7 روش ساده برشته و شور کردن پسته خام و تازه به روش بازاری

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، بو دادن و برشته کردن پسته در منزل کار سختی نیست. بعضی افراد ترجیح می دهند برای اطمینان بیشتر و دخالت دادن سلیقه خودشان، طرز تهیه پسته خشک بو داده را یاد بگیرند و پسته خام را خودشان در خانه بو بدهند و نمکی نمایند. برای اینکه با روش های بو دادن پسته با زعفران یا سایر مواد دلخواه مثل فلفل، گلپر و طریقه شور کردن پسته خام آشنا شوید، این مقاله از در را از دست ندهید.

7 روش ساده برشته و شور کردن پسته خام و تازه به روش بازاری

چطور پسته خام و تازه را بو بدهیم؟

معمولا پسته تازه یا خام را به روش های مختلف بو می دهند. موادی که در هنگام بو دادن پسته خام به آن اضافه می کنید، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. بعلاوه برشته و شور کردن پسته باید روی شعله آرام اجاق گاز یا داخل مایکروفر انجام گردد.

استفاده از فر برای بو دادن پسته هم یکی از روش های متداول برشته کردن پسته خام است. شما می توانید هر کدام از راه های زیر را برای بو دادن پسته تازه و خام به کار بگیرید. موادی هم که به کار می برید، در همه روش ها نسبت هایی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

ضمناً پوست پسته تازه را بعد از جدا کردن دور نریزید. از آن برای که یک مربای سنتی ایرانی است و خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد بهره ببرید.

مواد لازم برای بو دادن پسته با نمک

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
پسته خام1 کیلوگرم
نمک1 تا 2 قاشق غذاخوری
آب1 لیوان فرانسوی دسته دار
آبغوره، آبلیمو یا ترکیب آبغوره و سرکه1 تا 2 قاشق چای خوری
زعفران (دم نموده غلیظ)2 قاشق غذاخوری (یا به مقدار دلخواه)

مدت زمان آماده سازی و استراحت مواد: 8 ساعت

مدت زمان مورد احتیاج برای بو دادن پسته خام: 15 دقیقه

مراحل بو دادن پسته زعفرانی روی اجاق گاز (روش اول)

مرحله اول: پسته ها را در آب نمک بخوابانید

برای شور کردن پسته خام و بو دادن آن ابتدا پوسته اولیه پسته را بگیرید و پوسته سخت آن را باقی بگذارید. سپس به مقدار 1 یا 2 قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید. پسته ها را در یک کاسه بریزید و با محلول آب نمک از شب قبل خیس کنید. بعد از طعم گرفتن پسته ها، آنها را در آبکش بریزید تا آب نمک اضافی آن خارج گردد.

در صورت تمایل می توانید نمک و البته و شوره و بو داده آماده را به روش های یا اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: پسته ها را بو بدهید

پسته را در یک ماهیتابه یا قابلمه ترجیحا تفلون بریزید. سعی کنید از ظرفی بهره ببرید که دیواره بلندی داشته باشد. حرارت زیر ظرف را بسیار ملایم تنظیم کنید و پسته ها را به طور مرتب تفت دهید تا آب نمک، خشک و بخار گردد.

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه کنید

برای طرز تهیه پسته زعفرانی و خوش طعم و خوش رنگ شدن پسته ها، آبلیمو و سرکه را به زعفران دم نموده اضافه کنید و روی پسته ها بریزید. کمی این ترکیب را به هم بزنید و سپس اجاق گاز را خاموش کنید. در نهایت پسته های برشته شده را در سینی بریزید و اجازه دهید خشک شوند. سپس آنها را سرو کنید.

شما می توانید زعفران، آبلیمو و سرکه را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

طرز بو دادن پسته در تابه بدون خیساندن (روش دوم)

در طرز بو دادن پسته شور بازاری در خانه به طریقه شور کردن پسته خام، لزوما احتیاجی به خیساندن پسته ها در آب و نمک از شب قبل نیست. در این طرز بو دادن پسته شور زعفرانی، پسته ها را در ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه پوسته سخت و استخوانی پسته، تغییر رنگ داد و تیره تر شد، روی آن آب نمک بریزید. (از نسبت های مواد لازم در روش اول یاری بگیرید)

می توانید مانند روش اول، محلول سرکه و آبلیمو یا آبغوره و زعفران را هم به آن اضافه کنید. اگر پسته های داخل ماهیتابه هنوز کمی رطوبت دارند، نگران نباشید، پسته ها را در یک سینی بریزید و اجازه دهید در فضای باز خشک شوند.

روش بو دادن پسته در مایکروفر (روش سوم)

طرز بو دادن پسته خام در مایکروفر، مانند طرز بو دادن آجیل خام و با طعم دار کردن پسته انجام می گردد.

مرحله اول: پسته ها را طعم دار کنید

در روش بو دادن و برشته کردن پسته خام در مایکروفر، کافی است اول پسته ها را بشویید و در یک ظرف بریزید. مثل روش اول، محلول طعم دار نماینده پسته را تهیه کنید. یک لیوان آب و نمک و آبلیمو یا آبغوره یا سرکه را به همراه زعفران دم نموده به پسته اضافه کنید. (از نسبت های مواد لازم در روش اول یاری بگیرید) بگذارید پسته ها یک شب در این محلول بمانند. روز بعد، پسته ها را در صافی بریزید و آبکش کنید.

مرحله دوم: پسته ها را در ماکروفر بو بدهید

پسته ها را در سینی مایکروفر بگذارید و چند بار هم بزنید. درجه مایکروفر را روی دمای بالاترین دما (برای مایکروفرهای با حداکثر توان 900 تا 1000 وات) قرار دهید. 5 تا 7 دقیقه سینی را در آن قرار دهید. در این مدت 2 تا 3 بار پسته ها را هم بزنید. اگر دما را کمتر در نظر می گیرید، زمان را بیشتر کنید. حدود 10 تا 15 دقیقه پسته ها را هم بزنید. اگر پسته هنوز رطوبت داشت، آن را چند ساعت در یک سینی و در فضای باز بگذارید تا خشک گردد.

طرز تهیه و برشته کردن پسته خام در فر (روش چهارم)

برای بو دادن و شور کردن پسته در فر، پسته های بدون پوست اولیه (پوست نرم و سبز رنگ) را به خوبی با آب سرد بشویید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

1- پسته ها را در یک ظرف بریزید و نمک، زعفران دم نموده غلیظ، سرکه یا آبلیمو را همراه با یک لیوان آب، به کاسه اضافه کنید و همه را به خوبی مخلوط کنید. به طوری که مواد، کاملا روی پسته ها را بپوشاند. روی ظرف را بپوشانید و یک شب تا صبح آن را در دمای محیط یا یخچال قرار دهید. (از نسبت های مواد لازم در روش اول یاری بگیرید)

2- از 30 دقیقه قبل، فر را روشن و روی دمای 140 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد. پسته هایی را که خیس نموده اید، در یک آبکش بریزید تا آب و مواد اضافی آن خارج گردد. پسته ها را کف سینی پخش کنید به طوری که روی هم قرار نگیرند. برای راحت تر جدا شدن پسته ها از سینی، می توانید کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. سپس سینی را در فر قرار دهید.

3- در این مرحله برای بو دادن پسته در فر، سینی را باید به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید. هر 5 دقیقه یک بار، پسته ها را هم بزنید و زیر و رو کنید تا همه بخش های پسته، بو داده گردد. سپس سینی را خارج کنید و در دمای محیط قرار دهید تا اگر پسته ها رطوبت داشتند، خشک شوند.

طرز بو دادن پسته روی بخاری (روش پنجم)

در کنار همه این روش ها، می توانید بو دادن پسته را در فصل زمستان روی بخاری هم انجام دهید. در این روش از سینی روحی بهره ببرید. همه مراحل آماده سازی پسته را مانند روش هایی که در بالا به آن اشاره شد، انجام دهید. بهتر است، پسته ها را در بخش های اطراف و کناره های سینی قرار دهید. چون دمای وسط سینی بالاتر است و احتمال سوختن پسته ها وجود دارد. سپس پسته را خشک و برشته کنید.

بیشتر بخوانید:

نحوه بو دادن پسته در سرخ کن بدون روغن (ایرفرایر) (روش ششم)

برای بو دادن پسته در سرخ کن بدون روغن مثل روش های بالا، پسته ها را با آب نمک مزه دار و آبکش کنید. پسته ها را در محفظه ایرفرایر بریزید و به آنها، زعفران دم نموده، سرکه و آبلیمو (به مقدار دلخواه) اضافه کنید و هم بزنید.

سپس درب ایرفرایر را ببندید و درجه را روی 180 درجه تنظیم کنید. هر 10 دقیقه یک بار در سرخ کن را باز کنید و هم پسته ها را هم بزنید تا پسته ها خشک و برشته شوند. بعد از نیم ساعت، می توانید پسته ها را بیرون بیاورید. پسته ها را در یک سینی بریزید تا رطوبت خود را کاملا از دست داده و آماده خوردن شوند.

روش بو دادن پسته با نشاسته (روش هفتم)

یکی دیگر از موادی که برای بو دادن و برشته کردن پسته به کار می رود، نشاسته است. در این روش، بعد از خیساندن پسته ها با آب و نمک و آبکش کردن آنها، باید آنها را در تابه بریزید و روی حرارت تفت دهید. وقتی پوست پسته ها آغاز به تغییر رنگ کرد، برای هر 1 کیلوگرم پسته خام، به مقدار 1 قاشق غذاخوری نشاسته اضافه کنید و با پسته ها هم بزنید. افزودن نشاسته باعث خوشرنگ شدن پسته بو داده بعد از تفت خوردن می گردد.

فوت و فن های بو دادن و طریقه شور کردن پسته خام

  • پسته را می توانید با روغن هم بو بدهید. اگر می خواهید علاوه بر موادی که آورده شد، از روغن هم بهره ببرید. در این صورت روغنی را به کار ببرید که مقاومت حرارتی بالایی دارد. روغن نارگیل برای این روش توصیه می گردد.
  • در برای بو دادن و برشته کردن پسته خام می توانید سرکه یا آبلیمو را از مواد حذف کنید و فقط از نمک بهره ببرید. به کار بردن زعفران هم اختیاری است.
  • چاشنی ها و مواد دیگر مانند رب انار، آب لبو، آبغوره یا سبزی های معطری مثل گلپر را هم می توانید در روش های مختلف بو دادن پسته به کار ببرید. در این صورت رنگ و طعم پسته تغییر خواهد نمود. در صورتی که آب لبو را برای بو دادن پسته به کار می برید، زعفران را حذف کنید. در این روش برای یک کیلوگرم پسته خام، آب 2 عدد لیمو تازه، 1/4 لیوان آبغوره و 1/4 لیوان آب لبو، به مقدار دلخواه نمک و به مقدار 5 تا 6 لیوان آب سرد به پسته ها اضافه کنید و یک شب تا صبح، پسته ها را در این مواد نگه دارید. سپس آن ها را آبکش کنید.
  • برترین مدت زمان برای بو دادن پسته خام در فر، 15 تا 20 دقیقه است. بهتر است زمان را کمتر یا بیشتر در نظر نگیرید. بعلاوه دما را بین 140 تا 160 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. رعایت نکردن این اصول به آنزیم ها و ویتامین های موجود در پسته، آسیب وارد می نماید. علاوه بر این، باعث تغییر رنگ، عطر و طعم پسته خواهد شد. حتی در بعضی مواد ممکن است موجب ایجاد بعضی مواد مضر برای سلامتی بدن گردد.
  • فرقی نمی نماید پسته را در تابه بو می دهید یا مایکروفر یا فر یا روی بخاری، در همه روش ها، دما را روی درجه مناسب تنظیم کنید. دمای پایین و تفت دادن مهم ترین ترفند بو دادن پسته است. در این صورت، کیفیت پسته پایین نمی آید.
  • در طول مدتی که پسته ها را بو می دهید، حتما آن ها را به خوبی و به صورت مداوم تفت دهید تا نسوزند یا یک طرف آن ها برشته نگردد و بقیه قسمت ها خام بماند.
  • برای طرز تهیه پسته بو داده فلفلی، بهتر است از پودر فلفل پاپریکا بهره ببرید که پسته ها طعم دودی بگیرند و تندی زیادی نداشته باشند. مقدار استفاده از پاپریکا، اختیاری است.

پسته خام یا بو داده؛ خاصیت کدام بیشتر است؟

در روش های بو دادن و شور کردن پسته، نباید نکات مهم و کاربردی را از قلم بیندازید چون رعایت نکردن این اصول، حتما کیفیت و طعم پسته را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی، بو دادن پسته در خانه این اطمینان را به شما می دهد که از مواد سالم و با کیفیتی برای برشته کردن و خشک کردن پسته به کار می برید.

گاهی اوقات در طرز تهیه پسته های بو داده موجود در بازار، از مواد بی کیفیتی استفاده می گردد و این موضوع باعث می گردد حتی در بعضی مواقع، برای سلامت بدن هم چندان مفید نباشند.

  • پسته خام و بو داده، هر کدام خواص خود را برای بدن دارند و مصرف هر دو نوع برای سلامتی توصیه می گردد.
  • در خصوص پسته خام این احتمال وجود دارد که در آن باکتری های مضر وجود داشته باشد که البته در این صورت باز هم احتمال بیماری زا بودن باکتری ها، بسیار کم است.
  • از طرفی پسته بو داده آنتی اکسیدان و ویتامین های کمتری دارد. مثلا ویتامین های B12 و C موجود در پسته تا حدودی در نتیجه بو دادن و برشته کردن پسته از بین می روند. بعلاوه در هنگام بو دادن پسته خام، بعضی از چربی های مفید پسته آسیب می بیند که البته باز هم خطرناک نیست. بعلاوه طی برشته و شور کردن پسته، طعم پسته تغییر می نماید. علاوه بر این آلودگی ها و آنزیم های مخرب نیز در فرایند برشته کردن پسته از بین می روند.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن پسته بو داده

چرا پسته را برشته می نمایند؟

بو دادن یا برشته کردن پسته به خاطر افزودن طعم و رنگ به پسته خام انجام می گردد. با بو دادن پسته، علاوه بر رنگ و طعم، بافت پسته هم تغییر می نماید که مناسب ذائقه افراد بیشتری از جمله بچه ها است.

آیا حتما باید پسته را برای بو دادن ابتدا خیس کنیم؟

خیساندن پسته از شب قبل، الزامی نیست ولی خیس کردن پسته در آب نمک یا با سرکه و آبلیمو باعث می گردد طعم شور و ترش، به خورد پسته ها برود و پسته ها خوشمزه تر شوند. اما می توانید در زمان تفت دادن پسته ها هم این مواد را اضافه کنید.

محصولات مرتبط

تخمه آفتابگردان آبلیمویی 100 گرمی سنجابک

27,300 تومان 29,000 تومان 6% تخفیف

پسته نمکی 67 گرمی سنجابک

96,900 تومان 98,000 تومان 1% تخفیف

بادام هندی 30 گرمی مزمز

36,900 تومان 39,000 تومان 5% تخفیف

مغز پسته نمکی 27 گرمی سنجابک

67,900 تومان 69,000 تومان 2% تخفیف

پودر سیر 90 گرمی سانتین

32,900 تومان 36,900 تومان 11% تخفیف

ادویه زردچوبه پت 200 گرمی فامیلا

113,900 تومان 129,900 تومان 12% تخفیف

زعفران نیم گرمی نوین زعفران

88,900 تومان 132,000 تومان 33% تخفیف

سرکه تقطیری سفید 2000 گرمی وردا

86,900 تومان 93,900 تومان 7% تخفیف

آبغوره 500 گرم شیشه سمیه

74,900 تومان 75,500 تومان 1% تخفیف

آبلیمو 430 گرمی ربیع

36,900 تومان 41,000 تومان 10% تخفیف

سرکه سفید500 گ پلاستیکی وردا

35,900 تومان 38,600 تومان 7% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 1013

به "7 روش ساده برشته و شور کردن پسته خام و تازه به روش بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 روش ساده برشته و شور کردن پسته خام و تازه به روش بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید