در سال های آینده کل یارانه پرداختی به کسری بودجه تبدیل می گردد

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، مدت هاست که اقتصاددان ها و فعالان مالی از اولویت دولت سیزدهم می گویند. مرتضی افقه، اقتصاددان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: اقتصاد ایران با چندین چالش و ابرچالش به صورت همزمان دست وپنجه نرم می نماید؛ از تحریم خارجی تا تورم، رکود، مسئله ارز و بودجه تا فساد. همه این موارد تک به تک مسائل مهمی هستند و حل هر کدام از آنها بسیار زمان بر و حتی گاه احتیاج به اصلاح ساختاری دارد.

در سال های آینده کل یارانه پرداختی به کسری بودجه تبدیل می گردد

افقه یکی از مسائل مهم روز را ساماندهی یارانه های نقدی و پنهان می داند و می افزاید: براساس آمارها سالانه حدود 1300 هزار میلیارد تومان یارانه در اقتصاد ایران پرداخت می گردد که بخش کوچکی از آن به اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی مربوط می گردد. درحالی که دولت سالانه چند میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی بخصوص نهاده های دام و طیور تخصیص می دهد؛ اما همچنان شاهد افزایش شدید قیمت این کالاها هستیم.

او ادامه می دهد: به یارانه پرداختی در حوزه کالای اساسی نگاه کنید و شرایط آن را با قیمت ها مقایسه کنید. قیمت مرغ به 40 هزار تومان رسیده و قیمت یک کیلو گوشت قرمز هم در آستانه 150 هزار تومان ایستاده است.

آیا حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی ممکن است؟ افقه پاسخ می دهد: تصمیم گیری درباره این موضوع بسیار سخت است؛ قبلا هم می خواستند تصمیم بگیرند ولی به دلایلی ممکن و عملی نشد. بعضی از فراوریکننده ها نسبت به رشد جهشی قیمت محصولات نهایی که با ارز ترجیحی فراوری می گردد، هشدار می دهند. البته تمام گزارش ها نشان می دهد که کالاهای مشمول ارز دولتی با نرخی به مراتب بالاتر به دست مصرف کننده می رسد.

او ادامه می دهد: شاید برترین راه حذف ارز 4200 تومانی و پرداخت نقدی مابه التفاوت آن به صورت یارانه به مردم باشد. اما اجرایی شدن این هم سختی هایی دارد که شاید مدیریت آن احتیاج به عزم نو سیاسی باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه چمران معتقد است: برای حذف ارز ترجیحی باید نظارت دقیق و جدی برای توزیع این کالاها باشد که روندهای موجود اجرایی شدن آن را تاکید نمی نماید.

افقه معتقد است: در شرایط فعلی پرداخت یارانه مستقیم برترین راهی است که باعث می گردد، از یک سو قیمت ها اصلاح و واقعی گردد و از طرف دیگر یارانه پنهانی که هم اکنون به وسیله دولت پرداخت می گردد به مردم واگذار گردد.

او تاکید می نماید: از زاویه اقتصاد سیاسی، حذف این یارانه ها سخت و مسائل خاص خود را دارد، ولی درمجموع مزیت های حذف یارانه از مضرات آن بیشتر است. آنچه معین است اینکه ادامه راستا فعلی امکان پذیر نیست و دولت باید در این باره تصمیم گیری کند. هرچه پیش می رویم، شرایط سختتر و پیچیده تر می گردد و در سال های آینده کل یارانه پرداختی در اقتصاد به کسری بودجه تبدیل خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 452

به "در سال های آینده کل یارانه پرداختی به کسری بودجه تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سال های آینده کل یارانه پرداختی به کسری بودجه تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید