثر معکوس دارد.

کتاب او شامل نگاهی جامع به نفوذ تاریخی آمریکا بر چین در 200 سال گذشته، در زمینه هایی از مبلغان مسیحی آمریکایی گرفته تا اصلاح طلبان دموکرات آموزش دیده در آمریکا مانند سون یات سن و بعلاوه حمایت آمریکا از چین در طول جنگ دنیای دوم است.

استون فیش در مصاحبه ای به آکسیوس گفت: می خواهم مردم بفهمند که نفوذ چیزی است که می تواند به هر دو سمت یک محور میل پیدا کند. آمریکا نفوذ زیادی بر چین دارد، در حالی که من خواستم در تقابل با این استدلال بگویم که هیچ یک از کارهای ما موثر نیست.

استون فیش به آکسیوس توضیح داد: نخبگان ایالات متحده توانایی پکن را برای راه یافتن به صحنه دنیای با تقویت اطلاعات مثبت در خصوص چین و سرکوب اطلاعات منفی تقویت نموده اند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 700

به "کیسینجر، عامل نفوذ چین؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیسینجر، عامل نفوذ چین؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید