دهکده ای پر از هیجان

به گزارش سرمایه گذاری ایکیوسی، همه گیری کرونا باعث شد تا المپیک عجیب تر از هر زمان دیگری باشد؛ بدون تماشاگر و با شدیدترین محدودیت های کنترل کننده.هر چند مخالفت های زیادی با برگزاری المپیک وجود داشت اما تماشای آن از تلویزیون حداقل برای بسیاری از مردم دنیا که کلافه از کرونا و قرنطینه بودند بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز بود.

دهکده ای پر از هیجان

به گزارش خبرنگاران، المپیک توکیو را هم بسیاری از ورزش دوستان و بینندگان ایرانی به وسیله شبکه ورزش پیگیری کردند، شبکه ای که تا حد امکان سعی کرد شور و هیجان رقابت ها را به بینندگان منتقل کند.

این شبکه با برنامه ای به نام دهکده المپیک، رقابت های توکیو را پوشش داد.

برنامه دهکده المپیک مشتمل بر آیتم های مختلفی بود. از تبادل نظر با ورزشکاران گرفته تا کارشناسان و پیشکسوتان.

پخش زنده رقابت ها هم از مهم ترین بخش های برنامه دهکده المپیک به تعداد می رود.

این برنامه به مدت 20 روز رقابت های المپیک توکیو را پوشش داد و اکنون هم که المپیک تمام شده محور این برنامه اختصاص به آنالیز عملکرد فدراسیون های مختلف دارد. برای آنالیز عملکرد فدراسیون هایی که در المپیک توکیو نماینده داشتند هم ارتباط زنده تلفنی گرفته می شود و هم ارتباط تصویری.

در واقع برنامه دهکده المپیک وظیفه ای چند وجهی برای خود تعریف کرد. پخش زنده رقابت ها، مرور اخبار و حواشی، تبادل نظر با ورزشکاران ایرانی حاضر در دهکده رقابت ها، تبادل نظر با کارشناسان، ورزشکاران و پیشکسوتان، آنالیز علل شکست و پیروزی ورزشکاران و تیم ها و زیر ذره بین بردن عملکرد فدراسیون ها همگی در راستای کوشش جهت اطلاع رسانی برای بیننده تلویزیونی و سرگرم کردن او با هیجانات موجود در المپیک بود.

یکی از عوامل موفقیت برنامه های ورزشی تنوع در تعداد آیتم ها است. در واقع این آیتم ها همچون گیره عمل و بیننده را پای تلویزیون حفظ می نمایند.

فرایند ثابت در یک برنامه به خصوص برنامه های ورزشی باعث دلزدگی مخاطب می شود و او را مجاب به تغییر کانال می نماید. یک بیننده ورزشی مجموعه ای از آیتم های سرگرم نماینده را می خواهد که حداقل به مدت یک ساعت او را سرگرم نگاه دارد.

در شرایطی که المپیک تمام شده و از هفته آینده شاهد آغاز پارالمپیک خواهیم بود برنامه دهکده المپیک تغییر شکل داده است، البته تغییر شکل از لحاظ محتوا. همانطور که در سطور پیشین ذکر شد این برنامه با سرانجام المپیک بیشتر عملکرد فدراسیون ها را آنالیز می نماید. با آغاز رقابت های پارالمپیک دهکده المپیک مجددا به سبک و سیاق روز های المپیکی برمی شود.

نمره الف برای دهکده المپیک

مهدی توتونچی مجری با سابقه شبکه ورزش یکی از عوامل اجرایی برنامه دهکده المپیک است که در بخش سوم این برنامه وظیفه اجرای میز تحلیل را بر عهده داشت.

او در گفت و گویی که با خبرنگاران انجام می دهد از این برنامه و حس و حال آن می گوید:

شما فکر می کنید این برنامه چه جایگاهی نزد مخاطب تلویزیونی دارد؟

در این رابطه دقیقا خود مخاطب باید نظر بدهد، اما به اسم کسی که این برنامه را اجرا می کنم باید بگویم نمره الف را می دهم. اگر این فضا و این برنامه را دوست نداشتم قطعا آن را اجرا نمی کردم.

چه پیامی قرار است منتقل شود؟

مردم، دوستتان دارم! برنامه دهکده المپیک یک ویژه برنامه مجله طور است که به صورت زنده در چند بخش تقدیم بینندگان می شد. از چهار و نیم صبح عوامل برنامه دهکده المپیک در شبکه ورزش مستقر می شدند و اتفاقات روز، رویداد ها را پوشش می دادیم. این یک برنامه کاملا پخش زنده بود. این برنامه تا حوالی ساعت شش و نیم، هفت ادامه داشت. در واقع می توانم بگویم برنامه دهکده المپیک در دو بخش پخش می شد. بخش اول از ساعت چهار الی چهار و نیم صبح آغاز می شود تا ساعت یازده ادامه داشت. تیم دوم هم از یازده کار خود را آغاز می کرد و در ساعت پنج و نیم، شش به کار خود سرانجام می داد.

رویداد های زنده طبق جدول برنامه ریزی میزبان یعنی ژاپن به وسیله شبکه تلویزیونی ورزش پخش می شد. من بیشتر در بخش سوم حضور داشتم که در یک مجله تحلیلی اتفاقات روز را چه برای نمایندگان کشورمان و چه برای سایر کشور ها را آنالیز می کردیم. در واقع مجله شب اختصاص به تحلیل و آنالیز داشت. در میز تبادل نظر هم من مجری اصلی بودم و مهمانان مختلفی در این بخش داشتیم. مهمانان ما همه از اسم داران المپیک های قبلی بودند. مثلا حسین رضازاده، سجاد انوشیروانی و چند ورزشکار دیگر. اگر هم امکان حضور فیزیکی آن ها در استودیو نبود آن ها را به صورت تلفنی و یا تصویری دعوت می کردیم.

به نحوی می خواهم سوال اول را مطرح کنم، این برنامه چقدر مخاطب را راضی نموده است؟

بگذارید این سوال را از نقطه نظر خانواده ام پاسخ بدهم. همسرم مبینا نصیری که خود مجری صدا و سیما است میگوید به این برنامه 19 می دهد. پدرم هم کارشناس ورزشی است و این برنامه را در حد عالی توصیف می نماید. انتظارات من حالا برآورده شده است.

برنامه دهکده المپیک در میان برنامه های همنوع خودش چقدر تاثیرگذار بود؟

واقعا نمی دانم برنامه دهکده المپیک را با کدام برنامه مقایسه کنم. هیچ برنامه ای را نمی توان با برنامه دیگری مقایسه کنید. ما غالب رشته های ورزشی را پخش می کردیم، بنابراین رسانه ملی در بخش پخش زنده رویداد های المپیک خوب عمل کرد. اما اگر با برنامه های یک کشور دیگر مقایسه کنید ابتدا باید به این نکته توجه کرد که به قول فوتبالی ها ما چه داشته ایم و بعد چه می خواهیم تحویل بدهیم. انتظارات باید معقول باشد. من فقط باید یک چیز دیگر بگویم. اگر این برنامه برای خود من مجذوب کننده نبود هرگز آن را اجرا نمی کردم.

منبع: روزنامه خبرنگاران / امیرحسین اصغری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: s-iqc.ir شناسه مطلب: 453

به "دهکده ای پر از هیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهکده ای پر از هیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید